Mafra již několik let nabízí digitální předplatné ve spolupráci s externí firmou. Plánovaná změna má přesunout veškeré aktivity na půdu vydavatelství, změnit se má podoba obou digitálních médií i obchodní model. "Mafra v této oblasti začíná od začátku. Bohužel naše dosavadní zkušenosti jsou špatné," řekl na konferenci na téma Noviny a časopisy digitálně šéfredaktor iDNES.cz Michal Hanák.
Vydavatelství Mafra připravuje společnou platformu pro všechny tištěné tituly, tedy placené i zdarma. Předpokladem je vytvoření uživatelsky přívětivého prostředí, kdy se čtenář bude moci dostat rovnou na konkrétní článek. První takzvanou betaverzi čtečky vydavatelství představilo u bezplatného deníku Metro, která je k dispozici na webu.
ČTĚTE TAKÉ |
"Chceme zcela ovládnout obsah, který vytváříme, abychom s ním mohli nakládat, ať už čistě pro web, nebo pro další aplikace," poznamenal Hanák. Významným zdrojem placeného obsahu mají být weby iDNES a Lidovky.cz, Hanák zároveň poznamenal, že vydavatelství nechce jít cestou, kdy je pod titulkem a stručnou informací o textu, takzvaným perexem, pouze výzva k zaplacení.
Mafra posilujeNa pozici ředitelky public affairs mediální skupiny Mafra nastoupila v polovině června Miloslava Nováková, někdejší ředitelka marketingu a komunikace TV Nova a Ministerstva průmyslu a obchodu. Je přímo podřízena Štěpánu Košíkovi, předsedovi představenstva: „Věřím, že své odborné zkušenosti z dlouholeté profesní kariéry v mediální sféře u nás určitě uplatní.“
Míla Nováková má v kompetenci především vnější vztahy, posílení mediální a marketingové komunikace a podporu eventové oblasti. |
Mafra v poslední době zaznamenala nárůst digitálních prodejů zejména díky spolupráci s výrobcem Lenovo. Zatímco na konci roku to byla zhruba tisícovka denních čtenářů za oba tituly Mf Dnes a Lidové noviny, ve druhém čtvrtletí to bylo přes 12.000. V první fázi po změny obchodního modelu počítá se zvýšením prodeje o 3000 kusů.
Změny v nabídce digitálních titulů připravují i další vydavatelství. Economia u týdeníku Respekt chystá přidat aplikaci pro zařízení s operačním systémem Android a připravuje také proměnu webu časopisu. Šéfredaktor Erik Tabery poznamenal, že desetina předplatitelů přichází z digitálu. Jedním z argumentů pro nové čtenáře je podle Taberyho i nedávno zavedená audioverze týdeníků.
Zavedení speciální tabletové verze po prázdninách připravuje i časopis Forbes. Podle šéfredaktora Petra Šimůnka je ale situace tohoto titulu poněkud odlišná, neboť se mu daří v tištěné podobě, za květen předpokládá růst prodeje na rekordních 19.000 kusů, zatímco aktivních uživatelů dosavadní elektronické verze je kolem 1500. "Jsme trochu opatrní v tom ten papír opustit, protože nás stále živí," uvedl Šimůnek.