Úterý 22. září 2020svátek má Darina 11 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Média

Když vtipný, tak pořád, říká odborník na reakci tvůrců ‚polského‘ spotu

Reklama na T-Mobile pobuřuje Poláky. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Reklama na T-Mobile pobuřuje Poláky. | foto: iDNES.tv

PRAHA Poláky kritizovaná nadsázka v reklamě s polským obchodníčkem skončila tím, že T-Mobile svůj spot stáhl. Jeho tvůrci pak na facebooku Polákům vzkázali, aby se raději starali o sůl v jídle. A vzápětí zmizela i tato poznámka. Pokud chci být vtipný, musím být takový za každé situace, okomentoval rychlou výměnu vyjádření mediální odborník.

V reklamě vystupuje komický obchodník, který hovoří polsky a nabízí tělocvikáři - Ivanu Trojanovi nekvalitní telefon. Polská velvyslankyně v Česku Gražyna Bernatowiczová obratem napsala T-Mobilu dopis, ve kterém si stěžovala na urážlivé stereotypní zobrazení zástupce svého národa.

Ve čtvrtek T-Mobile spot stáhl. Tvůrci z agentury Saatchi & Saatchi se na své facebookové stránce proti výtkám z polské strany ohradili a připojili vzkaz: „našim milým polským přátelům: všímejte si raději, jakou sůl sypete do potravin, které vyrábíte pro nás, než našich reklam, které nejsou určeny pro vás.“ Za tuto reakci se ale už za několik hodin omluvili a ironický příspěvek z facebooku smazali. (V roce 2012 se objevilo varování, že některé polské potraviny obsahují sůl používanou na zimní posyp silnic.)

T-Mobile po protestech polského velvyslanectví stáhl kontroverzní reklamu

„Všem, kteří se cítí být uraženi naším stanoviskem, se omlouváme. Chtěli jsme jen upozornit na to, že se na mezistátní úrovni řeší malichernosti a nikoli podstatné věci,“ napsali ředitel agentury Tomáš Löbel a kreativní ředitel Ondřej Hübl.

„Jestliže si z někoho dělám legraci a chci po něm nadhled, tak v prvé řadě musím dávat nadhled najevo já. Sůl nemá s reklamou nic společného. Jestliže se prezentuji jako vtipný chlápek, tak musím zůstat vtipným i ve chvíli, kdy to tomu druhému legrační nepřipadá nebo si ze mě udělá legraci,“ ohodnotil pro Lidovky.cz reakci reklamní agentury mediální odborník Karel Křivan.

Celá reklamní „aféra“ může mít podle Křivana zajímavý efekt. Mediální rozruch kolem spotu by totiž mohl pomoct jeho šíření mezi lidmi. To měla polská strana také zvážit, myslí si Křivan a upozorňuje na svébytnou povahu světa médií. Kdo v něm chce totiž řešit křivdu, musí počítat s tím, že na škodnou reklamu strhne ještě větší pozornost.

To ale zřejmě prodeji samotného produktu nepomůže. „Nemyslím si, že zpětná vazba povede k tomu, že si lidé budou telefony a služby operátora více kupovat. Navíc je velký rozdíl, když vidíte reklamu sami v televizi, a když si ji pustíte na internetu a pečlivě sledujete, co tam je,“ okomentoval situaci.

Na druhé straně „si teď dá každá globálnější firma na takové záležitosti asi pozor,“ doplňuje Křivan.

Spot Třída na běžkách sice z oficiálního kanálu T-Mobilu na YouTube zmizel, na webu však jsou dál k přehrání jeho kopie a také oficiální pokračování, píše server Mediář, který vývoj mediální kauzy pravidelně sledoval.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří románů Stanislav... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Lucie Výborná | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Zdravotník odebírá vzorky pro testování na covid-19 v indické Kalkatě. (23.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...