Úterý 31. března 2020svátek má Kvido 4 °C sněhové přeháňky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Média

Seznam.cz jde do boje s dezinformačními weby. Přijdou o provize z reklam

Kybernetický útok. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kybernetický útok. | foto: Reuters

PRAHA Dezinformační weby přijdou o provize z reklam internetové společnosti Seznam.cz. Firma totiž nově znemožní zobrazování reklam ze svého programu Sklik na serverech, na kterých se objevují lživé či zkreslené informace.

Serveru Aktuálně.cz to potvrdila mluvčí Seznam.cz Táňa Lálová. Podrobnosti chce firma zveřejnit v příštím týdnu. Postup Seznam.cz ocenil premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček to ale označil za cenzuru.

Sklik zobrazuje na webech reklamu na různé firmy či služby. Do programu se mohou jako partneři zapojit servery splňující podmínky Seznam.cz a za zobrazení reklamy na svých webech pak dostávají od Seznam.cz provizi z výnosů z reklamy.

Sklik se nesmí zobrazovat například na webech s pornografií, nelegálním obsahem nebo třeba obtěžujícím hlasitým zvukovým doprovodem. Pro zpravodajské weby, které by chtěly vydělávat na Sklik, navíc podle stránek Seznam.cz platí, že musí dodržovat novinářkou etiku.

Aby mohly zpravodajské weby zobrazit Sklik, nesmí podle Seznam.cz mimo jiné uvádět lživé a klamavé informace, vydávat komentáře a konspirační teorie za zpravodajství nebo zveřejňovat články se smyšlenými autory. Na webu musí být také uveden jeho provozovatel.

Které weby nové pravidla ovlivní se zatím neví

Zpravodajský web, který tyto podmínky nesplňuje, se také neobjeví v odkazech a reklamách na domovském portálu Seznam.cz. Kterých konkrétních dezinformačních webů se tato opatření dotknou, zatím Seznam.cz neoznámil.

„Oceňuji přístup Seznamu. Velmi dobrá metoda, jak čelit serverům, které záměrně šíří lživé informace,“ komentoval nová pravidla Seznam.cz v sobotu na Twitteru premiér Sobotka. Mluvčí prezidenta Ovčáček naopak firmu za to, že požaduje dodržování zpravodajské etiky, zkritizoval. „Seznam.cz nepoužívám a používat nehodlám. Cenzuru totiž nehodlám podporovat,“ napsal na Twitteru.

Společnost Seznam.cz v roce 2015 zvýšila tržby o devět procent na 3,41 miliardy korun, což byl nový rekord. Zisk před zdaněním stoupl o desetinu rovněž na rekordní výši 1,25 miliardy. Nejvíce se na nárůstu obratu největší české internetové firmy podílely právě příjmy z reklamy ve vyhledávání, tedy z reklamního systému Sklik.

Premium

Luxusní auta a vily. Pohádkový život utnula mladíkům až policie

Domy a byty podvodníků ze společnosti J.O. Investment s. r. o. (na snímku je... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Jakubovi O. bylo dvacet let, když založil firmu J.O. Investment a začal podnikat. Po třech letech jezdil v kabrioletu...

Premium

Lhaní se dá naučit. Emoce se však obelhat nedají, radí kriminální psycholog

Slovenský kriminální psycholog Ondrej Kubík | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Naproti vám sedí podezřelý. Říká pravdu, nebo lže? Kriminální psycholog Ondrej Kubík ví, jak u výslechu přečíst mysl...

Premium

Dojemná záchrana? Nikoliv. MF DNES odhalila síť černého byznysu se psy

Psi z množírny z útulku. V bezpečí. Fenky Rózu a Mašličku MF DNES předala do... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Líbivá záchrana psů z nevhodných podmínek je skvělý byznys. Na jeho financování se podílí česká i německá veřejnost....

Otestovali jsme: Obstála kosmetika pro nejmenší Nivea Baby?
Otestovali jsme: Obstála kosmetika pro nejmenší Nivea Baby?

Dvacet maminek mělo možnost vyzkoušet šetrnou kosmetiku od Nivea Baby, která je určena těm nejmenším do 3 let. Jak dětem vyhovoval micelární gel a krém proti opruzeninám? A sáhly by maminky po této kosmetice znovu?