Zastřešení je součástí plánu na přebudování nádraží, odkud poprvé vyjel vlak v roce 1845. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která je investorem stavby, schválila studii zpracovanou společnostmi Jakub Cigler Architekti a Sudop Praha. Její součástí je technické a vizuální řešení stavby.
Přibližná hodnota originální střechy se podle SŽDC pohybuje mezi 350 až 450 miliony korun.
Inspirace v Izraeli: digitální oko zakročí v pražském metru proti teroru i zlodějům |
Autoři studie vymysleli na střeše prostor s trávníky a záhony, který je určený nejen pro cestující spěchající na vlak, ale i pro lidi, kteří si můžou výrazně zkrátit cestu centrem města. Nebudou muset složitě obcházet areál Masarykova nádraží a za pár minut se dostanou například na nedaleké hlavní nádraží. S trochou nadsázky stačí jen seběhnout schody.
„V ideálním případě bychom mohli začít s realizací v roce 2022. Oproti původnímu zadání s výstavbou podchodu pod železniční stanicí bude součástí projektované stavby vybudování nového vestibulu ve formě zastřešení nad jednotlivými nástupišti propojující prostor ulic Na Florenci, Hybernské a Opletalovy s jednotlivými nástupišti Masarykova nádraží a současně také pěší propojení zmíněných ulic,“ líčí šéf SŽDC Pavel Surý.
Odhadované náklady na celou rekonstrukci nádraží jsou přibližně 1,7 miliardy korun. Zastřešení jako takové by tvořilo zhruba čtvrtinu nákladů. Rekonstrukce Masarykova nádraží je součástí projektu nového železničního spojení s Kladnem a Letištěm Václava Havla. Hotová však může být i před zprovozněním celé této trati přezdívané často jako rychlodráha.
Co bude po zmíněné studii následovat: SŽDC ještě v srpnu vypíše zakázku na zpracování dokumentace pro územní řízení. To bývá zpravidla nejsložitější součástí tvorby jakéhokoliv projektu, zkomplikovat jej můžou třeba protesty zájmových spolků. Problematické může být také úřední posouzení vlivu na životní prostředí EIA.
Vítěz soutěže na technickou dokumentaci bude vycházet ze schválené studie a vypracuje podrobné podklady. Bude řešit mimo jiné to, kolik má být ve vestibulu schodišť, výtahů nebo eskalátorů. Je také nutné stanovit umístění čekáren, pokladen či tras, kudy budou lidé chodit – aby například docházelo k co nejmenšímu střetávání mezi pasažéry a běžnými chodci.
„Předpokládaná doba zpracování dokumentace je osmnáct měsíců a spolu s nutným časem na veřejnou zakázku lze očekávat územní rozhodnutí v polovině roku 2019. Předpokládaná hodnota zakázky bude přibližně jedenáct milionů korun,“ uvádí mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.
Rychlodráha na letiště: tvář zbrusu nových zastávek se začne rodit příští rok |
Zajímavé zhodnocení své plánované investice ve výši zhruba deseti miliard korun získá skupina Penta. Na pozemcích v těsné blízkosti Masarykova nádraží plánuje stavbu administrativní čtvrti.
„Jsme rádi, že se SŽDC rozhodla pro řešení, které vytvoří nový veřejný prostor s dostatkem zeleně a současně zlepší prostupnost centrální části Prahy. Bude navíc zajímavým prvkem mezi historickou budovou nádraží a moderními stavbami, které budou stát v horizontu několika let po obou stranách kolejiště.“ říká Petr Palička, který má v Pentě na starosti developerské aktivity v Česku.
Praha díky zastřešení získá propojení prostoru, který před více než 170 lety rozdělilo právě Masarykovo nádraží, tehdy ještě stanice s prostým označeným Praha nebo Prag.