Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Američané řeší snímek tragédie v metru: proč mu fotograf nepomohl?

Média

  13:04
Tragédií skončila hádka dvou mužů v newyorském metru. Jeden z nich skončil v kolejišti, kde ho vzápětí smetla projíždějící souprava. Těsně před smrtí ho však stihl vyfotografovat novinář z New York Post. Snímek, na kterém se zoufalý muž snaží vyškrábat zpět na peron, deník druhý den otiskl a v zemi se rázem rozhořela diskuze na téma etika žurnalistiky.

Titulní strana New York Post foto: Reprofoto

V zemi se po otištění fotografie rozvířila debata, která je stará jako sama žurnalistika. Kde končí hranice, kdy je fotograf profesionál, který jen zachycuje skutečnost a neměl by do dění kolem sebe zasahovat? A kdy by měl být už  zase obyčejný člověk a druhému v nouzi pomoci? Zatímco u role fotografa se názory liší, do amerického bulvárního listu se kritici zakousli neúprosně. Proč snímek zachycující tragedii vůbec zveřejnil, a to na své titulní straně?

Ale vraťme se na začátek. Tragédie se odehrála v pondělí po poledni místního času ve stanici metra na 49. ulici nedaleko Times Square v New Yorku. Mezi dvěma muži tam vypukla kvůli čemusi hádka, kterou částečně zachytil na video jeden kolemjdoucí, jenž pak nahrávku poskytl policii.

Jedním z mužů je osmapadesátiletý Kim Suk Han z newyorské čtvrti Queens. Druhým je člověk, který ho měl později shodit do kolejiště. Na videu je slyšet, jak kleje a říká: "Nech mě být... postav se do řady, počkej na vlak R a to je všechno."

Fotograf byl na místě náhodou

Policie s odvoláním na svědky naznačila, že později zadržela třicetiletého Newyorčana podezřelého z činu. Prý si před potyčkou mluvil sám pro sebe a detektivové tak nevylučují, že je mentálně postižený. Laura Kaplanová, která scénu viděla a Hanovi poskytla první pomoc, mrtvého označila za hrdinu, který se snažil ochránit ostatní pasažéry.

Ať už se to odehrálo jakkoliv, tak nedaleko incidentu se ocitl fotograf na volné noze R Omar Abbasí, který jel zrovna fotit pro New York Post. Jak útočník shodil Hana do kolejiště, viděl podle svých slov periferním viděním.

ČTĚTE DÁLE:

"Rozběhl jsem se, běžel a doufal, že řidič uvidí můj blesk," popsal později. V kritické chvíli několikrát zmáčkl spoušť a zachytil nešťastného muže nejprve, jak otřeseně sedí na kolejích a pokouší se vstát.

Další snímek už vyvolal diskuzi ve společnosti. Han na něm stojí na kraji kolejiště a evidentně se snaží vyškrábat zpět nahoru na peron. Jen kousek od něj už ale zlověstně září světla blížícího se metra. Souprava podle svědků údajně přibrzdila, nicméně ho smetla a on později v nemocnici zemřel.

Lidé obviňují NY Post z krutosti

Po otištění snímku se lidé na sociálních sítích obořili na deník i fotografa. "NY Post by se měl stydět za své zneužití lidskosti, když použili na titulní straně fotografii muže, který byl zabit metrem. Kdy skončí krutost," napsal dle televize CNN jeden z uživatelů Twitteru.

"Vyvolávat pozornost řidiče pomocí blesku - a možná ho navíc tak oslepit - nevypadá jako způsob, jak pomoci někomu, kdo se snaží vyšplhat na peron," napsal pro změnu na webu Atlantic Wire Alexander Abados Santos.

Profesionálové ale upozorňují, že Abbasího nelze tak jednoduše soudit. Odborník na etiku žurnalistiky Kenny Irby z Floridské školy fotografie Poynter Institute řekl: "Morální problém profesionálních fotografů v takovýchto situacích je: Zaznamenat nebo pomoci?"

Novináři na zodpovězení této otázky mají kolikrát jen několik sekund. "Co se stalo, nebylo nezbytně neetické. Záleží na člověku v určité chvíli. Záleží, jestli byl fotograf dostatečně silný, aby toho muže vytáhl, anebo jestli byl blízko," dodal.

Podobně se vyjádřil John Long, který je předsedou etického výboru v Národní asociaci novinářských fotografů. "Nemůžu toho muže soudit. Nevím, jak daleko byl, jestli mohl vůbec něco udělat," uvedl.

Long i Irby ale zároveň podotkli, že fotografové by z morálních důvodů měli dát přednost pomoci před snímkem, pokud je to možné. "Řekl bych, že jste lidská bytost a pak teprve novinář," dodal Irby.

Samotný Omar Abbasí se hájí tím, že vše se seběhlo příliš rychle. Prý ani nejdříve nevěděl, co fotí. "Od okamžiku, kdy jsem uslyšel křik, do chvíle, než vlak narazil do muže uběhlo tak 22 sekund (...) Oběť byla ode mě příliš daleko (...) Vlak do muže narazil ještě před tím, než jsem se k němu mohl dostat," uvedl.

Autoři: