31. října 2013 19:06, aktualizováno  20:09 Lidovky.cz > Byznys > Média

Cenzura v České televizi? Proti sobě stojí dvě skupiny redaktorů

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 44Diskuse
Generální ředitel ČT Petr Dvořák | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Generální ředitel ČT Petr Dvořák | foto: MAFRA - František Vlček

PRAHA Redaktoři a další zaměstnanci České televize se přou o to, zda jejich vedení zasahuje do podoby zpravodajství. Třiadvacet zaměstnanců kanálu ČT24 zaslalo dopis s kritikou údajných zásahů do zpravodajství Radě České televize, podepsali ho i moderátorka Daniela Drtinová a zástupce šéfredaktora zpravodajství Adam Komers.

Šest desítek redaktorů ČT ale kritiku svých kolegů odmítá a za vedení se staví. Podporu vedení vyjádřil například Václav Moravec, Zuzana Tvarůžková a Richard Samko. Podle prvního dokumentu, jehož text ve čtvrtek zveřejnil server idnes.cz, šéfredaktor redakce zpravodajství Petr Mrzena zasahoval do zpravodajství televize ve prospěch prezidenta Miloše Zemana i jeho spřízněné strany SPOZ. Vedení televize chce stížnost nechat posoudit nezávislým auditorem (více ZDE).

ČTĚTE VÍCE:

"Odmítáme, že bychom byli v období před parlamentními volbami i během nich vystaveni jakémukoli tlaku či ovlivňování reportáží. Naopak byl každý den kladen důraz na maximální objektivitu," napsalo 61 redaktorů zpravodajství ČT v dopise generálnímu řediteli ČT Petru Dvořákovi.

Dopis 61 redaktorů České televize, kteří se postavili proti kritice 23 svých kolegů.

Kritici údajných zásahů do reportáží uvádějí, že cenzorské zásahy či pokusy o ně, příkazy vedoucí k porušování objektivity a vyváženosti ze strany šéfredaktora zpravodajství se vystupňovaly v době kampaně před volbou prezidenta ČR a po zvolení Miloše Zemana hlavou státu.

Vystřižená viróza

Autoři listu předkládají řadu konkrétních případů. Poukazují například na to, že po oficiálním stanovisku o údajné viróze hlavy státu u korunovačních klenotů byly ze zpravodajství staženy záběry vrávorajícího prezidenta (více ZDE). Dalšími příklady jsou zpravodajství o vztyčeném prostředníčku výtvarníka Davida Černého směrem k Hradu, které se objevilo jen ve čtené zprávě a bylo vyřazeno z hlavní zpravodajské relace Události, nebo fakt, že po personálním zemětřesení v resortu ministerstva dopravy dostal prostor k vyjádření jen ministr Zdeněk Žák kandidující za SPOZ.

Prezident Miloš Zeman u dveří se sedmi zámky. Viróza, kterou podle Hradu trpěl, se mu zračí ve tváři.

Jméno byli prý kvůli obavám z pomsty ochotni zveřejnit jen Drtinová s Komersem, všechny signatáře zná pouze předseda Rady České televize Milan Uhde. Když s obdobnými námitkami na konci roku 2011 vystoupil redaktor Jakub Kalenský, byl o pár týdnů později na hodinu propuštěn, uvedli signatáři. Podle Uhdeho to svědčí o tom, že v ČT vládne atmosféra obav z otevřeného jednání, což je podle něj stejně znepokojivé, jako obsah dopisu.

Dvořák o kritice věděl

Ředitel ČT Petr Dvořák uvedl, že o kritice některých reportáží věděl od srpnové schůzky s Drtinovou a zářijového jednání s vedením zpravodajství a všemi moderátory. "Požádal jsem je proto o konkrétní materiál, který by jejich podněty shrnul, avšak žádný text jsem ani přes opakované přísliby nikdy neobdržel," sdělil dopoledne. V podvečer pak uvedl, že výzva na podporu vedení zpravodajství ČT je pro něj potvrzením, že situace není jednobarevná. "Nicméně ani tato skutečnost přirozeně nemění nic na mém rozhodnutí nechat důkladně prověřit všech dvanáct údajných pochybení vedení redakce zpravodajství vzniklých v průběhu letošního roku,“ dodal Dvořák.

Anketa

Považujete zpravodajství České televize za nestranné a vyvážené:

Ano 100
Ne 1006
Nedokážu posoudit 55

Ředitel zpravodajství Zdeněk Šámal tvrdí, že zpravodajství ČT kritéria vyváženosti a objektivity splňuje. "Velice mě proto překvapuje, že někteří editoři, kteří mají být údajně součástí anonymní skupiny podporující podnět podaný Radě ČT, nyní zveřejňují své výtky i k rok starým reportážím," řekl.

ČTĚTE VÍCE

Nezávislá odborová organizace České televize, do jejíhož vedení patří i Komers, se v srpnu ostře postavila proti stažení Drtinové z pozice moderátorky pořadu Události, komentáře. To se mělo podle odborářů stát na základě politické objednávky. Za Drtinovou se poté postavila řada zaměstnanců ČT.

Lidovky.cz, ČTK
  • 44Diskuse




Najdete na Lidovky.cz