Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Exodus známých značek. Z Ruska odchází McDonald’s, Coca-Cola, Pepsi, Starbucks i L’Oréal

ilustrační snímek foto: Reuters

Velké západní potravinářské a nápojové firmy čelí tlaku, aby se kvůli invazi ruských vojsk na Ukrajinu stáhly z Ruska. Kvůli tomu, že se ke konfliktu nevyjádřily a v zemi dál působí, čelí na sociálních sítích kritice mimo jiné společnost Coca-Cola či McDonald’s, ten však později zveřejnil, že své pobočky v Rusku uzavře.
  19:22

Na sociálních sítích kolují výzvy k bojkotu McDonald’s a Coca-Coly. Podniky na žádost portálu BBC o komentář nereagovaly, stejně tak se k věci nevyjádřily firmy Pepsi či Starbucks, které se musí vypořádat s obdobným tlakem.

„Můžete prosím přestat pít Coca-Colu? Odmítají se stáhnout z Ruska. Ukažme jim lidskou sílu,“ píše například ve svém příspěvku na Twitteru britská podnikatelka Deborah Meadenová.

Na situaci reagoval i americký herec Sean Penn. „Dokud Coca-Cola, PepsiCo a McDonald´s v Rusku nepřeruší podnikání, mají američtí občané velmi bezpečný a jednoduchý způsob, jak stát za Ukrajinou. Kdokoli z nás může přestat kupovat jejich produkty a požádat přátele, aby zvážili totéž.“

Společnost McDonald’s v úterý večer oznámila, že kvůli ruské invazi na Ukrajinu nakonec dočasně uzavře všech svých 850 restaurací v Rusku. Gigant v oblasti rychlého občerstvení však bude i nadále svým zhruba 62 000 zaměstnancům v Rusku vyplácet mzdy.

Horší pověst?

Pozastavení investic

Kathleen Brooksová, která vede poradenskou společnost Minerva Analysis, poukázala na to, že McDonald’s a Coca-Cola jsou podle ní společnosti se složitou strukturou, což rychlé rozhodnutí o odchodu z Ruska znesnadňuje. „Nyní by ovšem riziko poškození pověsti mohlo reálně srazit cenu jejich akcií. Možná tak nebudou mít na výběr, jak dál postupovat,“ dodala.

„Svět bude pravděpodobně posuzovat společnosti podle toho, co za takových okolností udělají, a etický úsudek bude stejně důležitý jako dodržování případných nařízení a sankcí ze strany vlády,“ řekl šéf britského institutu pro etiku v podnikání Ian Peters.

„Firmám bychom za těchto okolností doporučili, aby se vždy dívaly na širší souvislosti a snažily se jednat správně a upřednostňovaly dlouhodobý pohled před krátkodobým ziskem,“ dodal.

Potravinářské firmy jsou v obtížnější situaci než například poradenské firmy, upozornila Kleio Akrivouová, která učí podnikatelskou etiku na obchodní škole v britském Henley. „Pokud jde o sankce, které připravují ruské obyvatelstvo o základní zboží a důstojnost, firmy možná budou muset k situaci přistupovat promyšleněji,“ řekla. 

Řetězce rychlého občerstvení podle ní musí kromě dopadu na reputaci zvážit i to, jak takové kroky ovlivní řadové spotřebitele.

Yum Brands, mateřská společnost KFC a Pizza Hut, již na svém webu oznámila, že v Rusku pozastavuje investice a rozvoj. Neuvedla však, zda bude aktuálně usilovat o omezení nebo pozastavení provozu restaurací v zemi. 

Řetězec rychlého občerstvení KFC dosáhl v loňském roce v Rusku milníku tisícovky restaurací. Loni též uvedl, že jeho cílem je otevřít tam každoročně přibližně stovku provozoven. Většina provozoven KFC i Pizza Hut jsou provozovány nezávislými vlastníky na základě licenčních nebo franšízových smluv.

Šéf společnosti Starbucks Kevin Johnson v nedávném prohlášení označil invazi Ruska na Ukrajinu za nevyprovokovanou a nespravedlivou. Většina provozoven Strabucks v Rusku však podle webu společnosti zůstává otevřena. Většinu těchto franšíz provozuje kuvajtská společnost Alshaya Group.

Majitelé franšíz často mohou rozhodnout o tom, zda provozovnu zavřou. Závisí to na podmínkách smluv, které mají s nadnárodními řetězci, jako je KFC nebo Starbucks.

McDonald’s na svém webu nedávno informoval, že má v Rusku 847 restaurací. Většinu z nich společnost i vlastní, zatímco ve zbytku světa valná část z nich obvykle funguje jako franšíza. McDonald’s i Pepsi jsou v Rusku přítomny už desítky let.

Autoři: ,