Neděle 26. června 2022, svátek má Adriana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Leo Express? Švýcarská kvalita s českým přístupem

Ekonomika

  9:00aktualizováno  9:24
PRAHA/OSTRAVA - Už jen necelé dva týdny zbývají novému českému železničnímu dopravci, aby se připravil na start ostrého provozu. A současné pilotní jízdy dvou jednotek Leo Express na trati z Prahy do Ostravy ukazují, že firma zbytečně spěchala.

V Praze se poprvé představil jeden ze švýcarských vlaků Stadler Flirt . foto: ČTK

Ten čas vypadá zabijácky. První spoj Leo Expressu vyjíždí v sobotu ráno z Prahy už čtyři minuty před pátou. Když v pátek brzo večer usínám, těší mě alespoň, že Leo Express všem cestujícím, kteří si přivstanou, začal nabízet snídani zdarma.

Na první nástupiště pražského hlavního nádraží přicházím deset minut před odjezdem, černo-zlatá jednotka Stadler je ještě zamčená, zhruba tři desítky lidí přešlapují na peróně. Po chvíli nás mladá průvodčí pouští dovnitř. Vyjíždí se na čas, obsluha přináší každému půllitrovou minerálku a výtisk MF Dnes. Nic jiného prý ke čtení není, což je málo i ve srovnání s Pendolinem Českých drah.

Během několika minut přijíždí chodbičkou žena s pojízdným bistrem a zjišťuje, co si dáme k jídlu. Doporučuje obloženou bagetu, o inzerované snídani ani slovo. I tak bych ji chtěl. S poměrně zaskočeným výrazem se zeptá kolegyně, jestli je ještě jogurt. Nakonec jej odněkud vytahují a mám slíbenou snídani. Nakonec si koupím i tu nabízenou bagetu, ale po datu spotřeby ani stopy.

Tvrdé zářivkové osvětlení na stropu, které nejde nijak ovládat, by mi odpoledne nevadilo, ale nad ránem skutečně bolí. Kdo chce spát, dává si přes hlavu mikinu, ženy šátek. Atmosféru rozbíjí i ženský hlas v hlasitém rozhlase, který před a po každé zastávce vítá a děkuje cestujícím. Na nervy leze i neustále pochodující personál, který se co pět minut zeptá, jestli je vše v pořádku.

ČTĚTE DÁLE:

Když už se nedá spát, vyprosím si tablet. Jenže stewardka upozorňuje, že internet funguje jen v předním vagónu. A já sedím uprostřed vlaku. Skutečně. Nejenže signál jejich wi-fi téměř nefunguje, ale nenapojím se ani na intranet.

Zpáteční cesta z Ostravy do Prahy v neděli dopoledne je pro soupravu větší zápřah, obsazena jsou takřka všechna místa. Minerálku dostaneme, ale s novinami se neobtěžuje nikdo. Na perónu jsem zaslechl, jak se zaměstnanci Českých drah jednotkám Stadler vysmívají, že mají jen dvě toalety. V prázdném ranním spoji to člověk neřeší, ale ve vytíženém spoji je čekání na záchod skutečně nepříjemné.

Černo-zlatá souprava nového železničního dopravce Leo Express

Kdo by čekal, že v neděli večer bude vlak plný, zní ironický dotaz, když stewardi oznamují, že k jídlu už není takřka nic. Návrat do Prahy ještě zkomplikuje závada na dveřích, kterou vyřeší až strojvůdce. Do Prahy i tak přijíždíme na čas, s jízdním řádem nemá Leo Express žádný problém.

I přesto se nedá zakrýt velký zádrhel celého pilotního provozu. Leo Express zřejmě nevědomky ukazuje, že na plné nasazení ještě není úplně připravený, že vlastně nic nového oproti konkurenci nenabízí a navíc působí mírně amatérsky.

Kdyby všechny mouchy radši vychytal bez cestujících s koupenou jízdenkou a v neděli 9. prosince vyjel plně připraven, určitě by se o jeho vstupu na českou železnici mluvilo v superlativech. Po dvou cestách s ním mě teď napadá jen slovo zbytečnost a polovičatost.

Autoři: ,

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Mohlo by vás zajímat