Úterý 31. března 2020svátek má Kvido 4 °C sněhové přeháňky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Média

Dezinformační weby v Česku a na Slovensku mohou mít z reklamy až 32 milionů korun ročně

Kybernetický útok. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kybernetický útok. | foto: Reuters

PRAHA Dezinformační weby, které šíří nepravdivé nebo zavádějící informace, si v Česku a na Slovensku mohou přijít na reklamě na 24 až 32 milionů korun ročně. Vyplývá to z analýzy Nadace Open society fund. Celý tuzemský on-line reklamní trh má objem asi 20 miliard korun.

V České republice a na Slovensku působí podle dostupných zdrojů přes 120 webů, které systematicky šíří konspirační teorie a nepravdivé zprávy, tedy dezinformace. Tyto servery využívají manipulativní techniky, neověřují informace, často tají autory a neuvádějí zdroje. Reklama se zobrazuje na dvou třetinách z nich. Většina zisku ale plyne k několika největším serverům, významnou návštěvnost a příjem má přibližně deset největších.

„Šíření různých fám může být podle nových propočtů i docela dobrý výdělek. Řada firem by byla nejspíš překvapena, že se jejich reklama objevuje vedle smyšlených katastrof či zmanipulovaných fotografií. Zatímco na Slovensku vznikl projekt, který před reklamou na podezřelých webech varuje, u nás tomu zatím věnuje pozornost jen několik málo inzerentů,“ uvedl ředitel Nadace OSF Robert Basch.

Podle analýzy Nadace OSF na těchto webech inzerovaly různé společnosti. Tito zadavatelé ale nemuseli o umístění své reklamy na konkrétní stránky vůbec vědět. Jiné firmy, například Vodafone nebo Česká spořitelna, v minulosti svou reklamu z podobných stránek stáhly.

Největší internetová firma Seznam nedávno zavedla pravidla, podle kterých inzerci na dezinformačních webech prostřednictvím své služby Sklik omezila. Zhruba po týdnu ale opatření zrušila s tím, že nehodlá cenzurovat cizí zpravodajský obsah.

Vzorek 122 českých a slovenských webů, které mají šířit nepravdivé nebo zavádějící informace, vznikl kombinací databáze Konšpirátori.sk, seznamu ruské propagandy od Echo24, analýzy serveru Neovlivní.cz a think-tanku Evropské hodnoty.

Premium

Luxusní auta a vily. Pohádkový život utnula mladíkům až policie

Domy a byty podvodníků ze společnosti J.O. Investment s. r. o. (na snímku je... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Jakubovi O. bylo dvacet let, když založil firmu J.O. Investment a začal podnikat. Po třech letech jezdil v kabrioletu...

Premium

Lhaní se dá naučit. Emoce se však obelhat nedají, radí kriminální psycholog

Slovenský kriminální psycholog Ondrej Kubík | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Naproti vám sedí podezřelý. Říká pravdu, nebo lže? Kriminální psycholog Ondrej Kubík ví, jak u výslechu přečíst mysl...

Premium

Dojemná záchrana? Nikoliv. MF DNES odhalila síť černého byznysu se psy

Psi z množírny z útulku. V bezpečí. Fenky Rózu a Mašličku MF DNES předala do... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Líbivá záchrana psů z nevhodných podmínek je skvělý byznys. Na jeho financování se podílí česká i německá veřejnost....

HLEDÁME TESTERKY: Otestujte s námi houbičky PUR Active od Viledy
HLEDÁME TESTERKY: Otestujte s námi houbičky PUR Active od Viledy

Přihlaste se do testování a vyzkoušejte houbičky PUR Active, které se nemusíte bát použít ani na povrchy, jako je teflon a sklokeramické desky.