Z plánované expanze sešlo, nedávno zavřely dvě pobočky ve městech Tuzla a Banja Luka a jak informují bosenská média, McDonald’s už funguje jen v Sarajevu.
ČTĚTE TAKÉ: |
McDonald’s zpočátku lákal zejména mladší Bosňany svou novotou i dotykem západního světa, konkurence místních pochutin se ale ukazuje být nad síly americké firmy. Sarajevo i ostatní bosenská města jsou plná stánků s rychlým občerstvením, kromě masa na roštu nabízejí třeba tradiční slané koláče - pity, nepřeberná je i nabídka sladkostí.
Roli zcela jistě hrají i ceny, které jsou u McDonald’s přece jen vyšší na poměry země, kde průměrný příjem dosahuje 850 konvertibilních marek (12 tisíc korun).
Například Big Mac stojí v Sarajevu 6,5 konvertibilní marky (90 korun), tedy podobně jako velká porce tradičních čevapů z mletého masa v asi nejlepším sarajevském podniku svého druhu Željo. Za méně proslulé čevabdžinice, tradiční jídlo připravované na roštu, si v bosenské metropoli účtují jen pět marek. Jídla z McDonald’s navíc podle hlasů místních, ale i turistů, nemohou tradičním bosenských dobrotám konkurovat ani chuťově.
V Česku McDonald’s „kvete“
Známý americký řetězec s rychlým občerstvením se ale v poslední době potýká s odlivem zákazníků nejen v malé Bosně a Hercegovině. Podle čísel z loňského října se v restauracích McDonald’s otevřených nejméně 13 měsíců tržby snížily o více než tři procenta. V České republice je ovšem situace právě opačná: loni 95 restaurací amerického řetězce utržilo 4,194 miliardy korun, meziročně o 1,8 procenta více.