Vyplývá to z údajů srovnání ceníkových cen, které provedla společnost Admosphere. Cena za to, že reklamní spot sledovalo na TV Barrandov jedno procento z cílové skupiny diváků (CPP), průměrně vzrostla ze 16.600 na 24.200 korun.
Naopak průměrná cena za odvysílání třicetivteřinového spotu na ČT 1 klesla z 230.000 na 193.000 Kč a na ČT2 z 52.200 na 32.500 korun.
Česká televize ovšem s informaceni společnosti Admosphere nesouhlasí. "Cena reklamy se letos v porovnání s loňským rokem nezměnila," reagovala ČT. "Ceníková cena reklamy v roce 2011 vychází z cenové hladiny let 2010 a 2009 a udržuje stejnou úroveň," uvedl obchodní ředitel ČT Robert Kvapil.
Čtěte také |
ČT24 a ČT4 naopak cenu zvýšila
Poměrně velké posuny v cenách reklamy zaznamenaly i další stanice. U dalších dvou kanálů České televize se ceny zvýšily. U ČT24 to bylo o 15 procent, z průměrných 13.500 Kč za spot na 15.500 korun. ČT4 zaznamenala nárůst o 33 procent, vycházela ovšem z poměrně nízkého základu. V loňském prvním čtvrtletí na ní stála reklama 9000, letos to bylo 12.000 korun.
Nárůst zaznamenaly i některé komerční stanice. Nova Cinema zvýšila meziročně ceny reklamy o osm procent, z 11.250 na 12.150 korun, a Prima o 11 procent, z 26.000 na 28.750 za CPP. Naopak Nova musela cenu reklamy o devět procent snížit. Za CPP na ní letos inzerenti zaplatili 20.500 korun, což je o 2000 méně než loni. Stanice Prima COOL změnila letos způsob ocenění, a proto porovnání není možné.
Za změnami v cenách reklamy stojí mimo jiné změny v podílu na trhu. TV Barrandov například letos v lednu sledovalo denně průměrně 5,48 procenta diváků. Loni to bylo 3,67 procenta. ČT1 klesla sledovanost z 18,89 procent na 17,94 procenta a ČT2 ze 4,87 procenta na 3,3 procenta. TV Prima zvýšila sledovanost ze 16,15 procenta v loňském lednu na letošních 17,10 procenta, Nova ji naopak snížila ze 36,24 procenta na 28,63 procenta. Sledovanost se meziročně změnila i v dalších měsících, nejenom v lednu.