130 let

Lufthansa příští rok vrátí do provozu Airbus A380 | foto: Lufthansa

Éra Airbusu A380 ještě neskončila. Na nebe ho vrací i německá Lufthansa

Ekonomika
  •   19:11
Německý dopravce Lufthansa plánuje během příštího léta znovu uvést do provozu Airbus A380. Reaguje tak na zvýšenou poptávku po cestování. Největší dopravní letouny na světě byly dlouhodobě uzemněny, informuje agentura Bloomberg.

Dopravce zatím posuzuje, kolik Airbusů A380 se na oblohu vrátí a jaké destinace budou obsluhovat. V současné době mají německé aerolinky v hangárech ve Španělsku a Francii zaparkováno 14 Airbusů. Šest z nich již bylo prodáno, osm zatím zůstává součástí flotily Lufthansy.

„Dnes jsme se rozhodli vrátit zpátky na oblohu A380, který se stále těší velké oblibě, a to v létě 2023,“ uvedla společnost v prohlášení. Aerolinky také zmínily, že v příštích třech letech posílí svou flotilu o nová letadla, a to konkrétně o padesát letounů Airbus A350, Boeing 787 a Boeing 777-9 a více než šedesát nových Airbusů A320/321.

„Postpandemické“ oživení

Náhlé oživení po dvou pandemických letech vrací největší letouny světa zpátky na oblohu. V červnu 2020 aerolinky napříč celým světem naplánovaly pouhých 43 letů Airbusem A380, o rok později to bylo 718. Na červen letošního roku měli letečtí dopravci v plánu nasadit největší dopravní letadlo světa na téměř 4 000 pravidelných spojů.

Airbus A380 přezdívaný superjumbo byl slavnostně předveden ve francouzském Toulouse na začátku roku 2005 a otevřel další kapitolu v historii letectví. Pojme přes 500 cestujících a kvůli svému tichému provozu se těšil u pasažérů velké oblibě.

O stroj však nebyl takový zájem, jak si jeho tvůrci představovali. Ještě před pandemií mnoho aerolinek upřednostnilo menší a úspornější letadla. Výrobce letounů se tak ještě před pandemií rozhodl ukončit jeho výrobu. Poslední letoun typu A380 převzala v loňském roce společnost Emirates, která byla jeho nejvýznamnějším odběratelem.

Lufthansa s navrácením obřího letounu do provozu nepočítala. Jenže zájem lidí k cestování rozhodnutí aerolinek změnil. Dopravce také zmínil, že důvodem návratu A380 na oblohu je mimo jiné zpoždění dodávek již objednaných letadel. Superjumbo měl nahradit Boeing 777X, jeho dodávky jsou však odloženy až na rok 2025.

Kromě německých aerolinek návrat k obřím letounům oznámily také třeba australské aerolinky Qantas Airways nebo jihokorejské Asiana Airlines a Korean Air.

„Pasažéři toto letadlo milují, máme v něm spoustu sedadel v business třídě, takže je to vhodné letadlo na trasy, které jsou vysoce poptávané,“ uvedl před časem Walter Cho, generální ředitel Korean Air. Do konce roku plánují aerolinky mít v provozu tři A380.

Aerolinkám chybí lidé

Německá Lufthansa – ostatně jako další aerolinky či letiště – se aktuálně potýká s akutním nedostatkem personálu. Začátkem měsíce společnost informovala, že zruší přibližně devět set červencových vnitrostátních a evropských letů.

„Celý letecký průmysl, zejména v Evropě, v současné době trpí nedostatkem kapacit a personálu,“ uvedla začátkem června firma. „Týká se to letišť, služeb pozemního odbavení, řízení letového provozu a také leteckých společností,“ dodala.

Uplynulý pátek dopravce informoval, že během letních měsíců zruší dalších 2 200 letů. Podle mluvčího aerolinek má jít o snížení celkové kapacity dopravce v tomto období přibližně o čtyři procenta.

Autor: mar
  • Vybrali jsme pro Vás