3. února 2016 6:11 Lidovky.cz > Byznys > Média

Další náhoda? Möbelix po Clooneym 'obsadil' do reklamy i Angelinu Jolie

Dvojníci Angeliny Jolie a George Clooneyho v kamapni společnosti Möbelix. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dvojníci Angeliny Jolie a George Clooneyho v kamapni společnosti Möbelix. | foto: Reprofoto Möbelix

PRAHA Prodejce nábytku Möbelix si do své reklamní kampaně vypůjčil další holywoodskou hvězdu. Lépe řečeno její dvojnici – ženu, která vypadá jako herečka Angelina Jolie. Už na podzim loňského roku obsadila firma do kampaně herce, který jako by z oka vypadl Georgi Clooneymu.

Na internetových stránkách Möbelixu jsou na elektronických verzích letáků k vidění obě „filmové hvězdy“. V televizní reklamě se pak v současné době objevuje hlavně dvojnice Angeliny Jolie. Podobný postup – pokud firma nemá souhlas zmíněných herců –, však může být právně problematický.

Pokračování „herecké“ kampaně je navíc paradoxní. Zástupci Möbelixu se totiž loni na podzim dušovali, že neměli v úmyslu do reklamy obsadit dvojníka George Clooneyho.

„V reklamě vystupuje neznámý herec, ale podoba s panem Clooneym je čistě náhodná. Tato reklama vznikla z návrhu naší kreativní agentury, která pracuje pro celou skupinu XXXLutz KG,“ řekl v září serveru iDNES.cz jednatel firmy Jiří Šulc. Firma prodává nábytek a bytové doplňky na devíti místech v Česku.

ZNEUŽITÁ ADELE

  • Na neoprávněné zneužití svých písní upozornila v posledních několika dnech britská zpěvačka Adele.
  • V americké prezidentské kampani ji nejprve využil republikánský kandidát Mike Huckabee, který minulý týden zveřejnil parodii Adeliny písně Hello.
  • Na začátku tohoto týdne pak vyšlo najevo, že jiný republikánský adept na prezidentský post Donald Trump bez svolení Adele pouštěl na svých shromážděních skladbu Rolling In The Deep.
  • Zda zpěvačka kvůli zneužití svých písní podnikne nějaké právní kroky, zatím nesdělila.

Pokud se nyní její zákazníky snaží oslovit štíhlá žena s plnými rty, tak typickými pro Američanku Angelinu Jolie, pak jde při výběru obsazení kampaně již o druhou čistou náhodou v řadě. Lidovky.cz se pokusily získat stanovisko zástupců Möbelixu. Na opakovaně zaslané e-maily však do uzávěrky nikdo nereagoval. Spojovatelka na jediném telefonním kontaktu pro pražskou centrálu pak dotazy odkázala opět pouze na e-mailové podání.

Möbelixu, jak vyplývá z předchozích vyjádření o náhodě, nejspíš chybí svolení od výše jmenovaných herců. A to by mohl být problém.

„V reklamě samozřejmě platí, že k využití jakékoliv osoby je zapotřebí jejího souhlasu. Využitím nemusí přitom být jen zobrazení její konkrétní podobizny, ale může jít o evokaci vyvolanou i jinak – například imitací typického hlasového projevu či třeba právě použitím dvojníka,“ uvedl k tomuto případu právník Filip Winter, který se zaměřuje na právní aspekty reklamy a marketingu.

Kampaň nábytkářské společnosti Möbelix využívá dvojníky holywoodských hvězd. V...
Kampaň nábytkářské společnosti Möbelix využívá dvojníky holywoodských hvězd. V...

Herci se v případě pocitu, že byly jejich osobnosti zneužité, můžou obrátit na soud, který by spor rozhodl.

„Pro právní posouzení by podle mého názoru bylo rozhodující, jak podobnost vnímají běžní adresáti reklamy, zejména zda se větší míře domnívají, že v reklamě tato herečka skutečně účinkuje,“ přiblížil Winter.

mipMichal Pavec