Středa 8. prosince 2021, svátek má Květoslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

První tři nové vlaky z Číny si Leo Express doveze v druhé polovině roku

Ekonomika

  10:11
Peking - První vlaky, které společnost Leo Express koupila od čínského výrobce CRRC, dorazí do České republiky ve druhé polovině letošního roku. Poté budou testovány na okruhu ve Velimi. O podrobnostech dodávky jednal v Číně v těchto dnech generální ředitel firmy Leo Express Peter Köhler.

Vizualizace nového vlaku společnosti Leo Express z února 2018. Výrobcem je čínská společnost CRRC. foto: Leo Express

Dopravce si u čínského výrobce objednal tři elektrické soupravy s opcí na dalších 30, spolupráce bude mít hodnotu přes pět miliard korun. „Leo Express se podílel na vývoji designu vlaku. Nyní jsme ve fázi krátce před dodáním vlakových jednotek do České republiky,“ sdělil Köhler v Pekingu, kde se zúčastnil hospodářského fóra českých a čínských firem. Uspořádala ho Hospodářská komora ČR v rámci cesty prezidenta Miloše Zemana do Číny.

Firma se v Číně v první fázi dohodla na dodávce tří vlakových souprav, vyrobí je CRRC Zhuzhou, což je dceřiná společnost CRRC. „Postupně pak budeme čerpat další vlaky, které chceme nasadit v České republice, ale i v Polsku, na Slovensku, případně i v západní Evropě,“ poznamenal Köhler.

Výběr společnosti CRRC zdůvodnil tím, že čínská firma byla ochotna vyvinout nový vlak podle požadavků Leo Express. „Je výjimečný tím, že má náš design a náš vlakový systém, který jsme vyvinuli,“ řekl Köhler. Souprava podle něj bere v potaz také ergonomické požadavky zákazníků Leo Express. Na výrobě se podle něj podíleli i čeští subdodavatelé, jako jsou designérská studia a dodavatelé komponent.

Smlouvu se CRRC podepsal Leo Express v prosinci 2016, první vlaky chce do provozu nasadit do konce letošního roku. Předtím musejí být soupravy schváleny k provozu, tedy získat homologizaci. Tento proces se uskuteční na testovacím okruhu ve Velimi. Podle Köhlera bude první schválení určeno pro polský, český a slovenský trh. Lidové noviny loni v srpnu napsaly, že pro čínskou společnost může být certifikace pro evropské tratě možností, jak vstoupit na evropský trh.

Výroba pro Leo Express je první zakázkou CRRC v Evropské unii. „Česká republika se díky této spolupráci se CRRC stala klíčovou zemí pro rozvoj železničních aktivit CRRC,“ poznamenal tiskový mluvčí společnosti Emil Sedlařík.

Tuzemské rychlostní maximum

Köhler řekl, že vlaky budou jezdit rychlostí 160 kilometrů v hodině a společnost je využije pro komerční i zakázkový provoz. „Do budoucna chceme s tímto produktem také do Německa, kde už jezdíme na trati Berlín - Stuttgart a ucházíme se i o regionální soubory,“ podotkl.

Soukromý dopravce Leo Express patří podnikateli Leoši Novotnému, provoz zahájil v roce 2012 na lince Praha-Ostrava. V současnosti provozuje síť vlakových i autobusových spojení v sedmi zemích střední a východní Evropy. Loni firma přepravila svými vlaky a autobusy 1,8 milionu cestujících, což je meziročně o 20 procent více. Obrat skupiny za rok 2018 vzrostl o více než 120 procent a dosáhl 800 milionů korun. Letos Köhler očekává tržby kolem jedné miliardy korun.

Autor:

Blogera připravil lajdáctvím o nohu, další zranil. Za nehodu dostal podmínku

Premium S podmínkou na pět let odešel od soudu čtyřiačtyřicetiletý Moldavan. V červenci 2019 způsobil na obchvatu Chrudimi...

Přes víkend zemřou všichni z JIP. Sestra vypráví o práci v době covidu

Premium Markéta Svobodová, hlavní sestra z Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem, stojí spolu s dalšími šesti kolegyněmi z...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

Mohlo by vás zajímat