2. června 2012 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Média

Google poradí Číňanům, jak vyzrát na cenzuru

Čínské ústředí internetové společnosti Google | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Čínské ústředí internetové společnosti Google | foto: Reuters

PEKING/WASHINGTON Americký internetový gigant Google vypálil novou salvu v bitvě s cenzurními manévry čínské vlády. Uživatelům čínského internetu nabídl cestu, jak obejít překážky ve vyhledávání vyvolané zásahy čínských cenzorů. Při zadání "nevhodného" slova v poli pro vyhledávání služba automaticky nabídne průchodnou alternativu.

Dlouhodobé spory Googlu s čínskými cenzory vyústily v roce 2010 v uzavření vyhledávacích služeb pro uživatele z kontinentální Číny. Službu sice mohou používat přes portál Googlu v Hongkongu, ale při zadání politicky nevhodného výrazu se spojení automaticky přeruší. Nyní jsou při zadání takového slova uživatelé varováni a mají možnost vybrat si slovo příbuzné, ale "neškodné".

ČTĚTE TAKÉ:

Viceprezident Googlu Alan Eustace na svém blogu uvedl, že "upozorněním na možnost alternativního výrazu se služba chce vyhnout výpadkům v provozu. Servis pro uživatele v kontinentální Číně se zlepší".

Jiný znak s podobným významem

Jako příklad uvádí Google čínské slovo "ťiang", v překladu "řeka". Výraz je totožný se jménem bývalého prezidenta Ťiang Ce-mina, o jehož špatném zdravotním stavu se v Číně vydatně spekuluje. Vyhledávání by z tohoto důvodu bylo nejspíš zablokováno. Google nyní uživatelům navrhne, aby zadali jiný čínský znak s podobným významem.

Cenzurní blokování výrazů při vyhledávání v čínském internetu nabylo v poslední době takového rozsahu, že službu prakticky znemožňuje. Uživatelé si stěžují, že jen s obtížemi je možné vyhledávat v "nevinných" apolitických oborech, jako je turistika, vzdělání nebo stravování.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Oficiálně se Google o své nové službě nijak zvlášť nešíří, aby nevyvolal odvetu čínských cenzorů. Firma v Číně provozuje několik reklamních agentur, které by mohly být vystaveny trestům ze strany úřadů. Na portál Googlu v Hongkongu v prvním letošním kvartálu připadalo 16,6 procenta všech dotazů zadaných v kontinentální Číně.

Lidovky.cz, ČTK