Nejde přitom o výjimečná selhání několika popletů. Případů, kdy čeští řidiči v zahraničí zamění palivo, je podle statistik Ústředního automotoklubu (ÚAMK), který mimo jiné provozuje asistenční služby, kolem dvaceti týdně.
„Záměna paliva je jednou z nejčastějších příčin poruchy vozidla v zahraničí i u nás. Z velké části je záměna zapříčiněna právě odlišným názvem paliva oproti nám známým označením natural, nafta nebo diesel,“ vysvětluje šéf autoklubu Oldřich Vaníček.
Pozor na pumpy v Německu či Rakousku. V kolik hodin se nevyplatí tankovat? |
Tabulku více než tří desítek zemí s názvy paliv – vycházející z dat ÚAMK – přinášíme pro větší přehlednost pod textem. Označení v Evropě se výrazně liší a při nepozornosti skutečně může dojít k nepříjemné chybě. V řadě zemí se může šoférům stát, že se s obsluhou pumpy nedomluví anglicky – pokud tedy neovládají jazyk země, kterou projíždějí.
„Nejčastěji řidiči tápou v Norsku, Německu, Itálii a na Pyrenejském poloostrově,“ dodává Vaníček k váhání u totemů zahraničních čerpacích stanic.
Pro pamětníky olovnatého benzinu nazývaného v Československu Super může být matoucí, že v řadě států – třeba v Rakousku, Maďarsku nebo Chorvatsku – tímto slovem označují bezolovnatý benzin. To však může být pro řidiče paradoxně i výhoda.
„Pokud je v názvu Super či Euro super, jedná se určitě o benzin v oktanové úrovni 95. Měl by to říci i normotvorný štítek na výdejním stojanu u každé čerpací stanice v Evropské unii,“ popisuje Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.
Nestartovat, odtáhnout, vyčerpat
Při záměně benzinu s oktanovými čísly 95 a 98 by neměl nastat žádný problém. U popletení nafty a benzinu už ano. Pokud si člověk chybu uvědomí, neměl by raději vůbec nastartovat. Opravy zadřeného motoru můžou vyjít na desítky tisíc korun.
„Nedoporučuji pokračovat v jízdě. U dieselového motoru může dojít k poškození – například zadření vstřikovacího čerpadla, poškození trysek a takové opravy jsou velmi nákladné. Je určitě levnější odtáhnout vůz do servisu a nevhodné palivo vyčerpat než řešit výměnu poškozených součástek a opravy vyvolané provozem na nesprávné palivo,“ líčí expert Loula.
KDYŽ JE NEJHŮŘ„Lze se spolehnout na to, že pokud u je u daného paliva uvedeno oktan, jde o benzin. Radím zapamatovat si jednoduchou poučku OK jako oktan.“ Robert Vacek, projektový manažer Autoklubu ČR |
Nelze vyloučit ani opačný omyl, tedy načerpání nafty do benzinového vozu. Přestože jsou diselové pistole širší a nelze je do hrdla benzinové nádrže zasunout, je teoreticky možné dostat naftu i tam.
„Bohužel i takové případy se stávají. Když člověk pistoli jen přiloží na kov a tankuje opatrně, může natankovat naftu do benzinového auta,“ vysvětluje projektový manažer Autoklubu ČR Robert Vacek.
Připomíná, že dalším vodítkem v džungli názvů může být i zelená barva určená pro benzin a černá pro naftu. Toto rozlišení viditelné u stojanů a tankovacích pistolí bývá stejné jako u nás.
Nelze však spoléhat na to, že všude narazíme na standardní paliva, která se liší jen názvem. Stále je možné při cestování natrefit i na země, kde řidiči nezbude nic jiného než natankovat benzin nižší kvality, což může ovlivnit výkon motoru.
„Složitější je situace u motoristů, kteří se vydají za dobrodružstvím na východ, například do zemí bývalého Sovětského svazu. Zde mohou narazit zejména na benzin s nižším oktanovým číslem – 80 a podobně. V tomto případě je vhodné konzultovat se servisem, zda auto či motorka takováto paliva zvládnou, případně jaká dodat aditiva,“ doplňuje Vacek.
Země | Natural 95 | Natural 98 | Nafra |
---|---|---|---|
Albánie | Benzinë pa plumb | Benzinë pa plumb | diezel / gazoil |
Belgie | Superbenzine /sans plomb 95 | sans plomb 98 / Benzine oncheloode | Diesel / Gasol |
Bělorusko | прэміум / premium | супер / super | дизельного топлива / dizielnoho topliva |
Buhlarsko | 95 Oktan | 98 Oktan H | Diesel |
Česko | Natural 95 | Natural 98 | Nafta |
Dánsko | Blyfri 95 | Blyfri 98 / nicht überall | Diesel |
Estonsko | 95 E | 98 E Futura | Diesel |
Finsko | 95 E | 98 E | Diesel (Polttoöljyi) |
Francie | sans plomb 95 | sans plomb 98 | Gasoil / Gazole / Diesel |
Chorvatsko | Super / Eurosuper 95 | Super Plus / Eurosuper Plus 98 | Dizel / Diesel / Eurodiesel |
Irsko | Unleaded petrol | nezjištěno | Diesel |
Island | Blýlaust bensín | nezjištěno | Diesel |
Itálie | Benzina senza piombo, benzina verde | benzina senza piombo 98 / benzina verde plus | Gasolio / Diesel / carburante Diesel |
Kypr | Premium Unleaded | Super Unleaded | Diesel |
Litva | nezjištěno | 98 E Futura | Diesel |
Lotyšsko | nezjištěno | 98 E Futura | Diesel |
Lucembursko | Essence sans plomb / Super Bleifrei | Super Plus / 98 Oktan | Diesel |
Maďarsko | Szuper Benzin | Szuper Plusz / 98 Oktan | Diesel / Dizel |
Malta | Premium Unleaded | Super Unleaded | Diesel/Kerosene |
Německo | Super | Super Plus | Diesel |
Nizozemsko | Superbenzine | oncheloode Super 98 | Diezel |
Norsko | Blyfri 95 | Blyfri 98 | Diesel |
Polsko | Benzyna bezolowiowa 95 | Benzyna bezolowiowa 98 | ON / Olej Napedowy |
Portugalsko | Gasolina sem chumbo 95 | Gasolina sem chumbo 98 / Super com aditivo | Diesel / Gasóleo |
Rakousko | Super (Bleifrei) | Super Plus | Diesel |
Rumunsko | Benzina Super | Benzina Super Plus | Motorina |
Řecko | Amoliwdi Wensina (Bleifrei / 95 Oktan) | Amoliwdi Wensina 100 Oktan | Diesel |
Slovensko | Natural 95 | Natural 98 | Nafta |
Slovinsko | Eurosuper 95 | Eurosuper 98 | Nafta / Diesel |
Srbsko | Super / Eurosuper 95 | Super Plus / Eurosuper Plus 98 | Dizel / Diesel / Eurodiesel |
Španělsko | Gasolina sin plomo 95 | Gasolina sin plomo 98 | Gasóleo / Diésel / Aceite Diésel |
Švédsko | Bensin 95 / Blyfri 95 | Bensin 98 / Blyfri 98 | Diesel |
Švýcarsko | Super | Super Plus | Diesel |
Turecko | Kurşunsuz / Super (95) | Super Plus (98) | Mazot / Dizel / Eurodiesel |
Velká Británie | Premium Unleaded | Super Plus / Super Unleaded | Diesel / Derv (Diesel fuel/Diesel oil) |
Zdroj: ÚAMK