130 let
Manazer Levis Miroslav Kubricht

Manazer Levis Miroslav Kubricht | foto: Lidové noviny

Rozhovor

Levné oblečení v cizině? Mýtus, říká šéf Levi's

Ekonomika
  •   7:25
Letošní rok bude ve znamení džín, investují do nich totiž i luxusnější značky, říká Miroslav Kubricht (36), který zastupuje firmu Levi Strauss v Česku, na Slovensku a v jižní Evropě. Podle něj není značkové zboží v Česku dražší než v zahraničí, je to jen mýtus vzniklý uváděním cen na visačkách v cizích měnách.

LN Co bude podle vás hlavním trendem letošního roku? Návrat ke kořenům, tedy retro styl?
Je to tak. Džínovina obecně zaznamenává v poslední době hodně vzestupnou tendenci. Spousta i nedenimových značek investuje hodně podstatnou část financí do džínového segmentu. Je vidět, že džínovina nyní prožívá své období, a toho chce využít i Levi’s jako značka s dlouhou působností v tomto segmentu. Takže džínovina se v letošním roce dá považovat za jakýsi symbol v módě. Letos do ní investují i značky, které se pohybují ve vyšších segmentech.

Motocyklový závodník

Miroslav Kubricht (36) pracuje pro firmu Levi Strauss, jejíž džíny se v Česku prodávají již od roku 1957, více než tři roky. Nejdříve měl jako obchodní ředitel na starost prodej v ČR a na Slovensku.

Od loňského července do jeho kompetence spadají i Chorvatsko, Slovinsko, Makedonie, Černá Hora, Srbsko, Kosovo a Bosna a Hercegovina. Před příchodem do Levi Strauss Kubricht pracoval pro firmu, která v Česku zastupovala značky Columbia a Chicco Piccollo.

Několik let vlastnil i síť obchodů s brazilskou obuví. Kubricht je ženatý a má tři děti. Mezi jeho koníčky patří zejména motocyklové závody, vyhrál amatérský seriál Superbike 2010.

LN Celosvětově narůstá zájem o ekologii. V tomto segmentu je aktivní i vaše firma, například prodáváte kalhoty, při jejichž výrobě se spotřebuje méně vody. Nabízíte je i v Česku?
Ano. Levi’s nyní používá technologii, která dokáže ušetřit podstatnou část vody při výrobě oblečení. Ten pokles spotřeby vody je přitom opravdu velký. Některé takto vyrobené modely budeme nabízet i v Česku. Postavíme kolem nich i reklamní kampaň, takže zákazníci budou moci ve výkladních skříních vidět vybrané modely a to, jak moc vody se při jejich výrobě ušetřilo.

LN Kdy si tyto "vodní" kalhoty budou moci Češi koupit a poznají to na ceně?
Budou součástí nové kolekce, která začíná do obchodů chodit tento měsíc. Budeme nabízet de facto většinu z těchto vodních kalhot. Cenově se lišit nebudou, takže zákazníci za ně zaplatí obvyklou částku jako za kalhoty v tom daném segmentu. Od běžných kalhot se budou lišit jen v tom, že budou o něco málo tužší, ale s každým namočením budou měknout.

LN Budou podle vás Češi na ekologicky šetrnou výrobu slyšet?
Myslím si, že Češi na to čím dál tím víc začínají slyšet i z toho důvodu, že se stále více zajímají o to, co jedí. Jí se bio a jídlo, které není chemicky ošetřeno. Jsem přesvědčen, že stejný trend se bude projevovat i v módě.

LN Levi’s se také zaobírá bezpečností práce, byli jste jednou z firem, které loni na podzim přestaly ve výrobě používat pískování.
Ano, to je pravda. Levi’s se nezabývá jen ekologickými aspekty výroby, ale stará se také o to, zda jsou jeho zaměstnanci v bezpečí. Sandblasting, tedy pískování, byla jedna z věcí, která z hlediska bezpečnosti nesplňovala naše požadavky a podmínky. Proto Levi’s následoval několik dalších značek, které odmítly pískování, a dnes již kalhoty nepískujeme.

LN K podpisu dohody zakazující pískování došlo loni na podzim. Znamená to, že letos se již ve vašich obchodech takto upravené oblečení nenabízí?
Ano. Kolekce 2011 již neobsahuje žádné kalhoty vyrobené pomocí pískování. Došlo sice k zastavení pískování, ale k dosažení stejného efektu používáme jiné technologie, takže styl tohoto zboží nezmizí.

LN Vyšisované kalhoty tedy z trhu nezmizí? Čím se dá pískování nahradit?
Nezmizí. Stejného efektu můžete dosáhnout jinými způsoby, například chemickou cestou. Jde to i mechanickým způsobem, který se ale liší od pískování. To už se dělat nebude.

LN A ta chemická cesta, ta je pro lidi, kteří to dělají, bezpečnější?
Absolutně. Na toto jsou udělané testy a Levi’s si to skutečně hodně hlídá. To se mi také na firmě líbí, že se věnuje takovýmto věcem. Například loni jsme v rámci boje s nákazou HIV nabízeli v obchodech kondomy. Zákazníci si je mohli koupit a výtěžek z prodeje firma věnovala asociaci zabývající se léčbou AIDS. Nebo již v roce 1991 se Levi’s postavil proti zaměstnávání dětí.

LN Vaše firma také hledá a využívá dodavatele ekologicky vypěstované bavlny. Nabízíte oblečení vyrobené z této bavlny i v Čechách?
V Čechách a na Slovensku takovéto zboží nenabízíme. Důvod je naprosto jednoduchý, je to kvůli ceně. Ta cena je podstatně vyšší než u té klasické džínoviny, protože ekologický způsob pěstování bavlny si s sebou veze i zvýšené náklady, a bohužel český a slovenský zákazník by tu cenu neakceptoval.

LN Říkáte, že ta cena je výrazně vyšší, to znamená například dvakrát vyšší?
Může to tak být. Tyto kalhoty mohou stát dvojnásobek než klasicky vyráběné kalhoty.

LN Sám jste zmínil, že zákazník by vyšší cenu neakceptoval, ale je pravda, že podle Evropské spotřebitelské organizace jsou ceny značkového oblečení včetně vašich výrobků dvakrát dražší v Česku než třeba v Paříži.
To není možné. Shodou okolností jsem tam nyní byl a na ceny jsem se díval. Protože jako lokální šéf mám pod sebou nejen Česko, ale i Slovensko, které od loňska také používá euro, tak mám o cenách přehled a mohu je srovnávat. Ceny jak v Česku, tak na Slovensku odpovídají cenám našeho oblečení v západních zemích. Takže jste dost těžko mohla vidět některé zboží naší značky za polovinu tuzemské ceny.

LN Já to neviděla, odvolávám se na zprávu Evropské spotřebitelské organizace. Vy jste nikdy neslyšel, že si Češi stěžují na to, že je zde značkové oblečení drahé?
Obecně je to vidět v časopisech a novinách, které o tom dost často píšou. Nicméně za naši společnost mohu říct, že pokud vezmu nákupní košík – kalhoty, košili, bundu – a vložím do něj toto zboží v Čechách a například v Německu, tak ta finální cena bude stejná. Ceny v Německu nejsou nižší než u nás.

LN Jak si tedy vysvětlujete to, že Češi jsou přesvědčeni, že značkové oblečení koupí v zahraničí výrazně levněji než doma?
Já si spíš myslím, že to není otázka ceny. To, že zákazníci jezdí nakupovat ven, a já to vidím i kolem sebe u svých známých, není vůbec dáno tím, že by v zahraničí nakupovali levněji, ale tím, že nakupují jiné zboží. To znamená, že nabídka například v Německu je o trošku jiná a to lidi motivuje k tomu, aby sedli do auta, dvě a půl hodiny jeli do Německa a udělali si vánoční nákup. S tím jsem se setkal. Ale s tím, že bych od lidí slyšel, že do zahraničí jezdí nakupovat z toho důvodu, že to je levnější, tak s tím jsem se s výjimkou období slev nesetkal. Takže nesouhlasím s tím, že by naše oblečení bylo v zahraničí levnější. To ne.

LN Proč jsou tedy podle vás lidé v Česku stále přesvědčeni, že je zde značkové oblečení předražené?
Když člověk čte noviny, tak samozřejmě ty stesky na vysoké ceny vidí. Levisky mezi nimi ale nebyly, lidé si stěžují na konkurenční značky. Já si ale myslím, že to nevychází z toho, jaké ceny lidé vidí v zahraničních obchodech, ale z toho že konkurenční značky uvádějí na visačkách ceny ve všech měnách. To je někdy zavádějící. Mě jako zákazníka to taky někdy zaskočilo. To, že na visačce jsou uvedeny ceny v šesti světových měnách, a když si člověk vezme kalkulačku a poctivě to přepočítá, tak to úplně nevychází.

LN Dovedete si vysvětlit, proč to nevychází?
Moc ne. Myslím, že to bude nejspíš tím, že visačky si firmy tisknou o sezónu dříve, když to zboží vzniká, a nějakým způsobem si fixují kurzy měn. Kdybychom si dnes zafixovali kurzy měn, ve kterých obchodujeme, tak budou vypadat úplně jinak než v loňském roce. Dnes je česká měna mnohem silnější a to loni nemohl nikdo vědět. Toto podle mě může být odpověď na to, proč jsou ceny v různých měnách na jedné visačce tolik odlišné.

LN Kurzová změna na ceně oblečení dokáže udělat až dvojnásobný rozdíl?
Nás se to netýká, já jsem si jistý, že naše ceny v tom košíku, jak jsem ho popsal, odpovídají cenám v zahraničí. Cestuji hodně a pochopitelně sleduji ceny v našich obchodech a srovnávám je zejména u těch klasických kusů, které mohu okamžitě identifikovat. Jejich ceny jsou plus minus vždy stejné

LN Podle vás tedy ten rozdíl v ceně není nikdy více než deset procent a je způsoben jen kurzovým rozdílem?
Ano. I to je jeden z důležitých aspektů.

Autor: Pavla Kozáková
  • Vybrali jsme pro Vás