Nejezdím tam často, přítelkyně ano. Doma jsem tak často poslouchal, jak musela objíždět město, aby se věčně ucpané Spojce vyhnula. A tak když se 20. 9. otevřela část Pražského okruhu, budovaná zhruba čtyři roky za přibližně 22 miliard korun, vyvstala otázka -vyplatí se?
Dle dat ze serveru městské části Praha 6 byla dojezdová doba v pondělí 13. 9. (týden před otevřením) pro osobní auta na trase Jižní Spojka (Průmyslová) -Barrandovský most oproti volné dojezdové době 8-11 ráno prodloužena v průměru o 25 minut (a o 10 minut mezi 16. a 19.). 27. 9., tedy týden po otevření, byla aktuální dojezdová doba rovná volné dojezdové době - jelo se bez čekání. Dle dat z TSK projelo přes Barrandovský most v roce 2009 v průměru cca 134 tisíc aut denně, průměrná obsazenost vozidla byla 1,3 osoby.
Pokud uvažujeme, že polovina lidí projela přes most směrem ze Spojky a dvě třetiny z těchto lidí tak učinily ve špičkách, přicházíme k 58 tisícům lidí v osobácích, kteří v zácpě strávili v ono pondělí v průměru přibližně 17,5 minuty. Dohromady tedy skoro 16 800 hodin. Pokud v autech seděl průměrný obyvatel Prahy (s hodinovým platem dle MPSV 208 korun), pak se pasažéři popojížděním v zácpě připravili o 3,5 milionu korun.
Za 253 pracovních dní o 882 milionů korun. A to se nebavíme o uspořených pohonných hmotách, nezaplacených daních pro stát nebo o nákladních automobilech, které na Spojce čekaly daleko déle. Jestli se Pražský okruh vyplatí, nebo ne, je samozřejmě na posouzení každého.
Já za sebe jenom doufám, že alespoň nějaké podobné kalkulace předcházely nedávnému zastavení staveb ze strany nového ministra dopravy.