9. října 2019 18:01, aktualizováno 13. 10 15:52 Lidovky.cz > Byznys > Média

Agrofert chystá žalobu na Českou televizi kvůli informacím v pořadu Reportéři ČT

Česká televize - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Česká televize - ilustrační foto. | foto: ceskatelevize.cz

PRAHA Společnost Agrofert připravuje žalobu na Českou televizi. Pro LN to uvedl výkonný ředitel koncernu Josef Mráz, který 4. října 2019 poslal generálnímu řediteli české veřejnoprávní televize Petru Dvořákovi otevřený dopis. Mráz v něm uvádí několik konkrétních výhrad k reportáži Dvojí metr z dílny redaktorů pořadu Reportéři ČT, která byla odvysílaná v pondělí 23. září.

Reportáž Dvojí metr se mimo jiné zabývala kauzou bývalého šéfa Finančního úřadu v Příbrami Karla Trefného. Ten měl být podle slov, která zazněla v reportáži, přeložen do Prahy. A to krátce poté, co vyměřil doplatek DPH firmě Primagra, spadající pod holding Agrofert. Trefný se proti přeložení odvolal, nyní tak pracuje opět v Příbrami jako daňový úředník, uvedl server iDNES.cz. 

„Dovolil jsem si doměřit firmu, která patřila do holdingu Agrofertu. A mohl bych si dovolit třeba víc, no tak tím pádem jsem se stal osobou neloajální, s kterou není důvod dál spolupracovat,“ uvedl Trefný v reportáži.

A pokračoval: „Samozřejmě jsem věděl, že je to šikana, že to je důvod abych dobrovolně opustil Finanční správu, abych nebyl na to územním působišti v Příbrami.“

Místopředseda představenstva Agrofertu Mráz v otevřeném dopisu Dvořákovi kritizoval, že jeho společnost nedostala „nejmenší prostor k vyjádření“. „Je jistě zcela mimo pochybnost, že k tomuto velmi závažnému tvrzení by se měla vyjádřit především finanční správa. V reportáži však nezaznělo nic, co by toto tvrzení vyvracelo, či potvrzovalo,“ namítá Mráz. Upozornil zároveň, že událost okolo nedoplatku DPH se stala před dvanácti lety, ale Primagra se stala součástí holdingu Agrofert až v roce 2009.

„Naši právníci připravují na Českou televizi žalobu. Situace už přesáhla únosnou mez. Naprosto bezdůvodně na základě absurdního tvrzení jednoho člověka poškozují naši firmu. Podsouvají divákům něco, na čem není ani zlomek pravdy. A po pondělním vysílání pořadu Reportéři opakovaně. A to vše přes to, že jsme paní redaktorce poskytli velmi podrobné vysvětlení celé kauzy,“  uvedl pro LN výkonný ředitel společnosti Josef Mráz.  

„Z našeho vyjádření použili jen jednu větu naprosto vytrženou z kontextu. Domnívám se, že někteří redaktoři České televize by měli více naplňovat skutečné poslání televize veřejné služby,“ dodal Mráz.

K otevřenému dopisu se nechtěl ředitel České televize Petr Dvořák vyjadřovat. „Dopis jsem četl, budu reagovat, až celou věc standardním způsobem prošetřím,“ napsal na dotaz LN. Kromě něj se snažila redakce kontaktovat i tiskové oddělení ČT, nicméně do vydání textu jej neobdržela.

11. října zareagoval na otevřený dopis výkonného ředitele Mráze svým otevřeným dopisem šéfredaktor reportážní publicistiky ČT Marek Wollner, který je dramaturgem pořadu Reportéři ČT.

„Reportáž jsme mohli odvysílat díky tomu, že pro jeho tvrzení existují pravomocné rozsudky soudu. V prvním případě jde o rozsudek Krajského soudu v Praze ze dne 6.srpna 2014, v němž soud zamítá žalobu Primagry (Agrofertu) proti doměření daně v úhrnné výši přes 1,7 milionu korun plus penále 350 000. Zároveň soud stejným rozsudkem potvrzuje „rozhodnutí Finančního úřadu v Příbrami“,“ píše Wollner.

A pokračuje: „Ty uvozovky jsou důležité, protože ukazují, které pracoviště skutečně o doměření daně rozhodovalo, nikoli které jen provádělo dílčí a speciální úkony pro potřeby skutečného správce daně (Příbram).“

Kromě toho Wollner rozporuje i další věc. „V druhém případě jde o rozsudek Krajského soudu v Praze z 19.4.2019. Tento soud zrušil rozhodnutí Generálního finančního ředitelství v Praze ze dne 4.10.2016 o přeřazení Karla Trefného na místo řadového úředníka v Praze. Všimněte si prosím těch dat, jsou totiž opět důležitá a ukazují, že soudy od doměření daně Primagře (Agrofert) Finančním úřadem v Příbrami (ze dne 20.12.2011) časový sled případu značně prodloužily.

Pokud bychom neměli v ruce pravomocný rozsudek, v němž se soud zastal Karla Trefného proti nesmyslnému přesunu do 100 km vzdáleného pracoviště, byla by pozice finanční správy, ministerstva financí (a nakonec i vaše) mnohem silnější a nepochybně byste naši případnou reportáž označili jako nepodloženou spekulaci. Rozsudek ovšem padl, jak je zjevné, až v tomto roce na jaře,“ dodává Wollner ve vyjádření, které si v celé podobě můžete přečíst níže.

(Do holdingu Agrofert spadá i mediální dům MAFRA, pod nějž patří mimo jiné server Lidovky.cz - pozn. redakce)

Reakce společnosti Agrofert na pondělní reportáž v ČT 1:

Předmětná skutečnost nedoplatku DPH se stala v roce 2007, kdy Primagra nebyla součástí skupiny Agrofert, tou se stala až v roce 2009.

  1. Kontrola FÚ Příbram, který v dané době roku 2008 řídil Ing. Trefný, v dané věci neshledala pochybení.
  2. Pochybení shledala až kontrola FÚ Praha západ, nebylo tedy komunikováno s úřadem v Příbrami.
  3. Dodatečný výměr sice vydal FU Příbram, pod který Primagra spadala, ale na základě závěrů jiného orgánu, nelze tedy vykládat jakékoli negativní reakce Primagry nebo Agrofertu vůči FU Příbram
  4. Od roku 2013 Primagra nespadá pod FU Příbram, nelze tedy akceptovat vyslovenou domněnku, že přeložení Ing Trefného bylo z důvodů, aby zde nemohl dále působit
  5. Naprosto nepravdivé, jsou slova Ing. Trefného v reportáži, že jeho přeložení z Příbrami do Prahy následovalo bezprostředně po doměření daně Primagře. Daň byla doměřena v roce 2011 a dle našich informací byl Ing Trefný přeložen do Prahy v roce 2017, tedy po 6 letech.

Ze všech těchto důvodů je spojení vyměření doplatku DPH Primagře a přeložení Ing. Trefného na jiné pracoviště naprosto nelogické. Vliv Ing. Trefného na danou kauzu byl velmi malý. Ale hlavně mezi oběma událostmi je časový rozdíl 6 let, a nelze je jakkoli spojovat. A dedukovat z toho, že skupina Agrofert má vliv na činnost FS, je hrubá manipulace s fakty.

Lidovky.cz
Premium

Konzumace jídla několikrát denně je klišé, tvrdí výživový poradce Fořt

Renomovaný výživový poradce Petr Fořt | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Napsal více než dvacet knih o zdravém životním stylu a boji s obezitou. Petr Fořt tvrdí, že žádný obecně platný návod...

Premium

Nepořádek, drogy, prostituce. Na jihu Čech je 38 vyloučených lokalit

Ve Větřní na Českokrumlovsku je několik sociálně vyloučených lokalit. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Vážné sociální problémy se týkají téměř čtyř desítek míst v Jihočeském kraji. Většinou v nich žijí dlouhodobě...

Premium

Pes celý život čeká na to, až ho někdo sprdne, říká veterinář

Zvířecí ortoped a chirurg Roman Skala | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Do své ordinace v centru Prahy dochází den co den už 22 let, aby znovu na nohy postavil čtyřnohé domácí mazlíčky. „I...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!