130 let
Slevové šílenství na Černý pátek

Slevové šílenství na Černý pátek | foto: Martin Stehlík

Jak se kouzlilo s čísly na Černý pátek. Velké e-shopy omezily obří slevy ‚naoko‘, některé to ale zkoušejí celoročně

Ekonomika
  •   5:00
PRAHA - Česko má za sebou první vlaštovku předvánočního nákupního šílenství. Masivní slevová akce Black Friday, která vyvrcholila v pátek, přitáhla rekordní množství zákazníků. Především české e-shopy byly připraveny. Některé ale opět prokázaly, jak kreativně se dá s výší slev a ­cen pracovat. U mnohých by se dalo říci, že jejich chování hraničí s­ klamáním.

Vyplývá to z letošní analýzy portálu Hlídač shopů, který třetím rokem sleduje vývoj cen jednotlivých produktů u největších hráčů na českém digitálním trhu. Server Lidovky.cz má zmíněnou analýzu k dispozici. Vyplývá z ní, že takzvaná velká trojka mezi českými e-shopy – Alza.cz, Mall.cz a­ CZC.cz – omezila kouzlení s čísly. „Nicméně některé z nich zkoušejí nové triky mimo Black Friday,“ konstatuje analýza.

„Máte nepřesná data“

Naopak někteří nově sledovaní prodejci původní pochybné metody přebrali. Analýza, na které pracovaly firmy Apify, TopMonks a­Keboola, to demonstruje na příkladu notebooku nabízeného na e-shopu T.S.Bohemia.cz. Model značky HP obchod zařadil do akce Black Friday 4. listopadu s ­inzerovanou slevou 54 procent.

Počítač sice v předešlých týdnech postupně zlevňoval, avšak jeho uváděná původní cena ve zmíněný den raketově vystřelila o necelých deset tisíc. Díky tomu se e-shop místo reálné slevy 13 procent dobral k mnohem atraktivnějším 54­procentům. „Na tomto e-shopu jsme našli 653 produktů, u nichž během Black Friday došlo k navýšení přeškrtlé ceny,“ tvrdí autoři analýzy.

„Nepoužíváme žádné vědomé neetické způsoby při tvorbě cen,“ bránil svou firmu v odpovědi na dotazy serveru Lidovky.cz předseda představenstva T.S.Bohemia Bronislav Pešák. Podle něj je způsob získávání dat z e-shopů skrze skenování nabídky nepřesný, a neposkytuje proto zcela relevantní informace. Promluvil také o možné spolupráci. „Velmi rádi podpoříme každý projekt, který je opravdu prospěšný českému spotřebiteli a ­umožní nakupovat za stejné ceny jako spotřebitelům v zahraničí,“ dodal Pešák.

Letošní černý pátek v USA přinesl e-shopům nejvyšší tržby v historii, šlo o 171 miliard korun

Suverénem v nabízených slevách byl Mountfield, u něhož dosahovaly průměrně 62 procent. Reálná sleva přitom byla pouze 26 procent. Podle tvůrců studie prodejce zahradního vybavení slevové akce ani nepotřebuje, jelikož své produkty nabízí ve valné většině se slevou minimálně 40 ­procent. Sedmého října však přišlo radikální zvýšení ceny – 816 ­z ­1100 produktů zdražilo. U ­751 ­položek zároveň narostla uváděná původní cena tak, aby i­ výše slevy zůstala podobná. Společnost Mountfield na dotazy serveru Lidovky.cz do nedělního večera nereagovala.

Průměrná výše slevy 20 %

I přes avizovanou plošnou zlevňovací akci se visačka se slevou objevila jen u ­dvou procent produktů z celkového více než milionu sledovaných položek. Výjimkou byl jen server Mironet, který sice nabízel nejnižší slevu, ale do Black Friday nasadil každý pátý produkt. Průměrně prodejci nabízeli slevy okolo 30 procent, reálně však své produkty zlevnili průměrně jen o­ 20 procent. Ze slevové kampaně byly již tradičně vyjmuty potraviny, kterých byly v nabídce zlevněny jen desítky.

Ačkoliv Jakub Balada spoluzakládal portál Hlídač shopů, aby na popsané praktiky upozornil zákazníky, do jisté míry chování e-shopů chápe. „Ukazuje se, že český zákazník je navyklý nakupovat ve slevě. Reálně potom prodejci mají problém zboží prodat, pokud na sobě nemá visačku se slevou,“ popisuje Balada spotřebitelské chování Čechů.

Svátek konzumu jako hra s čísly. Čeští prodejci čarují při Black Friday s výší slev i ‚původní cenou‘

Dokládají to podle něj také jednodenní akce netýkající se Black Friday, ve kterých si e-shopy vyberou jeden produkt, jehož nabídka by měla být pro zákazníky ternem. Balada tento jev se svými kolegy popisuje na příkladech dvou největších prodejců – portálů Alza.cz a Mall.cz. Ty nabízejí kategorii „Trhák dne“, respektive „Úlovek dne“.

Český vývojář na jeden takový případ upozornil na svém Twitteru, když poukázal na zahradní sekačku, která ještě pár dní před tím, než se stala trhákem dne, byla o 1100 korun levnější. Po skončení akce zůstala cena stejná. Podobně tomu bylo u dětské pistole, která dokonce jen na vybraný „trhákový“ den o 50 korun zdražila.

Oficiální twitterový účet Alzy.cz na podnět zareagoval. „Trhák dne nemusí vždy znamenat, že je produkt nejlevnější oproti dnům předchozím nebo budoucím,“ napsala v odpovědi pracovnice portálu podepsaná jako Michaela. „Nechápeme jen, v čem daný trhák spočívá,“ konstatují autoři analýzy.

Autor: Michal Bernáth
  • Vybrali jsme pro Vás