31. října 2012 17:53, aktualizováno 1. 11 Lidovky.cz > Byznys > Média

Šéf VV Radek John ve službách mediálního magnáta

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 33Diskuse
Předseda Věcí veřejných (VV) Radek John hovoří s novináři po jednání s ODS. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Předseda Věcí veřejných (VV) Radek John hovoří s novináři po jednání s ODS. | foto: ČTK

PRAHA Něco takového česká žurnalistika a politika už dlouho nezažila. Poslanec a šéf Věcí veřejných Radek John oznámil, že od listopadu nastupuje jako vedoucí publicistiky vydavatelství Empresa Media. To vydává časopisy Instinkt či Týden.

Majitelem firmy Empresa Media je mediální magnát Jaroslav Soukup, který s Věcmi veřejnými již dříve spolupracoval. Jeho mediální agentura Médea zajišťovala pro VV nákup inzertního prostoru před volbami v roce 2010. Soukup významně ovlivňoval politiku už dříve. Podporoval například Stranu zelených, později Demokratickou stranu zelených, spolupracoval i s ČSSD. V současnosti pomáhá s kampaní prezidentskému kandidátovi Janu Fischerovi.

Informaci o novém Johnově angažmá přinesl jako první server mediář.cz, serveru Lidovky.cz ji potvrdila mluvčí strany Šárka Janouchová.

Politik jako investigativní novinář?

Poslanců-novinářů už česká žurnalistika pamatuje několik, velmi aktivní byl například na komentářových stránkách Práva bývalý ministr Pavel Dostál, ale aby byl poslanec přímo vedoucím investigativního oddělení významného týdeníku, to je velmi nezvyklé.

Prohlášení Radka Johna

„Vzhledem k tomu, že mafiánskou chobotnici rozkrádající veřejné peníze v této zemi nelze zřejmě porazit pouze politickými prostředky, rozhodl jsem se vrátit také k autorské práci. Hodlám publikovat fakta o rozkrádání v této zemi a informace z české politiky, které má česká veřejnost právo znát. Podepsal jsem autorskou smlouvu s vydavatelstvím Empresa Media, neboť jsem přesvědčen, že v demokratickém státě nesmí být síla, která by politikovi bránila v publikování faktů, které při své práci zjistil. Publikační činnost politiků je zcela běžná, stejně jako je běžné, že poslanci neopouštějí svou profesi, které se v životě věnovali. Z předchozích zkušeností vím, jak je tato práce náročná, a proto jsem dnes předložil Grémiu VV svůj návrh na svolání volební konference Věcí veřejných na začátek příštího roku s tím, že nebudu po čtvrté kandidovat na pozici předsedy strany.“

John přitom není jen obyčejným opozičním poslancem, ale je i předsedou strany a šéfem sněmovního bezpečnostního výboru.

Věci veřejné v novém Johnově angažmá žádný problém nevidí. "Pan John podepsal autorskou smlouvu s tímto vydavatelským domem. Bude přispívat autorskými články. Poslancem a šéfem strany přitom zůstane," uvedla mluvčí strany Šárka Janouchová. "Bude psát autorské články, žádný morální problém tam není. To by nemohl žádný politik psát do žádného magazínu," poznamenala Janouchová.

Předsedkyně poslanců VV Kateřina Klasnová sdělila, že Johnovo rozhodnutí respektuje. Grémium a předsednictvo strany prý také souhlasilo s volební konferencí VV na začátku ledna příštího roku.

Vedoucí katedry žurnalistiky na fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity Rudolf Burgr řekl, že podobné propojení politiky, byznysu a médií je nemyslitelné. "Tu práci (novinářskou) to nějak ovlivnit může," myslí si. "Předpokládám, že redakce si od toho slibuje exkluzivní materiály," dodal s tím, že spekulace může vyvolávat i to, že John coby politik nastoupil do vydavatelství vlastněného člověkem s napojením na politiku.

Měl by si vybrat, míní Nečas

"Pokládám to za velmi férový krok. Mnoho let se česká média snaží předstírat, že jsou nezávislá. Časopis Týden jako první férově řekl, jak je to doopravdy," glosoval nové angažmá Johna ministr financí a místopředseda TOP 09 Miroslav Kalousek.

Nad spojením role žurnalisty a politika se pozastavil premiér Petr Nečas. "Spojení role vrcholného politika a aktivního novináře je v normálních poměrech zcela nestandardní. Pan předseda John by se měl konečně rozhodnout, jestli chce být politikem, nebo novinářem. Nemůže být obojím, to zcela popírá roli nezávislé žurnalistiky," sdělil premiér.

Soukup a média

Jaromír Soukup je majitelem společnosti Médea, největší mediální agentury v Česku (distribuuje inzerci zadavatelů do médií). Vlastní i firmu Empresa Media, ta vydává časopisy Týden a Instinkt a bulvární Sedmičku. Letos v září vydavatelství od miliardáře Tomáše Chrenka koupilo TV Barrandov.  Předsedkyní představenstva se stala někdejší šéfka České i Slovenské pošty Marcela Hrdá. Soukup má četné aktivity také s politickými stranami. Nejprve finančně podporoval Stranu zelených, což mu v roce 2006 vyneslo funkci náměstka ministryně školství Dany Kuchtové. Spolupracoval i s ČSSD, které vyjednal obří slevy v předvolební kampani v roce 2010, kdy Jiří Paroubek oblepil billboardy celou zemi. Jeho Médea zajišťovala nákup inzerce pro Věci veřejné. Nyní pomáhá s prezidentskou kampaní jednomu z favoritů – Janu Fischerovi, který tvrdí, že za pomoc Soukupovi nic neplatí.

"Radek John zřejmě cítí, že strana Věci veřejné už nemá už žádnou šanci potom, co předvedla v minulých letech, aby znovu získala důvěru voličů," řekl v České televizi předseda ČSSD Bohuslav Sobotka. "Já si myslím, že z pohledu výkonu práce poslance to přímý střet zájmů není, poslanec John zřejmě neporušuje žádný zákon, ale myslím, že z hlediska toho, aby svět médií fungoval nezávisle na politice, tak to určitým konfliktem zájmů asi bude," dodal.

Radek John později vydal prohlášení, podle kterého se chce místa šéfa strany počátkem příštího roku vzdát. „Vzhledem k tomu, že mafiánskou chobotnici rozkrádající veřejné peníze v této zemi nelze zřejmě porazit pouze politickými prostředky, rozhodl jsem se vrátit také k autorské práci. Hodlám publikovat fakta o rozkrádání v této zemi a informace z české politiky, které má česká veřejnost právo znát," napsal John v prohlášení.

Kdo je Radek John?

Vzdělání: vystudoval scenáristiku a dramaturgii na Filmové a televizní fakultě Akademie múzických umění v Praze; absolvoval studijní pobyt na World Press Institute v St. Paul v USA

Současné funkce: předseda Věcí veřejných; poslanec

Předchozí zaměstnání: redaktor časopisu Mladý svět (1980-1993; autor knih Džínový svět, Začátek letopočtu nebo Memento), scenárista Filmového studia Barrandov (1981-1990; autor scénářů Jen si tak trochu písknout, Jako zajíci, Sněženky a machři, Proč?, Bony a klid či Tankový prapor), v letech 1993-2009 redaktor televize Nova, byl mj. šéfredaktorem publicistiky či šéfproducentem pořadu Na vlastní oči

Působení v politice: od 27. června 2009 je předsedou strany VV; od 29. května 2010 je členem Poslanecké sněmovny; v červenci 2010 byl jmenován ministrem vnitra a místopředsedou vlády, 21. dubna 2011 byl ale odvolán z funkce ministra vnitra; ve vládě zůstal jako vicepremiér odpovědný za boj s korupcí, na tuto funkci však rezignoval a 20. května 2011 jeho demisi prezident přijal; od října 2010 je členem zastupitelstva městské části Praha 5; od prosince 2011 vede sněmovní výbor pro bezpečnost.

Při povolebních vyjednáváních v roce 2010 podmiňovaly VV účast ve vládní koalici křeslem ministra vnitra pro Johna. Zejména ODS kritizovala propojení VV s bezpečnostní agenturou ABL (dnes Mark2 Corporation), kterou vlastní rodina neformálního lídra VV Víta Bárty, jenž byl v dubnu nepravomocně odsouzen k podmíněnému trestu za uplácení poslanců své strany. Johnův odchod z čela MV prosadila loni ODS v reakci na informace o údajné snaze agentury ABL proniknout do státní správy.

Odchod z vlády

I v dalším období kritizovala Johna v rámci koalice především ODS a jeho odchod z resortu vnitra byl jedním ze základních požadavků premiéra Petra Nečase (ODS) během vládní krize loni v dubnu. John z vnitra sice odešel, zůstal ale vicepremiérem a nově dostal na starost boj s korupcí. Při výběru svých spolupracovníků však John narazil na premiérův nesouhlas. Organizační struktura i personální obsazení Johnova uvažovaného protikorupčního útvaru přitom byly v působnosti vedoucího úřadu vlády. John se nakonec rozhodl z vlády odejít. Letos v červnu John v elektronickém hlasování obhájil post šéfa strany.

Johnův mandát předsedy VV měl vypršet až za rok, jeho pozice ve straně ale v posledních měsících slábla. Mluvilo se o tom, že místo Johna vede stranu právě Bárta. Z krajských organizací VV zaznívaly hlasy volající po širší obměně vedení strany. Jednou z favoritek volby byla bývalá místopředsedkyně strany a vicepremiérka za VV Karolína Peake, která ale v dubnu Věci veřejné s částí poslanců opustila.

Kšefty s Janouškem?

Spolu s Josefem Klímou byl spjat s publicistickým týdeníkem televize Nova Na vlastní oči. Z Novy odešel v únoru 2009 poté, co se v médiích objevily podrobnosti o jeho angažmá ve společnosti Ora print. Založil ji vlivný pražský podnikatel Roman Janoušek a John v ní v letech 2002 až 2009 působil jako předseda představenstva. Firma v té době měla kontroverzní zakázky pro VZP nebo Lesy ČR. John jakékoli pochybení v souvislosti se svým působením ve firmě odmítl.


Lidovky.cz, ČTK
  • 33Diskuse




Najdete na Lidovky.cz