Je jisté, že ministerstvo dopravy nebude mít po vypršení zmíněných smluv včas uzavřené tendry. Proto letos na jaře přislíbilo, že bude jednat o dočasném provozu linek, a to i s jinými dopravci než s dosavadním „monopolistou“ na tratích Českými drahami.
Z Berlína do Vídně vlakem? Rychlejší je vyhnout se Česku a jet přes Norimberk |
„Nabídky na zajištění dálkové dopravy jsme podali na téměř všechny linky, jimž končí stávající smlouvy v roce 2019,“ potvrdila pro Lidovky.cz mluvčí Leo Expressu Kateřina Veitová. V Česku je tato společnost známá především jako vlakový dopravce mezi Prahou a Ostravou.
Se svými černozlatými vlaky působí na trhu už od roku 2013. Před týdnem pak Leo Express získal povolení pro linku Praha - Krakov. Provozuje také několik autobusových linek.
Na tratě, o než bude firma podnikatele Leoše Novotného usilovat, nabídne státu například vlaky od čínského výrobce CRRC. V současné době probíhá výroba tří souprav, opci má však Leo Express na dalších třicet. V nabídce by měl mít podle informací serveru Lidovky.cz také vozy od Škody Transportation, českého výrobce elektrických vlaků.
Detaily nabídky pro ministerstvo dopravy, která v pátek odpoledne dorazila do datové schránky úřadu, nechtěl dopravce komentovat. Jisté je, že u rychlíků a expresů jde nyní o dočasný provoz. Stát má totiž povinnost – na základě takzvaného čtvrtého železničního balíčku Evropská komise – zbavit se smluv, která umožňovala vybrat dopravce bez soutěže. V tomto případě šlo v podstatě výhradně o státní České dráhy.
Leo Express začne jezdit vlakem z Prahy do Krakova. V Polsku dostal povolení |
Leo Express se tedy svou nabídkou pokusí přesvědčit ministerstvo dopravy, aby přímé zadání na několik dočasných let získal.
„Velice vítáme kroky Ministerstva a závazek jednat s více dopravci a věříme, že najdeme výhodné řešení, které pomůže Česku skutečně využít potenciál,“ uvádí ředitel Leo Expressu Peter Köhler.
Soukromý doprace loni svezl svými vlaky a autobusy 1,4 milionu cestujících a vykázal ztrátu zhruba 110 milionů korun, meziročně jde o propad o deset milionů korun. Tržby vzrostly o 47 milionů korun na přibližně 300 milionů.