Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Economia má být prodána letos

Média

Většinový akcionář společnosti Economia, německá vydavatelská skupina Handelsblatt, která začínala v roce 1946 se stejnojmenným deníkem, se po expanzi do východní Evropy soustředí opět jen na německý trh a kromě tisku bude rozvíjet také internetové aktivity. Stáhne proto své investice z ČR a ze Slovenska. V obou zemích skupina vydává Hospodářské noviny, v Česku také řadu odborných časopisů, včetně týdeníků Ekonom či Marketing&Media.

Handelsblatt se vzdává tisku i v dalších zemích. „Prodej ukrajinského vydavatelství právě probíhá. Bulharské vydavatelství bylo prodáno již loni v létě tamnímu managementu. V Polsku má Handelsblatt internetový portál money.pl, který si chce ponechat,“ sdělil LN předseda představenstva a generální ředitel Economie Michal Klíma.

Ten, jak napsal Marketing&Media, v pátek jednal s ředitelem Handelsblattu Tobiasem Schulz-Isenbeckem a šéfem zahraničních aktivit Michaelem Stollarzem. „Opět zopakovali, že dosud nejednali s žádnými potenciálními partnery,“ uvedl Klíma.

Sám předpokládá, že se prodej podaří uzavřít do konce letošního roku, i když proces ještě nebyl zahájen, a nelze tedy údajně říci, kolik je či bude zájemců: „Žádný termín není stanoven, ale z logiky jednotlivých kroků prodeje vyplývá, že jde o proces v řádu měsíců. Můj odhad je, že by k převodu akcií mohlo dojít mezi zářím a listopadem letošního roku.“

ČTK svůj podíl prodat nechce

Do té doby se Handelsblatt chce zbavit svého podílu, který - jak Klíma sdělil LN - činí 77,5 %. Fyzické osoby včetně předsedy dozorčí rady a zakladatele české Economie Miroslava Pavla mají dohromady 11,7 %. Veřejnoprávní České tiskové kanceláři patří 10,9 % akcií.

Není ale jisté, zda by nový vlastník získal Economii celou, agentura ČTK se podílu zbavovat nechce. Milan Stibral, generální ředitel agentury, která navzdory svému statutu nepobírá ani korunu z koncesionářských poplatků, totiž LN řekl: „Podle zákona o ČTK nepotřebujeme k případnému prodeji našeho podílu souhlas žádného státního či jiného orgánu. Všechny velké transakce však konzultuji s Radou ČTK. To ale neznamená, že náš podíl chceme prodat.“ Také Klíma mluví o hledání budoucího „majoritního“ vlastníka.

Hlavní při tom má být „smysluplné strategické řešení pro Economii“. „Preferencí vlastníků je najít pro Economii dobrého majitele. Představitelé Handelsblattu mne ujistili, že tento proces bude probíhat v koordinaci s managementem Economie,“ říká Michal Klíma.

„ČTK jako minoritní akcionář formálně nemá možnost vznášet nějaké požadavky. Mohu však potvrdit, že zástupci Handelsblattu v představenstvu společnosti Economia vždy brali do značné míry ohled na naše názory. Podle mého názoru je Economia dobře fungující podnik. Nejvíce mu prospěje, když bude mít takového nového vlastníka, který společnosti umožní pokračovat v nastoupené cestě,“ dodal šéf ČTK Stibral.

Čísla zatím rostla

Podle posledních čísel z účetních uzávěrek Economia v roce 2006 utržila 850,4 milionů korun, čistý zisk činil 127,3 milionu. Hospodaření sice několik posledních let rostlo, ale společnost může v Česku brzy doplatit na to, že je na mediálním trhu příliš úzce rozkročena. Na rozdíl od svých největších konkurentů, společností MAFRA (spadají pod ní MF DNES i Lidové noviny), Ringier (Blesk, Aha!) či Vltava-Labe-Press (Deníky), tu nedisponuje vlastními tiskárnami.

Na českém tiskovém trhu loni Economie zaujala z hlediska inzertních příjmů 4,7 %. „Důvodem stažení pravděpodobně je, že vydavatelství začalo pozdě a objem obchodu není dostatečně velký. Očekávané synergie se údajně nedostavily,“ poznamenává německý list Süddeutsche Zeitung. Ten podle informací z branže odhadl prodejní cenu podílu Handelsblattu „vysoko v řádech desítek milionů eur“.

Autor: