Obchodní síť Lidl zužuje nabídku nepotravinářského zboží. Kromě toho, že dodávky tohoto sortimentu především z Asie stále váznou, jeho prodej se firmě přestal vyplácet. Lidé totiž kvůli rostoucím cenám méně nakupují, píšou německá média. Podle informací serveru Lidovky.cz se má omezení nabídky týkat i Česka, kde Lidl provozuje téměř 300 prodejen.
„Na dohodnuté objednávky se vůbec nelze spolehnout. Dodávka vánočního zboží třeba dorazí v dubnu, letní zboží zase přijde z Asie až na podzim,“ popsal Lidovkám pod podmínkou anonymity jeden z manažerů Lidlu potíže s dodavateli. Samotná společnost se k omezení sortimentu vyjadřuje spíše vyhýbavě.
Jako první o chystaných krocích informoval specializovaný server Lebensmittel.de. Podle něj z regálů začnou trvale mizet výrobky z oblasti elektroniky, nádobí a náčiní do kuchyně, nářadí do dílny a na zahradu i oblečení. Očekávání, jež Lidl spojoval se segmentem průmyslového zboží – po pečivu pro podnik původně druhým nejziskovějším –, se totiž nenaplnily. Místo 15 procenty se obrat s tímto sortimentem na celkovém obratu Lidlu podílel jen z desetiny.
Lidl přejmenoval ruská vejce. Tradiční lahůdka je tak další „obchodní obětí“ invaze na Ukrajinu |
Navíc, neprodané zboží znamená zbytečné náklady na skladování. Podle neoficiálních informací z podniku se tak management nedávno rozhodl proškrtat čerstvě vystavené objednávky průmyslového zboží pro příští rok.
„Lidl se chystá k velkému kroku. Kvůli klesajícím číslům obratu musí diskontní řetězec z prodejních regálů trvale vyřadit mnoho produktů,“ píše například německý server Westfälischer Anzeiger. „S týdenními nabídkami oblečení a dekoračních předmětů může být brzy konec,“ uvedl server Focus.
Na sortimentu Lidlu se nejprve podepsal covid a přetrvávající logistické problémy. Některé druhy zboží prostě nebyly kvůli tomu, že uvázly někde na cestě. V posledních měsících navíc inflace a rychle stoupající ceny energií snižují kupní sílu zákazníků i jejich chuť utrácet. Zvlášť když se inflace a drahé energie promítají i do prodejních cen.
Lidl však není jedinou firmou, která bojuje s vysokou cenou energií a ostatních vstupů. Nejmenovaný asijský dodavatel průmyslového zboží do Evropy informoval, že se objednávky snížily o 30 procent. Problémy, které mají dopad do sortimentu nepotravinářského zboží, má také například přímý konkurent Lidlu, diskontní řetězec Aldi.
Obchody budou snižovat teplotu. Zkrátit otevírací dobu se nechystají |
Lidl, který je součástí německé společnosti Schwarz Gruppe, v Česku otevřel prvních 14 prodejen v roce 2003. Dnes jich má 296. Podle nejmenovaného zdroje z oblasti nákupu se zužování sortimentu dotkne i Česka. Mluvčí firmy Tomáš Myler to ani nevyvrací, ani nepotvrzuje. Zmiňuje však logistické problémy a naznačuje i to, že zákazníci začali šetřit.
„V současné době nabídku ovlivňuje především narušený globální logistický řetězec a z toho plynoucí zpoždění dodávek. Pro zabezpečení našich dodavatelských řetězců a dostupnosti zboží v našich prodejnách bude Lidl v budoucnu využívat některé vlastní námořní přepravní kapacity, které sdružuje pod názvem Tailwind Shipping Lines,“ řekl Myler LN.
Německá média v souvislosti s plánovaným omezením sortimentu také připomínají, že na nabídce Lidlu, Aldi a dalších potravinářských maloobchodních řetězců se podepsala i velká vedra. V regálech tak chyběly třeba některé druhy sýrů, například parmezán. Nedostatek vody totiž poznamenal produkci mléka v Itálii, odkud se tato pochoutka dováží.