31. října 2013 15:34, aktualizováno  Lidovky.cz > Byznys > Média

Dokažte, že je v ČT cenzura, opakuje jako kolovrátek šéf zpravodajství

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 33Diskuse
Šéfredaktor zpravodajství ČT Petr Mrzena. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Šéfredaktor zpravodajství ČT Petr Mrzena. | foto: MAFRA - Petr Topič

PRAHA Neustálé opakování připraveného prohlášení, kterým shodí ze stolu každou kritickou otázku. Taková je teď taktika šéfredaktora zpravodajství ČT Petra Mrzeny, na kterého si část jeho podřízených stěžuje v dopise adresovaném Radě ČT. Mrzena podle nich zasahuje do vysílání a stojí za četnými cenzorskými zásahy. Stížnost Mrzena označil za hanopis a žádá důkazy. Víc v rozhovoru říct nechtěl, stále dokola jen předčítal připravené vyjádření.

Lidovky.cz: Podle redaktorů ČT svými příkazy porušujete objektivitu. Vy jste z jejich strany někdy zaznamenal stížnosti na zásahy do vysílání? 
Mám k tomu takovou ucelenou odpověď, tak vám ji řeknu. Musím říct, že toto obvinění vznesená moderátorkou Drtinovou po jejím přeřazení a odborářem Komersem vnímám hlavně jako poškozování náročné a úspěšné práce bezmála 400 novinářů, kteří se k hanopisu nepřipojili. Odmítám je a připomínám, že pokud byla vznesena, je třeba je nejen vyslovit, ale také prokazatelně doložit.

Přečtěte si, na co si redaktoři ČT stěžují:

Redakční rozhodnutí totiž probíhají transparentně v diskuzi na poradách redakce za přítomnosti mnoha vedoucích jednotlivých redakcí a vedoucích editorů i ředitele zpravodajství. Za pozoruhodné mám, že tato obvinění zaznívají často až po roce, rok poté, co se zmiňované situace měly odehrát, právě v době konfliktu, který zmítá předvolební a povolební politickou scénou.

Cenzura nebyla, píše 61 redaktorů

Na stranu vedení zpravodajství se ve čtvrtek odpoledne postavilo šest desítek redaktorů České televize, kteří odmítli, že by byli před parlamentními volbami i během nich vystaveni jakémukoli tlaku či ovlivňování reportáží. "Naopak byl každý den kladen důraz na maximální objektivitu," píší redaktoři v dopise generálnímu řediteli České televize Petru Dvořákovi.

Dopis poskytla serveru Lidovky.cz mluvčí ČT Alžběta Plívová. Ta zaslala mailem i fotokopii dopisu, poté však požádala, aby média nezmiňovala jednotlivá jména těch, kteří se pod text připojili. Česká televize je obdržela pro interní potřebu jako vyjádření podpory vedení zpravodajství ČT.

Lidovky.cz: Říkáte, že je nutné je doložit, já mám ale ten dopis teď před sebou a všechny ty situace jsou v něm konkrétně popsány. Přesně je v něm třeba popsáno, jak jste naléhal, aby byly z reportáží vyškrtnuty záběry vrávorajícího prezidenta Miloše Zemana. To bylo vaše rozhodnutí? Nebo přišlo od nadřízených?
Takhle bychom mohli rozebírat jednu situaci po druhé a příliš daleko bychom se nedostali. Odpovídám na to, když říkám, že redakční rozhodnutí probíhají transparentně v diskuzi... (pokračuje ve čtení textu). A je potřeba je nejen vyslovit, ale také prokazatelně doložit. Tohle jsou obvinění, která se nezakládají na pravdě. Těžko můžete vyvracet něco, co se vlastně nestalo. Naopak ta strana, která obvinění vznáší, by je měla prokázat.

Lidovky.cz: Vy tedy trváte na tom, že se nic takového nestalo?
Říkám to, co říkám. Že všechna rozhodnutí probíhají v diskuzi... (předčítá text)

Lidovky.cz: To já chápu, zároveň jste řekl, že popíráte to, co vaši redaktoři popisují.
Samozřejmě.

Lidovky.cz: Ještě mě zajímá jeden konkrétní případ...
A já vám na něj odpovím stejně.

Lidovky.cz: Teď už se ale neptám na vaši roli, zajímá mě reakce pana Šámala, který vaše zasahování označil za chybu a případ klientelismu. Mluvil jste o tom s panem Šámalem?
Na tomhle téma ne. A znovu opakuji, že to vnímám jako součást obvinění, která byla nejen vznesena, ale která je potřeba nejen vyslovit, ale také prokazatelně doložit.

Uhde jména redaktorů zná

"Já jsem tam uveden jako garant, který všech 23 podpisů viděl, ty lidi zná, ověřil, že jsou to skutečně oni, že jsou to jejich podpisy, a to, že pouze dva z třiadvaceti jsou své jméno ochotni k textu připojit, podle mého názoru nesvědčí ani tak pro nestatečnost zbylých jednadvaceti, jako pro to, že v České televizi zřejmě vládne atmosféra obav z otevřeného jednání," uvedl pro server Mediář předseda Rady ČT Milan Uhde, který situaci v ČT označil za znepokojivou.

Lidovky.cz: Nevnímáte dopis jako ztrátu důvěry u svých podřízených? Aspoň u části. Dopis prý sepsalo 23 redaktorů.
Já jsem už odpovídal a v mé odpovědi to najdete. Já to vnímám jako poškozování náročné a úspěšné práce bezmála 400 novinářů, kteří se k hanopisu nepřipojili (pokračuje ve čtení textu). 

Lidovky.cz: Rozumím, ale stále se ptám: nemyslíte si, že jste ztratil důvěru více než dvou desítek vašich podřízených a měl byste z toho vyvodit další kroky?
Omlouvám se, ale bohužel jsem informován o tom, že to obvinění je podepsáno odborářem Komersem a moderátorkou Drtinovou.

Lidovky.cz: Pod dopisem je napsáno, že se k němu připojilo dalších 23 redaktorů.
O tom nevím, jejich jména neznám a nevím, jestli jich je 23 nebo 2.

Lidovky.cz: S panem ředitelem Dvořákem jste o dopisu hovořil?
To nebudu komentovat.

Lidovky.cz: Vy sám po téhle stížnosti zvažujete odstoupení z funkce?
Tak to v žádném případě.

Lidovky.cz: Pokud jde o...
Myslím, že už to stačí, omezil bych to na tohle. Nerad bych opakoval dokola totéž.

Anonymní stížnost redaktorů a editorů na vedení ČT

zobrazit: ostatní stránky dokumentu
Michaela Černá
  • 33Diskuse




Najdete na Lidovky.cz