Středa 12. srpna 2020svátek má Klára 29 °C skoro jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Média

Google má větší moc než Evropská unie, domnívají se Evropané

Vyhledávač Google. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vyhledávač Google. | foto: Shutterstock

Praha Dvě třetiny Evropanů se domnívají, že technologické giganty jako Google mají větší moc než Evropská unie. Téměř devět z deseti obyvatel EU pak podporuje vznik zákonů na ochranu práv tvůrců obsahu, tedy umělců, novinářů nebo vědců. Vyplývá to z průzkumu, který zpracovala společnosti Harris Interactive mezi 6600 občany ze Španělska, Itálie, Německa, Polska, České republiky, Rumunska, Řecka a Francie.

„Tyto výsledky jsou do očí bijící a měly by europoslancům posloužit jako poslední budíček před hlasováním o směrnici o autorském právu plánovaným na 12. září. Rovnováha sil musí být obnovena ve prospěch tvůrců a občanů Evropské unie,“ uvedla generální manažerka European Grouping of Societies of Authors and Composers (GESAC) Véronique Desbrossesová.

Celkem 66 % respondentů si myslí, že se internetové platformy s tvůrci, jejichž obsah na svých stránkách využívají, nedělí spravedlivě o své zisky. Nejvíce zastánců má tento názor ve Francii (76 %) a v Německu (72 %). Přibližně 81 % respondentů zastává názor, že by platformy měly spravedlivěji odměňovat mediální organizace.

Český Ochranný svaz autorský (OSA) ve středu vytvořil na internetu petici, kam mohou lidé vyjadřovat podporu přijetí směrnice.

Průzkum je součástí iniciativy, kterou minulý týden spustilo uskupení Europe for Creators, které bojuje za podporu směrnice o autorském právu. Ta sdružuje dohromady více než 12 milionů pracovních pozic spadajících do evropských tvůrčích a kulturních oborů.

O směrnici se v posledních týdnech vedou spory a diskuse. Koncem letošního srpna stovka evropských novinářů podpořila výzvu tiskové agentury AFP poslancům Evropského parlamentu, aby uložili velkým internetovým platformám povinnost přepouštět část svých finančních zisků sdělovacím prostředkům, na jejichž novinářské články, fotografie či videa odkazují. S deklarací ve stejném duchu následně na filmovém festivalu v Benátkách přišlo 165 evropských filmařů.

Spor se vede zejména o článek 11, který má vydavatelům umožnit vyžadovat poplatek za pouhý odkaz nebo náhled na článek na internetových platformách. Platformy typu Google News, Facebook, Wikipedie, Twitter nebo i český Seznam by se tak musely podělit o zisky, které jim z toho díky reklamě plynou. Platformy se tomu brání.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na podzim může přijít katastrofa, varuje bývalý viceguvernér centrální banky

Pro Čechy je nebe nízko, píše ve své knize Mojmír Hampl. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Patří mezi nejtalentovanější a nejznámější ekonomy v Česku. V pouhých 32 letech se stal viceguvernérem České národní...

Velké srovnání cen zubařských zákroků. V regionech se liší i o tisíce

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Stomatologie je už léta oborem, v němž pacienti musí hodně platit. Pomalu se to ale mění. Akutní péče je díky větší...

Radit lidem, aby během pandemie seděli doma, byla chyba, říká Pavel Pafko

Přední chirurg a brzy osmdesátník Pavel Pafko má za sebou tři etapy... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Zdůrazňuje, že není žádný king, ani se nepovažuje za mimořádně talentovaného. Pavel Pafko prý jen pracoval víc než...