Dopravce si u čínského výrobce objednal tři elektrické soupravy s opcí na dalších 30, spolupráce bude mít hodnotu přes pět miliard korun. „Leo Express se podílel na vývoji designu vlaku. Nyní jsme ve fázi krátce před dodáním vlakových jednotek do České republiky,“ sdělil Köhler v Pekingu, kde se zúčastnil hospodářského fóra českých a čínských firem. Uspořádala ho Hospodářská komora ČR v rámci cesty prezidenta Miloše Zemana do Číny.
Čínský obr začal vyrábět vlaky pro Česko. Jaké jsou nové stroje Leo Expressu? |
Firma se v Číně v první fázi dohodla na dodávce tří vlakových souprav, vyrobí je CRRC Zhuzhou, což je dceřiná společnost CRRC. „Postupně pak budeme čerpat další vlaky, které chceme nasadit v České republice, ale i v Polsku, na Slovensku, případně i v západní Evropě,“ poznamenal Köhler.
Výběr společnosti CRRC zdůvodnil tím, že čínská firma byla ochotna vyvinout nový vlak podle požadavků Leo Express. „Je výjimečný tím, že má náš design a náš vlakový systém, který jsme vyvinuli,“ řekl Köhler. Souprava podle něj bere v potaz také ergonomické požadavky zákazníků Leo Express. Na výrobě se podle něj podíleli i čeští subdodavatelé, jako jsou designérská studia a dodavatelé komponent.
Čína slibuje větší transparentnost ohledně nové Hedvábné stezky |
Smlouvu se CRRC podepsal Leo Express v prosinci 2016, první vlaky chce do provozu nasadit do konce letošního roku. Předtím musejí být soupravy schváleny k provozu, tedy získat homologizaci. Tento proces se uskuteční na testovacím okruhu ve Velimi. Podle Köhlera bude první schválení určeno pro polský, český a slovenský trh. Lidové noviny loni v srpnu napsaly, že pro čínskou společnost může být certifikace pro evropské tratě možností, jak vstoupit na evropský trh.
Leo Express se uchází o státní rychlíky. Láká na vlaky z Číny i ze Škody |
Výroba pro Leo Express je první zakázkou CRRC v Evropské unii. „Česká republika se díky této spolupráci se CRRC stala klíčovou zemí pro rozvoj železničních aktivit CRRC,“ poznamenal tiskový mluvčí společnosti Emil Sedlařík.
Tuzemské rychlostní maximum
Köhler řekl, že vlaky budou jezdit rychlostí 160 kilometrů v hodině a společnost je využije pro komerční i zakázkový provoz. „Do budoucna chceme s tímto produktem také do Německa, kde už jezdíme na trati Berlín - Stuttgart a ucházíme se i o regionální soubory,“ podotkl.
Pokračuje Zemanova návštěva Číny, poslanci budou jednat o zvýšení důchodů |
Soukromý dopravce Leo Express patří podnikateli Leoši Novotnému, provoz zahájil v roce 2012 na lince Praha-Ostrava. V současnosti provozuje síť vlakových i autobusových spojení v sedmi zemích střední a východní Evropy. Loni firma přepravila svými vlaky a autobusy 1,8 milionu cestujících, což je meziročně o 20 procent více. Obrat skupiny za rok 2018 vzrostl o více než 120 procent a dosáhl 800 milionů korun. Letos Köhler očekává tržby kolem jedné miliardy korun.