Středa 11. prosince 2024, svátek má Dana
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Maloobchodní prodej má podle analytiků rekordní měsíce stále před sebou

Ekonomika

  10:51
Praha - S výsledkem maloobchodních tržeb v březnu zamíchaly velikonoční svátky, lidé více utráceli za potraviny a naopak méně za ostatní zboží. Tuzemský maloobchod, bez prodejů aut, má rekordní měsíce ještě před sebou. Nízká nezaměstnanost spolu s rychlým růstem mezd se totiž i nadále podílí na vyšší ochotě Čechů utrácet, shodují se analytici. Meziroční růst tržeb obchodů, bez prodejů aut, v březnu zpomalil podle dnešních údajů Českého statistického úřadu na 4,4 procenta.

Maloobchodní řetězec (ilustrační snímek) foto: wikipedia.org

Březnové výsledky byly ovlivněny souhrou několika nepříznivých faktorů. „Načasování velikonočních svátků způsobilo zvýšení výdajů za potraviny a naopak omezení návštěv nepotravinářských obchodů. Nepříznivě se projevil i meziročně nižší počet pracovních dnů, který souvisel s Velikonocemi jen částečně. Svůj vliv uplatnilo i počasí,“ uvedl hlavní ekonom UniCredit Pavel Sobíšek.

Podle analytika společnosti Akcenta Miroslava Nováka nejsou silná čísla z maloobchodu za celé první čtvrtletí překvapivá. „Rekordně nízká nezaměstnanost, rekordně vysoká zaměstnanost, rekordně vysoká spotřebitelská důvěra a téměř dvouciferný růst mezd - to vše jsou faktory, které se výsledně promítají do větší ochoty spotřebitelů utrácet,“ uvedl.

„Předpokládáme, že maloobchod má ještě další silné či rekordní měsíce před sebou. Rekordně nízká nezaměstnanost spolu s rychlejším růstem mezd se totiž i nadále podílí na dobré náladě spotřebitelů a tedy i na jejich vyšší ochotě utrácet,“ dodal analytik Petr Dufek z ČSOB.

Jiná situace je podle Sobíška ale zřejmě v segmentu aut, kde propad tržeb z velké části souvisí s nasycením poptávky podniků a přesunu jejich zájmu k jiným investicím než do dopravních prostředků. „S oživením v tomto segmentu nepočítáme ani v dalším kvartálu,“ upozornil. Obchodníci s auty zažili mimořádně nepříznivý měsíc, jejich tržby propadly meziročně o 11,6 procenta. Horší výsledky byly v sektoru naposledy v roce 2009.

Meziroční růst maloobchodních tržeb prodejů aut v březnu zpomalil na 4,4 procenta z únorových šesti procent. K růstu tržeb přispěly hlavně příjmy obchodů s potravinami a e-shopů. Tržby za prodej a opravy aut klesly o 5,7 procenta.

Autor:

Jak oblékat děti na podzim? Kvalitní softshellové kalhoty jsou základ
Jak oblékat děti na podzim? Kvalitní softshellové kalhoty jsou základ

Podzimní počasí je nevyzpytatelné, proto redaktorky eMimina otestovaly dětské softshellové kalhoty Wolf, které nabízí e-shop Olšákovi.cz. Jak si...