Sobota 4. července 2020svátek má Prokop 12 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Média

ČT1 a ČT24 vysílají dál reklamu, porušují tím zákon

Petr Dvořák | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Petr Dvořák | foto:  František Vlček, Lidové noviny

PRAHA Česká televize už čtyři dny nesmí vysílat reklamu na kanálech ČT1 a ČT24, přesto ji nadále vysílá. Od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) proto obdrží upozornění, že na uvedených kanálech vysílá reklamu od 14. října 2011 neoprávněně.

Informaci serveru MediaGuru.cz potvrdila předsedkyně RRTV Kateřina Kalistová. Mluvčí České televize Ladislav Šticha nechtěl informaci komentovat. "ČT dosud nedostala žádné písemné upozornění. Vyjádří se, až jej obdrží," sdělil Šticha.

ČTĚTE VÍCE:

Novela zákona, která omezuje reklamní vysílání ČT, již vstoupila v platnost. "Účinnost zákona nastala 14. října tím, že vyšla ve Sbírce listin. ČT jsme proto upozornili na to, že zákon porušuje," řekla serveru Kalistová. Pokud ČT nebude na upozornění reagovat, může rada s veřejnoprávní ČT zahájit správní řízení.

Skutečnost, že ČT měla ukončit reklamní vysílání 14. října, může být velkým problémem pro zadavatele reklamy. Mediální zastupitelství ČT Media Master totiž předpokládalo, že své závazky vůči klientům bude ČT schopna splnit minimálně po celý říjen a i v měsíci listopadu.

Reklamu prosadila Nova s Primou

Novela zákona o ČT a dalších mediálních zákonech omezuje reklamní vysílání a teleshopping na ČT pouze na kanály ČT2 a ČT4, a to v rozsahu 0,5 procenta denního vysílacího času. Na ostatních kanálech je povolen jen sponzoring a product placement.

Prezident Václav Klaus podepsal novelu zákona 27.září. Veřejnoprávní televize bude za peníze z reklamy na kanále ČT2 nově financovat Státní fond kultury a z reklamy na ČT4 výrobu sportovních pořadů. Státní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie pak budou místo ČT financovat televize Nova, Prima s TV Barrandov, podle novely do něj budou posílat dvě procenta ročních čistých výnosů z reklamy.

Omezení reklamy v ČT prosadily největší české komerční televize, Nova a Prima, které nevylučovaly možnost arbitráží. Argumentovaly dohodou, podle které původně měla reklama ve veřejnoprávní televizi zcela skončit letos 11. listopadu v souvislosti se završením digitalizace vysílání. Novela rovněž zakazuje ČT vysílat teleshopping a na jejím webu by se neměla objevovat obchodní sdělení.

Proti omezení reklamy v ČT se stavěli zadavatelé reklamy. Podle nich by Nova a Prima ovládly 95 procent reklamního trhu a mohly by jim diktovat své podmínky včetně cenových. Před monopolizací reklamního trhu varovali také zástupci mediálních agentur, které pro televize prodávají jejich reklamní prostor. Omezení reklamy v ČT podle prezidenta Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavla Brabce bude znamenat snížení celkových výdajů na inzerci až o desítky milionů korun. Proti schváleným změnám se již dříve ohradila i TV Barrandov, která uvedla, že odvod do fondu kinematografie je pro ni diskriminační.

,

Neurolog: Alzheimera a parkinsona může ovlivnit strava. Opatrně s mléčnými výrobky

Ostravský neurolog David Školoudík | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Jako jeden z mála na světě dokáže vyčíst z ultrazvukových snímků riziko Parkinsonovy, Alzheimerovy a dalších chorob....

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Molekulární bioložka a genetička Soňa Peková. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Vlci útočí. Rodina z Beskyd se bojí o dcery i o turisty

Smečka vlčích mláďat v Javorníkách (7. 8. 2019) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Klidný život rodiny žijící v beskydské obci Hrádek blízko Jablunkova, změnil útok vlků. „Sedmiletá dcera ráda chodí se...