Čtvrtek 10. října 2024, svátek má Marina
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Matoucí názvy benzinu v zahraničí. Co tankovat, abyste nezadřeli motor?

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Ve většině zemí se nafta označuje variantou slova diesel. Ne v Rumunsku. Tam ji řidiči najdou u stojanů jako motorinu. Pokud si ji nepozorný majitel benzinového auta natankuje do nádrže, hrozí mu velký průšvih za desítky tisíc korun.

Italská pumpa. Ilustrační foto. foto: Reuters

Nejde přitom o výjimečná selhání několika popletů. Případů, kdy čeští řidiči v zahraničí zamění palivo, je podle statistik Ústředního automotoklubu (ÚAMK), který mimo jiné provozuje asistenční služby, kolem dvaceti týdně.

„Záměna paliva je jednou z nejčastějších příčin poruchy vozidla v zahraničí i u nás. Z velké části je záměna zapříčiněna právě odlišným názvem paliva oproti nám známým označením natural, nafta nebo diesel,“ vysvětluje šéf autoklubu Oldřich Vaníček.

Pozor na pumpy v Německu či Rakousku. V kolik hodin se nevyplatí tankovat?

Tabulku více než tří desítek zemí s názvy paliv – vycházející z dat ÚAMK – přinášíme pro větší přehlednost pod textem. Označení v Evropě se výrazně liší a při nepozornosti skutečně může dojít k nepříjemné chybě. V řadě zemí se může šoférům stát, že se s obsluhou pumpy nedomluví anglicky – pokud tedy neovládají jazyk země, kterou projíždějí.

„Nejčastěji řidiči tápou v Norsku, Německu, Itálii a na Pyrenejském poloostrově,“ dodává Vaníček k váhání u totemů zahraničních čerpacích stanic.

Pro pamětníky olovnatého benzinu nazývaného v Československu Super může být matoucí, že v řadě států – třeba v Rakousku, Maďarsku nebo Chorvatsku – tímto slovem označují bezolovnatý benzin. To však může být pro řidiče paradoxně i výhoda.

Obrázek není k dispozici

„Pokud je v názvu Super či Euro super, jedná se určitě o benzin v oktanové úrovni 95. Měl by to říci i normotvorný štítek na výdejním stojanu u každé čerpací stanice v Evropské unii,“ popisuje Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

Nestartovat, odtáhnout, vyčerpat

Při záměně benzinu s oktanovými čísly 95 a 98 by neměl nastat žádný problém. U popletení nafty a benzinu už ano. Pokud si člověk chybu uvědomí, neměl by raději vůbec nastartovat. Opravy zadřeného motoru můžou vyjít na desítky tisíc korun.

„Nedoporučuji pokračovat v jízdě. U dieselového motoru může dojít k poškození – například zadření vstřikovacího čerpadla, poškození trysek a takové opravy jsou velmi nákladné. Je určitě levnější odtáhnout vůz do servisu a nevhodné palivo vyčerpat než řešit výměnu poškozených součástek a opravy vyvolané provozem na nesprávné palivo,“ líčí expert Loula.

KDYŽ JE NEJHŮŘ

„Lze se spolehnout na to, že pokud u je u daného paliva uvedeno oktan, jde o benzin. Radím zapamatovat si jednoduchou poučku OK jako oktan.“

Robert Vacek, projektový manažer Autoklubu ČR

Nelze vyloučit ani opačný omyl, tedy načerpání nafty do benzinového vozu. Přestože jsou diselové pistole širší a nelze je do hrdla benzinové nádrže zasunout, je teoreticky možné dostat naftu i tam.

„Bohužel i takové případy se stávají. Když člověk pistoli jen přiloží na kov a tankuje opatrně, může natankovat naftu do benzinového auta,“ vysvětluje projektový manažer Autoklubu ČR Robert Vacek.

Připomíná, že dalším vodítkem v džungli názvů může být i zelená barva určená pro benzin a černá pro naftu. Toto rozlišení viditelné u stojanů a tankovacích pistolí bývá stejné jako u nás.

Nelze však spoléhat na to, že všude narazíme na standardní paliva, která se liší jen názvem. Stále je možné při cestování natrefit i na země, kde řidiči nezbude nic jiného než natankovat benzin nižší kvality, což může ovlivnit výkon motoru.

„Složitější je situace u motoristů, kteří se vydají za dobrodružstvím na východ, například do zemí bývalého Sovětského svazu. Zde mohou narazit zejména na benzin s nižším oktanovým číslem – 80 a podobně. V tomto případě je vhodné konzultovat se servisem, zda auto či motorka takováto paliva zvládnou, případně jaká dodat aditiva,“ doplňuje Vacek.

NÁZVY PALIV V ZAHRANiČÍ
ZeměNatural 95Natural 98Nafra
AlbánieBenzinë pa plumbBenzinë pa plumbdiezel / gazoil
BelgieSuperbenzine /sans plomb 95sans plomb 98 / Benzine oncheloodeDiesel / Gasol
Běloruskoпрэміум / premiumсупер / superдизельного топлива / dizielnoho topliva
Buhlarsko95 Oktan98 Oktan HDiesel
ČeskoNatural 95Natural 98Nafta
DánskoBlyfri 95Blyfri 98 / nicht überallDiesel
Estonsko95 E98 E FuturaDiesel
Finsko95 E98 EDiesel (Polttoöljyi)
Franciesans plomb 95sans plomb 98Gasoil / Gazole / Diesel
ChorvatskoSuper / Eurosuper 95Super Plus / Eurosuper Plus 98Dizel / Diesel / Eurodiesel
IrskoUnleaded petrolnezjištěnoDiesel
IslandBlýlaust bensínnezjištěnoDiesel
ItálieBenzina senza piombo, benzina verdebenzina senza piombo 98 / benzina verde plusGasolio / Diesel / carburante Diesel
KyprPremium UnleadedSuper UnleadedDiesel
Litvanezjištěno98 E FuturaDiesel
Lotyšskonezjištěno98 E FuturaDiesel
LucemburskoEssence sans plomb / Super BleifreiSuper Plus / 98 OktanDiesel
MaďarskoSzuper BenzinSzuper Plusz / 98 OktanDiesel / Dizel
MaltaPremium UnleadedSuper UnleadedDiesel/Kerosene
NěmeckoSuperSuper PlusDiesel
NizozemskoSuperbenzineoncheloode Super 98Diezel
NorskoBlyfri 95Blyfri 98Diesel
PolskoBenzyna bezolowiowa 95Benzyna bezolowiowa 98ON / Olej Napedowy
PortugalskoGasolina sem chumbo 95Gasolina sem chumbo 98 / Super com aditivoDiesel / Gasóleo
RakouskoSuper (Bleifrei)Super PlusDiesel
RumunskoBenzina SuperBenzina Super PlusMotorina
ŘeckoAmoliwdi Wensina (Bleifrei / 95 Oktan)Amoliwdi Wensina 100 OktanDiesel
SlovenskoNatural 95Natural 98Nafta
SlovinskoEurosuper 95Eurosuper 98Nafta / Diesel
SrbskoSuper / Eurosuper 95Super Plus / Eurosuper Plus 98Dizel / Diesel / Eurodiesel
ŠpanělskoGasolina sin plomo 95Gasolina sin plomo 98Gasóleo / Diésel / Aceite Diésel
ŠvédskoBensin 95 / Blyfri 95Bensin 98 / Blyfri 98Diesel
ŠvýcarskoSuperSuper PlusDiesel
TureckoKurşunsuz / Super (95)Super Plus (98)Mazot / Dizel / Eurodiesel
Velká BritániePremium UnleadedSuper Plus / Super UnleadedDiesel / Derv (Diesel fuel/Diesel oil)

Zdroj: ÚAMK

Autor: