Čtvrtek 1. října 2020svátek má Igor 7 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Média

Budoucnost map je v elektronických médiích, tvrdí vydavatelé

Hledání v mapě - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Hledání v mapě - ilustrační foto. | foto: Shutterstock

BRNO Jedině elektronická média mohou zastavit propad tržeb z prodejů tištěných map a atlasů. Karel Kršák, jednatel největšího českého výrobce turistických map společnosti SHOCart, však upozorňuje, že je potřeba se soustředit na větší než jen český trh. Dvě desetiletí se snažil vymýšlet inovace, které by prodejům klasických map pomohly, teď už však došly i jemu.

Nabídka elektronických map včetně průvodců by měla do budoucna spočívat v tom, že zahraniční návštěvník si už doma stáhne mapu včetně průvodce. "Zaplatí za to třeba jeden dolar. Ale už to není tolik o kartografii jako spíš o matematických modelech. Najali jsme na to čtyři externí pracovníky, získali jsme i dotaci na inovace a snažíme se jít pomalu dopředu," řekl Kršák na brněnských veletrzích cestovního ruchu Regiontour a Go.

Plány map a automapy se prodávají nejméně

Na poklesy posledních šesti let bylo třeba reagovat. "Největší pokles přišel s nástupem krize. Zkombinovala se totiž s masivním nástupem map na internetu a s GPS. Tehdy jsme klesali o 20 až 30 procent ročně, teď je to pravidelně kolem deseti procent. Ještě větší pokles zaznamenaly plány měst a automapy, teď klesají kolem 30 až 40 procent ročně," podotkl Kršák. V roce 2007 měla jeho firma výkony okolo 65 milionů korun, v roce 2010 už jen 39 milionů a dále klesají.

"Myslím si, že mladá generace bude mapy využívat minimálně. Při turistice si lidi ještě rádi mapou otevřou a vidí souvislosti, ale na tabletech už je vidět poměrně velké území a za chvíli budou třeba ohebné a ještě lehčí," předpovídá Kršák. Pro nápady chodí i do zahraničí, i tak už se prý vyčerpal. Navíc upozornil na to, že ač sleduje světovou konkurenci, mají Češi mapy pro turistiku nejlepší a nejpropracovanější.

Zatímco ve druhé polovině 90. let a ještě po roce 2000 čelili vydavatelé turistických map silné konkurenci, dnes má SHOCart v kategorii cykloturistických map téměř dominantní postavení. Pro pěší turisty zůstaly na trhu ještě mapy vydávané Klubem českých turistů (KČT). Oba vydavatelé však mají společného distributora.

"V pěší turistice měl KČT po revoluci náskok díky podkladům z vojenských map. My jsme nastoupili několik let po nich a zatím jsou pořád před námi. Obsah je však prakticky stejný a lidé kupují mapy spíše ze zvyku. V době konkurenčního boje se totiž všichni snažili do map nacpat všechno," vysvětlil Kršák.

,

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří románů Stanislav... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Lucie Výborná | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Zdravotník odebírá vzorky pro testování na covid-19 v indické Kalkatě. (23.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

Rychlá zdravá svačinka? Hledáme 40 testerek, které vyzkouší Sunar BIO kapsičky
Rychlá zdravá svačinka? Hledáme 40 testerek, které vyzkouší Sunar BIO kapsičky

Ve spolupráci se Sunarem, tradičním českým výrobcem dětské výživy, jsme si pro vás připravili velké testování BIO kapsiček.