Úterý 29. září 2020svátek má Michal 13 °C dešťové přeháňky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Média

Internetová reklama v Evropě rostla nejrychleji ze všech médií

Práce s počítačem (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Práce s počítačem (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

PRAHA Internetová reklama loni v Evropě rostla nejrychleji ze všech druhů médií a míří do ní již čtvrtina všech inzertních výdajů. Vyplývá to ze studie velikosti on-line inzerce publikované asociací IAB Europe, jejíž výsledky zveřejnilo Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR). Celkem zadavatelé na internetu loni utratili 24,3 miliardy eur (asi 600 miliard korun), což bylo o 2,4 miliardy meziročně více.

Největší nárůst podle studie vykázala reklama ve vyhledávání, která stoupla o 15,5 procenta na 11,9 miliardy eur. Celoplošná reklama vzrostla o devět procent na 7,9 miliardy eur, na čemž se podílel nárůst investic do reklamy pro mobilní zařízení a do videoformátů. Výdaje do placených inzerátů a katalogů stouply o šest procent na 4,5 miliardy eur, což autoři připisují přesunu investic z tisku právě na internet.

ČTĚTE TAKÉ:

Tempo růstu reklamních investic na internetu bylo v loňském roce 11,5 procenta. Proti předchozímu roku (14,5 procenta) se mírně snížilo, přesto je od "krizového" roku 2009 stále dvouciferné.

On-line tržby rostou

"Výsledky výzkumu jsou pro on-line reklamu pozitivní a potvrzují pozici internetu jako nejdynamičtějšího média. Navzdory poklesu mediálních rozpočtů v některých zemích a tíživou ekonomickou situaci on-line tržby dále rostly.

Zadavatelé začali více využívat video a display formáty s brandovým efektem i na internetu, uvědomují si jeho interaktivní možnosti i měřitelnost výkonu," uvedl Pavel Ševera ze Sdružení pro internetovou reklamu, které je členem IAB Europe a zajišťovalo sběr dat za Českou republiku. "Rozvíjí se také automatizace prodeje a nákupu reklamy a více se využívají data pro cílení. To vše činí internet pro inzerenty atraktivnější," dodal Ševera.

Studie také odhalila rozdíly mezi jednotlivými zeměmi. Na západních trzích se nejvíc peněz kumuluje ve vyhledávání, která má na celkových výdajích v on-line podíl 48 procent. Celoplošná reklama dosahuje 31 procent a 20 procent připadá na katalogovou a řádkovou inzerci.

V regionu střední a východní Evropy (bez Ruska) je nejsilnější display reklama s podílem 51 procent, vyhledávání představuje 38 procent a katalogy 11 procent. Podobná je podle výzkumníků také situaci v Česku, kde na display reklamu připadá 55 procent, včetně mobilní inzerce a videoreklamy, 36 procent tvoří vyhledávání a osm procent katalogy.

Druhé místo za televizí

Internetová reklama se svým čtvrtinovým podílem z celkových výdajů zaujala druhé místo za televizí, která vykázala podíl 28,1 procenta. Na třetí příčce skončily noviny se zhruba pětinovým podílem a dále časopisy s 8,7 procenta. Venkovní reklama (OOH) si připsala 6,3 procenta a rozhlas 4,6 procenta.

,

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří románů Stanislav... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Lucie Výborná | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Zdravotník odebírá vzorky pro testování na covid-19 v indické Kalkatě. (23.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...