Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

ČT klesl příjem z reklamy. Chystá rekordní počet seriálů

Média

  0:01
Pokles reklamních příjmů ještě větší než celkový propad televizního reklamního trhu. A netrpělivé čekání na novou programovou skladbu. Česká televize toho má letos za sebou dost. A hodně je toho i před ní.

Jednou z plánovaných novinek České televize by mělo být i dvacet nových večerníčkových seriálů. foto: Česká televize

Česká televize ohlásila tento týden rekordní počet pořadů, které mají vzniknout v příštím roce. V roce 2010 bude ve výrobě deset seriálů, z toho osm v pražském studiu, jeden v Brně, jeden v Ostravě, se Slovenskou televizí natáčí ČT sedmidílnou kriminálku. K tomu lze přičíst nový dětský seriál, dvacet večerníčkových seriálů a předpokládaný rekord v distribučních koprodukcích, kterých by mělo být minimálně třicet.

Televize však zatím nezveřejnila své programové schéma pro první čtvrtletí příštího roku, jež je hned z několika důvodů klíčové – jednak na ně čekají nezávislí producenti a tvůrci, kteří s televizí spolupracují, jednak se od něj bude odvíjet sledovanost, a tedy i výkonnost televize.

Příjem z reklamy? 530 až 540 milionů

Před dvěma týdny varoval obchodní ředitel České televize Robert Kvapil členy Rady ČT, že klesá výkon ve sledovanosti kanálu ČT1, což by mohlo zvýšit už teď daný reálný pokles reklamních příjmů veřejnoprávní stanice o 28 až 30 procent. "Pro letošní rok už je tento pokles dán a nebude se měnit, prosinec je dobukován. Obecně jsem ale upozornil na klesající sledovanost ČT1 v sobotu, v pátek a v úterý – kdyby tento trend pokračoval, je potřeba s tím něco dělat, protože by se snižoval počet dodávaných GRP," uvedl Kvapil. (Gross rating point je zásah jednoho procenta cílové skupiny. Je to jednotka, se kterou televize obchodují při prodeji reklamního času, pozn. red.)

Podle obchodního ředitele nadále platí, že příjem ČT z reklamy bude letos činit minimálně 530 milionů korun, což je částka, kterou televize predikovala v říjnu, eventuálně bude o 10 milionů vyšší.

Jeho odhad přitom koresponduje i s čísly, které v září zveřejnila mediální agentura OMD – ta uváděla, že celý televizní trh v Česku by měl letos utržit z reklamy zhruba o 27 procent méně oproti předcházejícímu roku, přičemž veřejnoprávní stanici měl tento pokles zasáhnout více než komerční kanály.

Česká televize může zaplnit reklamou tři čtvrtě procenta celkového denního vysílacího času na programu ČT1, který generuje zhruba 70 až 80 procent jejích reklamních příjmů, a půl procenta denního vysílacího času na programech ČT2, ČT4 Sport a ČT24. Zisk z reklamy však nezůstává součástí jejího rozpočtu, ale slouží k podpoře kinematografie (12,5 milionu korun měsíčně) a na rozvoj digitalizace televizního vysílání.

"Národního koordinátora pro digitální vysílání jsme už v květnu informovali o tom, že v letošním roce počítáme s poklesem reklamních příjmů, takže fond digitalizace počítá s částkou, které ČT docílí," říká Kvapil.

Na otázku, zda se televizi podařilo sledovanost ČT1 stabilizovat, je podle něj ještě brzy. "To je dlouhodobá věc, kterou můžeme vyhodnotit až po čtvrt roce. Bude potřeba počkat, jak se na sledovanosti projeví nové vysílací schéma, jež bude nasazeno v lednu," uvedl pro LN Kvapil. Nové vysílací schéma by měla veřejnoprávní televize představit podle svého mluvčího Ladislava Štichy nejdříve Radě České televize na jejím příštím zasedání, které by se mělo uskutečnit zhruba za deset dní.

Product placement od ledna či od února

Od Nového roku také ČT předběžně počítá s nasazením takzvaného product placementu, tedy reklamy vkládané přímo do vysílaného programu. Tento způsob propagace by měla umožnit novela zákona o mediálních službách, vycházející z nové podoby evropské směrnice Televize bez hranic, kterou by členské státy Evropské unie měly schválit do 19. prosince. V případě, že čeští zákonodárci toto datum stihnou, objeví se product placement ve vysílání ČT už od 1. ledna. V pravděpodobnějším případě, že novela bude schválena se zpožděním, posune televize na základě dohody s klienty start vkládané reklamy o měsíc. "Počítáme s tím, že jej nejdřív nasadíme do periodicky se opakujících pořadů typu Sama doma nebo různých talk show," uvedl pro LN Kvapil.