Moderní domy s obchody a kancelářemi už loni odpískali manažeři dopravního podniku u zastávek Háje a Černý Most. Případ stanice Vltavská na lince C je nejnovější, ke zrušení smlouvy došlo letos v únoru.
Důvody, proč developeři spolu s městským dopravcem (vlastníkem pozemků) nebyli schopní dotáhnout lukrativní projekty do konce, nejsou zcela jasné. Daly by se však popsat jedním slovem: nezájem.
Konec lukrativní výstavby u metra. Dopravní podnik ruší velké projekty |
To je právě případ Vltavské, která se nachází v atraktivní lokalitě pražských Holešovic, nedaleko centra hlavního města.
„Příslušný stavební úřad nevydal kladné stanovisko k územnímu rozhodnutí. Firma Vade Retro o jeho vydání ani nepožádala, a tudíž z naší strany došlo k odstoupení od smlouvy,“ potvrdil pro Lidovky.cz mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.
Stavba, která měla vyrůst přímo nad současnou stanicí metra, přitom nebyla žádnou rychlokvaškou. Smlouvu o smlouvě budoucí uzavřel dopravní podnik už 4. července roku 2002. Týkala se zřízení věcného břemene se společností Navatyp, někdejší úspěšnou pražskou firmou, spojovanou mimo jiné s vlivem podnikatele Romana Janouška.
PROJEKTY VE HŘE
Jednání o výhodnějších smluvních podmínkách.
Vyjednávání o změnách smluvní dokumentace.
Jednání za účelem upřesnění podmínek při výstavbě.
|
Později projekt přešel pod společnost Vade Retro, v jejímž vedení také sedí lidé spojovaní s aktivitami zmíněného lobbisty, Petr Ullrich a Luboš Pašek. Věcné břemeno mělo platit 99 let, právem společnosti bylo na základě kontraktu postavit na pozemcích komplex administrativních budov.
Jenže Vade Retro nesplnila základní podmínku: územní rozhodnutí k projektu měla získat do konce loňského roku. To se nestalo.
„Vůbec to nebudu komentovat,“ odmítl vyjádření podnikatel Luboš Pašek. V lednu – kdy Lidovky.cz informovaly o zrušení jiných projektů u pražského metra – byl o něco sdílnější, byť důvod krachu velkolepých plánů jednoznačně nevysvětlil.
„Přiznám se, že nevím. Je možné, že v tom něco dělá advokát pan magistr Mařík. Aktuálně nemám přesné informace,“ prohlásil Pašek o projektu na Vltavské. Shodou okolností tento mělnický byznysmen figuroval také u plánu postavit obchody a kanceláře nad konečnou linky B Černý Most.
Černý a Bílý Most
Tam chtěla stavět firma Bílý Most. Luboš Pašek je s ní spojený skrze společnost Gironde, která Bílý Most vlastní. Záměr padl už loni v září.
Proč se developer nedohodl s dopravním podnikem na obnově této stanice Černý Most, si Pašek v lednu nebyl zcela jistý.
ODPÍSKANÉ ZÁMĚRY
|
„Je to letitá věc, byl tam nějaký záměr, kdysi před pěti sedmi lety. Pak se změnila řada věcí. Není nikde psáno, že se k tomu nevrátíme, ale v současné době to není na pořadu dne,“ popsal pro Lidovky.cz Pašek. Odmítl také, že by mu k těmto projektům pomohla známost s Romanem Janouškem.
Lidé z dopravního podniku tvrdili, že výstavba na Černém Mostě nebyla pro městskou firmu výhodná. „Jak z hlediska finančního, tak z hlediska nedostatečných záruk, právních jistot a možností kontroly projektu,“ uvedl už dříve mluvčí Jiří Štábl.
Všechny problematické případy plánovaných výstaveb u metra podle jeho lednového vyjádření vyšetřuje policie.