Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Luxus musí mít styl. Apple svým přístupem ovlivnil prodej elektroniky po celém světě

Nový Apple Store v Singapuru nevypadá jako obyčejný obchod. Jde o kopuli na umělém ostrůvku. Působí spíše jako svatostánek než místo, kde si člověk koupí mobil a počítač. foto: FOSTER+PARTNERS

Společnost Apple u svých výrobků sází na design. Stejnou taktiku razí i u svých vlajkových prodejen. Najímá ty nejlepší architekty světa a z obchodů se stávají nejvýraznější budovy daných měst. Nebojí se moderny ani tradice.
  13:00

Apple spolupracuje hlavně s architektonickým studiem Foster + Partners. I když už navrhli celou řádku Apple Store, každý je unikátní a stojí za pozornost. Nestane se, že by dva vypadaly stejně. Není to jako řetězce supermarketů, které ve všech zemích staví jeden a ten samý typ prodejny.

Foster + Partners sází hlavně na odvahu. Architekti firmy se nebojí odlišit a jít netradičními cestami. Každý nový návrh se téměř automaticky objevuje v magazínech o architektuře a získává celosvětovou pozornost.

Prodejna v Los Angeles se nastěhovala do historické budovy kina z roku 1927.
V Miami Apple vybudoval spolu s obchodem i místo k setkávání.

Design ovšem hraje roli nejen v architektuře zevnějšku, ale i ve způsobu prodeje a ve vnitřním prostředí. Apple v tomto směru postupně ovlivnil celý prodej elektroniky. Zákazníci raději zamířili do luxusního prostředí Apple Store, než aby si telefon za vyšší stovky dolarů koupili u svého operátora nebo u běžného obchodníka s elektronikou. Trh se tak musel přizpůsobit, i konkurenční značky nakonec zvýšily kvalitu prodeje. Huawei, Samsung nebo Xiaomi začaly také více investovat do vzhledu svých prodejen.

Prémiový vzhled rozhodně zabírá a vyplácí se i ekonomicky. Apple Store patří k obchodům s nejvyššími tržbami a nejvyššími zisky, a to i na metr čtvereční prodejní plochy. Zákazníci váží i dlouhou cestu, aby si své zařízení koupili právě tam.

Autor: