Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

ATO: vysílací rada chce víc, než na co má právo

Média

  12:43
Asociace televizních organizací se začala bránit doporučením Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, jak má v praxi vypadat označení product placementu ve vysílaném programu. Podle asociace mohou podmínky rady zasahovat do práv provozovatelů televizního vysílání nad rámec zákona.

Seriál Poslední sezóna měl kdysi problémy s nepovoleným product placementem. Teď je tu problém, jak povolený product placement označovat. foto: Reprofoto

Asociace televizních organizací nesouhlasí s tím, aby Rada pro rozhlasové a televizní vysílání stanovovala provozovatelům televizního vysílání, jakým piktogramem jaké barvy má být označeno, že ve vysílaném programu bude za úplatu umístěn produkt (takzvaný product placement.

"Rada nemá právo předepisovat provozovatelům televizního vysílání, že piktogram PP bude zabírat minimálně 15 % obrazovky. Zákon pouze stanoví povinnost pořad zřetelně označit, ale to, jak ztvární toto označení, ponechává na vůli provozovatele vysílání. Ten musí respektovat vlastní grafiku. Nelze po něm požadovat, aby přebíral s jeho grafikou nekorespondující podobu značky," uvedla asociace mimo jiné ve své tiskové zprávě. 

Asociace televizních organizací v této souvislosti dále podotýká, že výroba grafiky a dalších částí vysílání vyžaduje určitý čas. "Je proto překvapivé, když rada adresuje takový požadavek provozovatelům vysílání téměř v den, kdy zákon nabyl účinnosti," uvádějí zástupci asociace.

Rada rovněž nemá podle názoru Asociace televizních organizací právo stanovovat provozovatelům televizního vysílání povinnost v prvních třech měsících od zahájení vysílání pořadů s umístěnými produkty uvádět i verbálně text "tento pořad obsahuje komerční sdělení ve formě umístění produktu za účelem propagace zboží či služeb", natož stopáž takového sdělení. "Zákon nic takového po provozovateli televizního vysílání nepožaduje. Požadavek rady na uvedení této edukativní poznámky nemá v zákoně oporu a není ani proveditelný."

Dále čtěte

Product placement jde na obrazovky. Už zítra

Předsedkyně Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Kateřina Kalistová LN potvrdila, že doporučení rady není právně závazné, ale je to podle ní obvyklý postup regulátorů ve všech evropských zemích. "Vydali jsme ho proto, že bychom rádi předešli problémům, které by mohly nastat. Jde zejména o riziko, že oznámení o umístění produktu přeroste v samostatný reklamní prvek, jako se nám to už stalo u sponzorských vzkazů. Tomu se chceme vyhnout, ale přesná pravidla pochopitelně určí až praxe a případně judikáty soudů, pokud k nějakým soudům dojde," uvedla nedávno pro LN předsedkyně RRTV Kateřina Kalistová.

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...