Čtvrtek 13. srpna 2020svátek má Alena 16 °C skoro jasno, občasné bouřky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Média

Postřižiny už jsou v HD. Dočkají se i pohádky či Obchod na korze

Magda Vašáryová a Rudolf Hrušínský ve filmu Postřižiny (1980) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Magda Vašáryová a Rudolf Hrušínský ve filmu Postřižiny (1980) | foto: Filmové studio Barrandov

PRAHA Státní fond kinematografie chce převést do HD kvality v následujících letech až 300 filmů. „Důvodem je udržení obchodního potenciálu filmů,“ vysvětluje v rozhovoru pro server Lidovky.cz ředitelka fondu Helena Bezděk Fraňková. Podle ní už totiž původní nosiče nejsou dostačující.

Lidovky.cz: Jaké filmy by se měly převést do HD kvality?
V základní úrovni (HD přepis) je nutné převést 200 až 300 komerčně nejúspěšnějších filmů a to filmy s diváckým potenciálem, které jsou využívány pro televizní vysílání v Česku a v zahraničí, především v Německu a Rusku. V druhé řadě by mělo jít o artové filmy určené pro český trh i pro zahraniční zájemce, například Polsko, Francii nebo Velkou Británii. Výnosy z prodejů licencí k těmto filmům jsou Fondem používány na podporu nové české kinematografie.

Způsoby a postupy digitalizace a digitálního restaurování

  • Příprava zdrojových materiálů

 Zdrojovými materiály mohou být originální negativy, duplikační pozitivy i distribuční kopie. Před digitalizací je potřeba materiály mechanickými způsoby vyčistit, příp. opravit.

  • Samotná digitalizace (skenování, přepis)

Klíčovým úkolem je přenos co největšího množství informací z filmového pásu a získání digitálního otisku původního díla.

  • Digitální restaurování

Postprodukční zpracování získaných dat a odstraňování vlivu času. U obrazu je to redukce vlivu prachu, škrábanců, mechanických poškození, doplnění chybějících částí obrazu, obrazové korekce, korekce zrnitosti. U zvukové složky jde o redukci šumu, odstranění praskání apod.

  • Uchovávání restaurovaných digitálních kopií

Zachování finální digitální podoby a její budoucí využití pro generování distribučních kopií.

Z rozpočtu Fondu na rok 2014 je na přepisy do HD vyhrazena částka ve výši 500 tisíc korun, která umožní převod několika filmů, které jsou ve správě Fondu a které umožní Fondu z prodeje licencí generovat větší zisky a vrátí je tak zpět do podpory kinematografie.

Prozatím byl proveden přepis Hrabalových filmů vzhledem k jeho výročí, tedy Perličky na dně, Skřivánci na niti, Postřižiny. Chystáme i filmy s vojenskou tématikou, jako například Ať žije republika!, Obchod na korze, a pohádky.

Lidovky.cz: Proč má vůbec k převedení filmů dojít?
Důvodem převodu do HD je udržení obchodního potenciálu filmů, původní nosiče již nejsou dostačující a samotná umělecká kvalita filmů při špatném stavu nosiče také není dostačující. Důvodem digitálního restaurování filmů je jejich prezentace v kině v původní obrazové a zvukové kvalitě.

Lidovky.cz: Jak moc je nákladné zdigitalizovat celovečerní film?
Základní úroveň digitalizace, tedy HD přepis, přijde na 25 až 40 tisíc korun. Nejvyšší úroveň digitalizace, tedy digitální restaurování stojí 1,5 až 3 miliony korun.

Lidovky.cz: Jak chcete tuto "opravu" financovat?
V současné finanční situaci fondu není reálné z vlastních zdrojů přistoupit k široké digitalizaci materiálů, které máme ve správě. Jeden film bude digitalizován v nejvyšší úrovni, do HD bude přepsáno cca 10 až 15 filmů.

ČTĚTE TAKÉ:

Ve spolupráci s Ministerstvem kultury se připravuje začlenění digitální restaurace do následujícího období Strukturálních fondů. Fond zároveň vyjednává systémovou participaci této činnosti ze státního rozpočtu.

Úrovně digitalizace

  • Základní úroveň (HD přepis)

Obvykle se digitalizuje distribuční kopie v HD rozlišení (filmová kopie s menším obsahem informací), provádějí se základní korekce úrovní obrazu a zvuku, poškození obrazu a zvuku se neodstraňují (pouze se redukují technologickými metodami přepisu).

  • Nejvyšší úroveň (digitální restaurování)

Obvykle se digitalizuje originální kamerový negativ ve 4K rozlišení (filmová kopie s největším obsahem informací), provádějí se důkladné obrazové a zvukové korekce u každého záběru zvlášť. Vedle automatických a poloautomatických metod probíhá rozsáhlé manuální odstraňováním poškození a nečistot. Probíhá hlubší historický výzkum a konzultace s odborníky a pamětníky.

Dále existuje smluvní spolupráce s Mezinárodním festivalem Karlovy Vary a Nadací české bijáky, která zájem o digitální restauraci odstartovala prvním filmem Markéta Lazarová. Spolupráce s nadací je velmi zásadním počinem v této oblasti. Jejich participace na uvedené problematice, v době kdy nebyla podíl státu na digitální restauraci z finančních důvodů možný, je pro českou kinematografii nesmírně přínosná.

Lidovky.cz: V jakém časovém horizontu by mělo k restaurování filmů dojít?
K digitalizaci, která bude financována z vlastních zdrojů fondu, dojde v průběhu několika měsíců. Ostatní však závisí na získání dalších finančních prostředků.

Lidovky.cz: Z jakých zemí je největší zájem o české filmy, o které filmy například jde?
Ze zahraničí je velký zájem z Německa, Ruska, Polska Francie i Velké Británie. Kromě známých pohádek je velký zájem o Českou novou vlnu: Ostře sledované vlaky, Hoří, má panenko, Sedmikrásky, Spalovače mrtvol a další.

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří románů Stanislav... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Lucie Výborná | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Zdravotník odebírá vzorky pro testování na covid-19 v indické Kalkatě. (23.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...