Úterý 3. prosince 2024, svátek má Svatoslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Kalhoty či nádobí už brzo v Lidlu zřejmě nekoupíte. Dodávky váznou, řetězec zužuje nabídku

Ilustrační foto foto: Profimedia.cz

Doplňkový prodej nepotravinářského sortimentu, jenž byl pro Lidl druhým nejziskovějším, se přestává vyplácet. Na včasné dodávky zejména sezonního zboží se v dnešní době nedá spoléhat a hlavně – lidé už šetří.
  18:30

Obchodní síť Lidl zužuje nabídku nepotravinářského zboží. Kromě toho, že dodávky tohoto sortimentu především z Asie stále váznou, jeho prodej se firmě přestal vyplácet. Lidé totiž kvůli rostoucím cenám méně nakupují, píšou německá média. Podle informací serveru Lidovky.cz se má omezení nabídky týkat i Česka, kde Lidl provozuje téměř 300 prodejen.

„Na dohodnuté objednávky se vůbec nelze spolehnout. Dodávka vánočního zboží třeba dorazí v dubnu, letní zboží zase přijde z Asie až na podzim,“ popsal Lidovkám pod podmínkou anonymity jeden z manažerů Lidlu potíže s dodavateli. Samotná společnost se k omezení sortimentu vyjadřuje spíše vyhýbavě.

Jako první o chystaných krocích informoval specializovaný server Lebensmittel.de. Podle něj z regálů začnou trvale mizet výrobky z oblasti elektroniky, nádobí a náčiní do kuchyně, nářadí do dílny a na zahradu i oblečení. Očekávání, jež Lidl spojoval se segmentem průmyslového zboží – po pečivu pro podnik původně druhým nejziskovějším –, se totiž nenaplnily. Místo 15 procenty se obrat s tímto sortimentem na celkovém obratu Lidlu podílel jen z desetiny.

Lidl přejmenoval ruská vejce. Tradiční lahůdka je tak další „obchodní obětí“ invaze na Ukrajinu

Navíc, neprodané zboží znamená zbytečné náklady na skladování. Podle neoficiálních informací z podniku se tak management nedávno rozhodl proškrtat čerstvě vystavené objednávky průmyslového zboží pro příští rok.

„Lidl se chystá k velkému kroku. Kvůli klesajícím číslům obratu musí diskontní řetězec z prodejních regálů trvale vyřadit mnoho produktů,“ píše například německý server Westfälischer Anzeiger. „S týdenními nabídkami oblečení a dekoračních předmětů může být brzy konec,“ uvedl server Focus.

Na sortimentu Lidlu se nejprve podepsal covid a přetrvávající logistické problémy. Některé druhy zboží prostě nebyly kvůli tomu, že uvázly někde na cestě. V posledních měsících navíc inflace a rychle stoupající ceny energií snižují kupní sílu zákazníků i jejich chuť utrácet. Zvlášť když se inflace a drahé energie promítají i do prodejních cen.

Lidl však není jedinou firmou, která bojuje s vysokou cenou energií a ostatních vstupů. Nejmenovaný asijský dodavatel průmyslového zboží do Evropy informoval, že se objednávky snížily o 30 procent. Problémy, které mají dopad do sortimentu nepotravinářského zboží, má také například přímý konkurent Lidlu, diskontní řetězec Aldi.

Obchody budou snižovat teplotu. Zkrátit otevírací dobu se nechystají

Lidl, který je součástí německé společnosti Schwarz Gruppe, v Česku otevřel prvních 14 prodejen v roce 2003. Dnes jich má 296. Podle nejmenovaného zdroje z oblasti nákupu se zužování sortimentu dotkne i Česka. Mluvčí firmy Tomáš Myler to ani nevyvrací, ani nepotvrzuje. Zmiňuje však logistické problémy a naznačuje i to, že zákazníci začali šetřit.

„V současné době nabídku ovlivňuje především narušený globální logistický řetězec a z toho plynoucí zpoždění dodávek. Pro zabezpečení našich dodavatelských řetězců a dostupnosti zboží v našich prodejnách bude Lidl v budoucnu využívat některé vlastní námořní přepravní kapacity, které sdružuje pod názvem Tailwind Shipping Lines,“ řekl Myler LN.

Německá média v souvislosti s plánovaným omezením sortimentu také připomínají, že na nabídce Lidlu, Aldi a dalších potravinářských maloobchodních řetězců se podepsala i velká vedra. V regálech tak chyběly třeba některé druhy sýrů, například parmezán. Nedostatek vody totiž poznamenal produkci mléka v Itálii, odkud se tato pochoutka dováží.