Počet reklam je letos o 39 nižší než loni, což podle organizátorů znamená úbytek sexistických reklam ve veřejném prostoru. „Na velkých billboardech je už vídáme zřídkakdy. Snáz na ně narazíme na sociálních sítích. Navíc, předběžné výsledky našich výzkumů naznačují, že česká společnost hodnotí sexistické reklamy spíše negativně,“ uvedla Bartáková.
Úbytek takové reklamy a úspěšná osvěta je jedním z důvodů, proč Sexistické prasátečko končí. „Máme pocit, že hlavní účel byl splněn a v nejlepším se má přestat. Zároveň je to anketa negativní a chceme se nyní věnovat pozitivním věcem, což je vzdělávání,“ řekla Bartáková.
Reklamy na alkohol vedou
V hlasování mají lidé možnost vyjádřit názor na všechny nominované reklamy. Mohou volit buď kliknutím na tlačítko nebo posunem vlevo a vpravo na dotykové obrazovce. Opět je možné vybírat mezi „to je sexismus!“ nebo „to ještě jde“. Letos navíc přibylo tlačítko „přeskočit“, díky kterému se hlasující k reklamě nemusejí vyjádřit.
Podobně jako v minulých letech se v nominacích objevila řada reklam na alkoholické nápoje, které výrazně převažují nad jinými typy produktů. Ubývá reklam na politické strany. „Přestože se nominace sbíraly v předvolebním období, do hlasování jsme nakonec zařadili jen jednu reklamu politické strany. V posledních letech si všímáme, že v propagaci politických stran se sexismus objevuje méně. To ovšem neznamená, že se politici a političky prezentují více eticky, jen využívají jiné metody, jak přilákat pozornost,“ uvedla spoluorganizátorka Kristýna Pešáková.
Anticeny se udělají dvě, jednu zvolí veřejnost, druhou odborná porota. Součástí slavnostního vyhlášení bude i křest nové publikace Fighting sexism, která shrne deset let Sexistického prasátečka.