14. dubna 2019 5:00 Lidovky.cz > Byznys > Média

CNN Prima budí emoce, horší by bylo ticho, říká šéf televize Singer. Spustí ji do roka

Objektivní, dobře zdrojovaná novinařina. To je podle Marka Singera jediné, co... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Objektivní, dobře zdrojovaná novinařina. To je podle Marka Singera jediné, co... | foto:  Dan Materna, MAFRA

PRAHA Nikdo vně televize Prima moc netuší, co má od spojení české komerční televize s globální značkou čekat. Objevily se už posměšky, kritika. „Ale nikdo neřekl, že to není důležité,“ říká Marek Singer po focení na libeňské střeše, odkud brzy zamíří do jiné budovy – s moderním studiem.

MAREK SINGER (51 LET)

■ Od června 2015 je generálním ředitelem skupiny FTV Prima.

■ Vedl ji ovšem už v letech 2008 až 2012, pak byl viceprezidentem MTG pro střední a východní Evropu.

■ Předtím pracoval ve firmách Unilever, Masterfoods anebo jako obchodní ředitel Karlovarských minerálních vod.

■ Vystudoval VŠCHT, je inženýrem v oboru organické chemie.

LN: Co mohou tuzemští diváci očekávat od vaší verze CNN?
Nevím, jestli se neptáte o několik měsíců napřed (směje se). Ale co mohou čekat určitě, je zpravodajství, které bude primárně pro českého diváka, samozřejmě, protože toho zajímá především to, co se děje v Česku. Nicméně bychom chtěli, aby možná více, než tomu byli diváci na Primě zvyklí, získali díky CNN Prima News určitý vhled do toho, co se děje okolo ČR, a kontext, neboť máme pocit, že lidem trošku chybí nadhled. Značka CNN pro ně bude zajímavým oživením.

LN: Koncept „místní CNN“ už někde funguje: Turecko, Švýcarsko...
Ano, existuje v Turecku, ve Švýcarsku, na Balkáně, ve Švédsku, ale i na Filipínách, Indonésii, nově v Brazílii.

LN:Jak dlouho jste se CNN International vyjednávali? Jak to probíhá?
Asi tak půl roku. Bylo to velice přímočaré; přece jen je to americká firma. Bylo to spíše obchodní vyjednávání, kde jsme se snažili získat pro nás co nejvíc výhod, samozřejmě se to tím trochu protahovalo, ale myslím, že nakonec jsou obě strany spokojené.

My jsme chtěli mít možnost servisu, ať již tréninkového, či know-how, oni zase vyžadovali CNN standardy.

LN: Zkusíme se zeptat: Prozradíte, kolik jste za „brand“ zaplatili?
Bohužel, detaily ohledně licence jsou zakotveny v obchodní smlouvě a podléhají obchodnímu tajemství.

LN: Název CNN Prima News je jistý?
Je to v tuto chvíli nejpravděpodobnější varianta. Vzhledem k tomu, že teprve vybíráme loga a grafiku, záleží i na tom, jak logo poskládáme.

LN Zpráva to byla překvapivá. Řada českých novinářů na ni reagovala i dosti negativně, asi jste viděl rozhovor s Tomášem Etzlerem, který na DVTV prohlásil, že „CNN brzy zjistí, co je to na Primě za lidi...“.
Ano! Viděl jsem.

LN: … anebo analytik Josef Šlerka řekl, že jde o „setkání deštníku a šicího stroje“. Jak se vám poslouchají takové kritické komentáře?
Za mě je tohle dobrá zpráva. Nejhorší, co by se mohlo stát, by bylo, kdybychom novinku ohlásili – a bylo by ticho. Nikoho by to nezajímalo. To je to nejstrašnější, co se může stát, když je to všem jedno. To, že jsme vyprovokovali mnohdy i emotivní reakce, je v pořádku, neboť to znamená, že náš projekt má obrovský potenciál. 

Reakce byly takovou směsí komentářů od lidí, kteří již dlouho naše zpravodajství neviděli, až po lidi, kteří jej programově nemají rádi, poněvadž není třeba zaměřené tak, jak by oni chtěli, ale ani jeden z nich neřekl, že to není důležité! A to je za mě asi to nejlepší. Oni vlastně teď nemají co komentovat; my jsme ještě nic nepředstavili. Maximálně mohou komentovat nějaký svůj pocit, názor na minulost. Koneckonců, právě rozhovor s panem Etzlerem končil slovy, kdy říkal, že když se to dobře spojí, může to být zajímavé a jít o silnou konkurenci ČT24.

LN: Nějaké reakce z České televize, že se zde objeví kontinuální zpravodajský kanál, jste již zaznamenal?
Oficiální reakci jsem nezaznamenal. Asi máte na mysli nedělní pořad Newsroom ČT24, který mě osobně nepřekvapil, je to „pravidelná dávka emocí“ v mediálním světě. To je v pořádku; vlastně jsem čekal, že bude vůči nám i daleko negativněji zabarvenější. Myslím si, že to ukazuje, jak všichni čekají, oč půjde, ale nemají přesnou představu. Takové očekávání před bouří.

LN: Už máte představu, jak a v čem se bude kanál odlišovat od ČT24?
Konkrétní představu máme, ale ještě vám ji neprozradím. Z prostého důvodu: je to zatím iterační, zpřesňující proces, kdy budeme věci cizelovat – třeba zjistíme, že něco bude jinak... Určitě to ale nemá být kopie ČT24, to nemá cenu. Není to náš styl ani to není styl CNN. Je to trošku velká aproximace: ale zkuste si to představit asi tak, že to bude i nadále zpravodajství televize Prima, ale se standardy CNN.

LN: Budete využívat i americké zpravodajství a vstupy překládat?
Určitě ano. Ale nemyslete si, že to bude jakoby zpravodajství z USA přeložené do češtiny, to vůbec ne. Primárně půjde o zpravodajství z ČR, protože tu žijeme, ale s širším kontextem. Jednou z výhod je přímý přístup do systému CNN, čehož rádi využijeme.

LN: Budete asi potřebovat další pracovníky, novináře... Už je sháníte?
Zatím jsme my aktivně nezačali, ale už se sami začali hlásit. To je dobrá zpráva! Tento projekt naštěstí není pro CNN první, který s partnery spouští, takže mají zkušenosti, jak má proces vypadat. Jsme na začátku, takže ano, budeme shánět více pracovníků, a to možná i pro oblasti, jimž jsme se jako Prima tolik nevěnovali. Ale jde o souslednost kroků – nejdříve musíte vědět, co chcete vyrábět, a pak na to hledáte lidi. Děkujeme za zájem – přihlásili se nám i zajímaví kandidáti, čemuž jsme rádi – ale to bude až druhý krok. Nejprve musíme dotáhnout produkt.

LN: Jestli jsem vás dobře poslouchal, zmínil jste dobu „několika měsíců“. Kdy tedy můžeme kanál čekat?
Zatím platí, že novou stanici spustíme během příštích dvanácti měsíců. Pevně věřím, že v horizontu měsíců budeme mít mnohem lepší představu, jak bude kanál CNN Prima News vypadat, a postupně budeme představovat, co bychom chtěli divákům přinést.

LN: CNN má i reklamní bloky. Jak do vašeho zpravodajství zapadnou?
To je jedna z věcí, které se budou postupně cizelovat. Když se podíváte na zpravodajské stanice po světě, jež mají reklamu, používají různé přístupy, segmentaci, frekvenci... Tahle analýza u nás ještě proběhne a teprve poté se rozhodneme, jak tam reklamy vložíme.

LN: Můžete se v něčem poučit od televize Z1, která vydržela tři roky?
Rozhodně bychom chtěli vydržet déle (směje se). Z1 neuspěla podle mě ze tří důvodů. Za prvé: trochu moc se snažili o podobnou novinařinu, jaká je dělána ČT, a nejsem si jistý, že to má šanci na úspěch. Druhá věc: když jim to nefungovalo, uhnuli více do ekonomiky, což je relativně úzká oblast, co se týče zájmu diváků. A za třetí: vzhledem k tomu, že veškeré jejich bytí bylo založeno na reklamních příjmech pro tuto jedinou stanici, poměrně rychle došly peníze, protože nenašli dalšího investora.

Naše situace je trochu jiná (Prima má osm kanálů a v roce 2017 měla zdaněný výdělek 591 milionů korun – pozn. red.), my jsme v dobrém slova smyslu komerční televize, takže ani zpravodajství nemůže být konzervativní, ale dynamičtější. Tím pádem si myslíme, že máme širší potenciál i násobně větší stabilitu, tudíž si můžeme dovolit budovat projekt po několik let a nevyschnou zdroje.

LN: ČT24 přenáší tiskovky, verdikty soudů... Tudy asi jít nechcete?
Nemyslím si, že je cestou opakovat přístup České televize. To je její role, veřejnoprávní role, když to řeknu za sebe jako občana, který ji též platí. Snaží se pokrývat veškeré informačně důležité události v ČR – a navíc to má dělat takřka pro každého. Kdežto naším úkolem tohle není, my se máme zaměřit na konkrétní skupinu diváků, protože jde o komerční projekt, a pro tu skupinu splňovat informační potřeby, jak chce. To nemusí být jakákoli tiskovka, ale nějaká zas ano. Ale není mým zadáním informovat všechny a o všem.

LN: Kdo bude kanál se CNN řídit?
Máme již nějaké kandidáty, které jsme zapojili do projektového týmu, a budeme je zveřejňovat. Ředitelkou zpravodajství je Jitka Obzinová.

LN: Váš kanál nebude tak parlamentní televizí jako ČT24. Kam půjdete jinam a hlouběji? Do regionů?
Zpravodajsky budeme dělat vše, co naše diváky zajímá. Regionální zpravodajství bude patrně jednou z oblastí zájmu našeho kanálu. Celkově to bude méně parlamentní a více každodenní.

LN: Do jaké míry tedy můžeme očekávat – obrazně řečeno – sáňkující veverky a jiné marginální hlouposti?
To je druhý extrém, na jedné straně máme „parlamentní televizi“ a na druhé „sáňkující veverky“. Nebudeme ani na jednom z těchto pólů nabídky.

LN: Bude ve vašem týmu i prostor pro investigativní zpravodajství?
Určitě bychom chtěli, to je součást každé zpravodajské televize, že má svá témata, která rozvíjí.

LN: Co se vám samotnému líbí či nelíbí na ČT24? Sledujete ji?
Občas ji sleduji. Je to profesionálně dělaná zpravodajská televize dle veřejnoprávního vzoru. To není kritika, to je podstata. Myslím, že to tak má být, myslím, že naplňuje své poslání. Pro mě osobně je možná víc atraktivní než pro některé naše běžné diváky.

LN: Máme nově i Seznam TV.
Přiznám se, že ten moc neznám. Když začali, ze zvědavosti jsem je sledoval pár dnů, ale nyní opravdu nevím. Nechtěl bych to proto hodnotit.

LN: Z vašeho hodnocení ČT24 vyplývá, že vám moc nepřekáží, to protože pro vás nebude konkurencí?
To jsem myslel jinak. Český divák je až překvapivě hodně orientován na televizní zpravodajství. Máme asi devět milionů lidí starších patnácti let. Z nich 7,2 milionu mezi 15 a 70 lety, což je komerční cílová skupina, a 73 procent z nich – 5,6 milionu – sleduje zpravodajství nebo publicistiku čtyřikrát až šestkrát týdně. To je vysoké číslo, trh je relativně veliký a z něj vyplývá úspěch ČT24 i ve srovnání s Evropou. Najdete možná jeden nebo dva další evropské zpravodajské kanály, které mají sledovanost okolo pěti procent.

My si myslíme, že je velká poptávka po, řekněme, informacích, ne zrovna možná jen po zpravodajství, a že tato poptávka je naplňována „pouze“ prostřednictvím ČT24 a jejím způsobem. A my se domníváme, že existují i jiné způsoby, které mohou být úspěšné.

LN: Budete využívat také web?
Dnes už to bez internetu nejde, speciálně ve zpravodajské oblasti musí být k dispozici internetová verze.

LN: Jak jste řešili kauzu, která rezonovala zvlášť v liberálních kruzích ohledně migrace, kdy Prima vytyčila způsob svého referování o uprchlících? A jak se nějaká ideová linie bude promítat do české CNN?
Začnu od konce. Licenční dohoda nijak neomezuje editoriální práci redakce, nejsou žádná zadání, jak se máme chovat. Jediné, co po nás CNN chce, je, abychom dělali objektivní, dobře zdrojovanou novinařinu. A tu chceme dělat. Jestli CNN má jakékoli zpravodajské zabarvení, kdekoli na světě, je nám jedno. To není součástí „dealu“.

Liberální kritika našeho zpravodajství je na samostatný rozhovor. Je to zveličovaná záležitost, historicky, protože to, co jsme my začali v roce 2016 říkat jako první, půl roku nato říkali v médiích všichni. My jsme to jen říkali dřív. Kvůli téhle kritice rada prověřovala několik set našich reportáží a nekonstatovala ani jedinkrát, že bychom u tématu nelegální migrace porušili zákon. A myslím, že se nesnažili nám něco „odpustit“. Vždycky se můžeme bavit o tom, zda říkat divákům i nepříjemné věci. My si myslíme, že ano.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!