Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Maxiskútry vhodné i na dlouhé cestování

Ekonomika

  15:56
Blíží se čas dovolených a s ním i otázka kam a jak. Kromě leteckých zájezdů či dopravy autem získává stále větší oblibu také putování na dvou kolech. Kromě toho klasického na motorce se poslední dobou stále více prosazují i maxiskútry.

Na cesty se můžete vydat i na motorce. Kromě té klasické se poslední dobou prosazují i maxiskútry. foto: Reprofoto

Není divu, automatická převodovka s variátorem je velmi praktická. Nezanedbatelný není ani fakt, že je podstatně lépe chráněn před nepřízní počasí než právě motocykl. Vedle něj má ještě jednu důležitou výhodu. Lépe chrání nohy při případném pádu či nehodě. Maxiskútr je obecně lépe vybaven než skútry menší, ale také podstatně lépe než značná část motocyklů. Na některé modely je možno přidělat nejen zadní box na věci o obsahu až 50 litrů, ale i postranní boxy, které tuto kapacitu ještě velmi zvýší. Ani v technice skútry nijak nezaostávají za auty a motocykly. Například speciální navigace Garmin Zumo nejen odolává dešti, napájí se z palubní zásuvky a vydrží až čtyři hodiny provozu na baterie, ale slouží i jako komfortní přesný digitální tachometr včetně digitálního měřiče spotřeby. K tomu ještě díky svým dvěma modulům Blue tooth obstarává spojení mezi vašim telefonem a přilbou. Vše signalizuje na displeji.

Uvozovky dolníKomfortní velký stroj, se kterým se můžete klidně vydat na výlety.Uvozovky horní

Snažili jsme se kromě proslulých modelů vybrat i ty dostupné a nechybí ani novinky. Cenové rozpětí je od 70 tisíc Kč až po 230 tisíc. Nejmenším obsahem, který jsme zařadili, je 250 cm3. Především proto, že se domníváme, že v předpokládaných dvou lidech a s bagáží nemá již stopětadvacítka dostatečné rezervy na manévrování v silničním provozu. Naopak většina dvěstěpadesátek má již maximální rychlost kolem 120 km v hodině. Ideální je podle nás obsah kolem pěti set kubíků, protože tyto skútry dosahují vesměs již vyšší rychlost než 130 km a výkon přes 25 až 30 kilowattů, a k tomu patřičnou akceleraci.

Jejich výkonová rezerva pak může řešit i složitější situace na dálnici a zároveň to ještě bývají stroje lehčí a dobře ovladatelné. Další kapitolou jsou skútry nad 500 kubíků, které již připomínají velké motocykly.

Sym 250
99 899 Kč

Sym 250.Excelentní příklad toho, jak tento tchajwanský výrobce vyrábí model od modelu lepší skútry. či na něm v létě cestovat se stanem. Velmi dobře dílensky zpracovaný.
Zatímco u menší stopětadvacítky se nám nelíbilo špatné podsvícení palubních přístrojů, u této dvěstěpadesátky je naopak excelentní a nemusel by se za něj stydět ani špičkový model renomovaných značek.

Sym 250 má také vzhledem k ceně 99 899 Kč velmi dobrý poměr cena/výkon. Čtyřdobý vodou chlazený motor vlastní konstrukce je tichý a výkonný. Jeho výkon 17, 2 kW je dostatečně silný, aby skútr byl mrštný nejen v městském provozu, ale i na delších cestách. Během našich testů dokázal, že je i úsporný. I při svižné jízdě spotřeba nepřevyšovala 4 litry benzinu na sto kilometrů. Design je originální a nezaměnitelný vzhledem k neobvyklému řešení kombinovaného předního světlometu.
Je to sice subjektivní, ale jediné, co se mi moc u tohoto modelu nelíbilo, je digitální ukazatel paliva. Považuji ho z praxe za méně přesný než analogový.

Výhody:
dobrý poměr cena/výkon, působivé řešení podsvícení přístrojů
Nevýhody: digitální ukazatel paliva

Aprilia Mana
229 000 Kč

Aprillia Mana.Tak tohle rozhodně není stroj pro ortodoxního skútristu. Je to takový skútr napůl. A to jenom pohonem. Tvarem čistá motorka se vzhlédla v motoru s automatickou převodovkou a variátorem. Ti, kdo milují na skútrech chráněné nohy a množství plastu kolem sebe, což je výborné především v nepohodě, ti nadšeni asi nebudou. Naopak pro toho, kdo chce jezdit jako na klasické motorce a přitom je již znuděn z častého řazení, může být mana úžasný „nástroj“. Je velmi vhodný i pro toho, kdo má skútr, chtěl by velkou motorku, a bojí se řazení. Technické řešení many je velkorysé a pravděpodobně ukazuje budoucnost, kam se bude část motocyklů ubírat. Dá se zde nastavit, tak jako na automobilových automatických převodovek režim a charakter jízdy. Chcete-li jezdit turisticky či dynamicky nebo sportovně.

Když vás neuspokojí ani tyto možnosti, jednoduše zapnete sekvenční řazení a řadíte si ručně jednotlivé stupně prsty levé ruky. Nezvyklý je fakt, že na levé straně chybí jak páčka spojky z klasických motorek, tak i obdobná, sloužící jako brzda u skútrů, prostě tam není nic. Ve velkém prostoru před řidičem čekáte nádrž, a je tam příruční zavazadlový prostor. Pod sedlem je naopak právě nádrž.

Výhody: invenční konstrukce, mnoho nápadů v konstrukci detailů i celku, osobitý styl, vysoký komfort ovládání
Nevýhody: kočkopes

Piaggio X Evo 400
145 900 Kč

Piaggio X Evo 400.Nová vlajková loď Piaggia. „Matka skútrů“, tedy značka, která má na jejich vývoji zásadní podíl, opět ukázala, v čem je její síla. Designové kreace s vytříbenými křivkami a rafinovaně propracovanými tvary. Zatímco předchůdce X9 působila v prvních letech před faceliftem jako „těžká na zadek“, se zbytečně velkými hladkými plochami, u X Evo je všechno jinak. Naopak propracovanými tvary zadního prostoru vytváří pocit menšího skútru, než ve skutečnosti je. Legendární dvojitý vstup do zavazadlového prostoru typu golfové hole byl převzat z menšího modelu X8. Tento systém, kdy kromě sedla se dá vyklopit i zadní část skútru, má však i jednu nevýhodu. Plotna pro zavazadlový box musí být výš. Je výrazně atypická a u piaggia zatím není k dispozici. Další výbornou stránkou tohoto modelu je motor. 27,5 kilowattů mu umožňuje rychlost 155 km za hodinu. Zatím testujeme syrový stroj a /najeto 500 km/ ani při velmi dynamické jízdě nepřesáhla zatím spotřeba 4,5 litru benzinu na 100 km. O palubních přístrojích se nemá cenu dlouho rozepisovat. Patří již tradičně k nejlépe vybaveným. Digitální displej má například dva denní počítače, teploměr a další pomůcky, které zpříjemňují jízdu.

Výhody: působivý design, výborný motor, velmi dobré jízdní vlastnosti, bohatý informační displej
Nevýhody: ve vysokých rychlostech proměřuje tachometr více než běžných deset procent

Yuki Arows 250
69 990 Kč

Yuki Arows 250.První čínský skútr o obsahu 250 cm3, na kterém jsem měl příležitost jezdit, je pro mne příjemným překvapením. Zatímco například výkonové rozdíly mezi čínskou a japonskou či italskou stopětadvacítkou jsou poměrně výrazné, zde se mi zdají menší, a to především v konečné maximální rychlosti. Ta je kolem sto patnácti a přišla mi dost dobrá. Také vybavení je standardní. Rezervy vidím v pérování, které je na můj vkus velmi tvrdé. Přispívá sice k držení dobré stopy, ale nikoliv ke komfortu. Jestli se někdo domnívá, že vzhledem k tomu, že se jedná o „číňana“, bude skútr malý, tak se velmi mýlí. Sice jsem ho neměřil, ale pocitově jsem právě zde měl více místa na nohy než i u některých slovutných „maxi“ z Japonska či Itálie.

Přístrojové vybavení je klasické, některé drobnosti nejsou tak dotažené jako u evropské či japonské konkurence, nicméně celkově dobré. Snad jediná věc, která mi vadila více, je sedlo, které se svažuje jemně dopředu a po kterém chtě nechtě kloužete.

Výhody: tichý a dostatečně výkonný motor, velmi prostorný, s dostatkem místa pro nohy
Nevýhody: špatně tvarované sedlo

Honda SH 300
125 000 Kč

Honda SH 300.Hit poslední doby. Velká kola této třístovce umožňují jezdit rychle bez problémů i na ne zcela dokonalých silnicích. výborný motor pak umožňuje nejen vysokou maximální rychlost, ale doslova „raketovou“ akceleraci. Spotřebu i při vysoké průměrné rychlosti je možné udržet výrazně pod čtyři litry. Je velmi univerzální, protože je vhodná jak pro vesnici, tak pro městský provoz, a vzhledem ke svému vysokému výkonu i na dlouhé výlety. Na dálnici má dostatečné rezervy a díky vysokému zrychlení a velkým kolům dodává pocit jistoty. Jedinou nevýhodou /která je však identická u všech skútrů s velkými koly/ je malý úložný prostor pod sedlem. To však lze řešit velkým zadním boxem, kam se vejdou i dvě přilby. /Honda dodává zavazadlový box standardně v ceně, ten se nám však zdá velmi malý a třístovce sluší podstatně více 47 litrů velký Givi. Vzhledem k tomu, že stavba stroje je užší než u klasických maxiskútrů, umožňuje snadnou zástavbu postranních úložných boxů, což je pro delší cestování velmi praktické.

Výhody: výborný motor, vynikající zrychlení, tradiční kvalita Honda, nízká spotřeba Nevýhody: malý úložný prostor

Kymco Xciting
500 147 900 Kč


Kymco Xciting 500.Známá a úspěšná pětistovka patří k typickým představitelům své třídy. Robustní výkonný a dobře vybavený stroj. Během testů jsme na něm najezdili více než tisíc pět set kilometrů a na „výletě“ jsme navštívili Rakousko a Německo.

Kymco poslední dobou již u nás stále více zdomácňuje a není divu, protože u většiny modelů se vyznačuje velmi dobrým poměrem cena/výkon. Ergonomicky je xciting dobře stavěný, vše je přehledné, ovládací prvky jsou tam, kde mají být, případně tam, kde je očekáváte. Slabší stránkou je vyšší hmotnost hnacího agregátu, a tedy i celého skútru.

To se ani tak neprojevuje při jízdě, jako při používání velkého stojanu. Což mi zvláště v počátcích činilo značné potíže.

Bezkonkurenční „vychytávkou“ je naopak ruční brzda, u skútrů výjimečná, nicméně velmi praktická, zvláště parkujete-li s malým postranním stojanem.

Výhody:
velký komfort, dobrý výkon, dobrá ergonomie, solidní konstrukce
Nevýhody: vyšší hmotnost, vyšší spotřeba, proměřuje tachometr


Více informací najdete na serveru iTEST (www.itest.cz)

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...