Čtvrtek 12. prosince 2024, svátek má Simona
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Praha pohřbila obří komplex u metra. Stáli za ním lidé blízcí Janouškovi

Ekonomika

  9:09
PRAHA - Ambiciózní projekt kancelářského komplexu nad stanicí metra Vltavská definitivně padl. Pražský dopravní podnik odstoupil od smlouvy s firmou Vade Retro, která chtěla budovu stavět. Je to už třetí podobný projekt spojený s podzemní dráhou, který za poslední rok skončil.

Stanice metra a tramvají Vltavská. foto: ČTK

Moderní domy s obchody a kancelářemi už loni odpískali manažeři dopravního podniku u zastávek Háje a Černý Most. Případ stanice Vltavská na lince C je nejnovější, ke zrušení smlouvy došlo letos v únoru.

Důvody, proč developeři spolu s městským dopravcem (vlastníkem pozemků) nebyli schopní dotáhnout lukrativní projekty do konce, nejsou zcela jasné. Daly by se však popsat jedním slovem: nezájem.

Konec lukrativní výstavby u metra. Dopravní podnik ruší velké projekty

To je právě případ Vltavské, která se nachází v atraktivní lokalitě pražských Holešovic, nedaleko centra hlavního města.

„Příslušný stavební úřad nevydal kladné stanovisko k územnímu rozhodnutí. Firma Vade Retro o jeho vydání ani nepožádala, a tudíž z naší strany došlo k odstoupení od smlouvy,“ potvrdil pro Lidovky.cz mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Stavba, která měla vyrůst přímo nad současnou stanicí metra, přitom nebyla žádnou rychlokvaškou. Smlouvu o smlouvě budoucí uzavřel dopravní podnik už 4. července roku 2002. Týkala se zřízení věcného břemene se společností Navatyp, někdejší úspěšnou pražskou firmou, spojovanou mimo jiné s vlivem podnikatele Romana Janouška.

PROJEKTY VE HŘE

  • Palmovka (partner: Akvo Praha, a. s.)

Jednání o výhodnějších smluvních podmínkách.

  • Českomoravská (partner: Crescon, a. s.)

Vyjednávání o změnách smluvní dokumentace.

  • Invalidovna (partner: Erste Group Immorent ČR, s. r. o.)

Jednání za účelem upřesnění podmínek při výstavbě.

Později projekt přešel pod společnost Vade Retro, v jejímž vedení také sedí lidé spojovaní s aktivitami zmíněného lobbisty, Petr Ullrich a Luboš Pašek. Věcné břemeno mělo platit 99 let, právem společnosti bylo na základě kontraktu postavit na pozemcích komplex administrativních budov.

Jenže Vade Retro nesplnila základní podmínku: územní rozhodnutí k projektu měla získat do konce loňského roku. To se nestalo.

„Vůbec to nebudu komentovat,“ odmítl vyjádření podnikatel Luboš Pašek. V lednu – kdy Lidovky.cz informovaly o zrušení jiných projektů u pražského metra – byl o něco sdílnější, byť důvod krachu velkolepých plánů jednoznačně nevysvětlil.

„Přiznám se, že nevím. Je možné, že v tom něco dělá advokát pan magistr Mařík. Aktuálně nemám přesné informace,“ prohlásil Pašek o projektu na Vltavské. Shodou okolností tento mělnický byznysmen figuroval také u plánu postavit obchody a kanceláře nad konečnou linky B Černý Most.

Černý a Bílý Most

Tam chtěla stavět firma Bílý Most. Luboš Pašek je s ní spojený skrze společnost Gironde, která Bílý Most vlastní. Záměr padl už loni v září. 

Proč se developer nedohodl s dopravním podnikem na obnově této stanice Černý Most, si Pašek v lednu nebyl zcela jistý.

ODPÍSKANÉ ZÁMĚRY

  • Černý Most (partner: Bílý Most, a.s.)
  • Háje (partner: Centrum Nové Háje, a. s.)
  • Vltavská (partner: Vade Retro, a. s.)

„Je to letitá věc, byl tam nějaký záměr, kdysi před pěti sedmi lety. Pak se změnila řada věcí. Není nikde psáno, že se k tomu nevrátíme, ale v současné době to není na pořadu dne,“ popsal pro Lidovky.cz Pašek. Odmítl také, že by mu k těmto projektům pomohla známost s Romanem Janouškem.

Lidé z dopravního podniku tvrdili, že výstavba na Černém Mostě nebyla pro městskou firmu výhodná. „Jak z hlediska finančního, tak z hlediska nedostatečných záruk, právních jistot a možností kontroly projektu,“ uvedl už dříve mluvčí Jiří Štábl.

Všechny problematické případy plánovaných výstaveb u metra podle jeho lednového vyjádření vyšetřuje policie.

Autor: