Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Malé televize budou sledovány peoplemetry

Média

  10:36
Minimálně sedm televizních stanic šířených přes satelit nebo internet by se mělo už od října zapojit do peoplemetrového výzkumu sledovanosti. Ten by měl umožnit standardní prodej jejich reklamního času.

Spousta lidí vypíná při sledování staré reklamy pozornost.

Od 1. října letošního roku by měly být peoplemetrovým výzkumem sledovány tematické televizní kanály Jetix, Minimax, Spektrum, Sport 1, AXN, Film Plus a TV Paprika. Pro LN to uvedl Štěpán Wolde, výkonný ředitel mediálního zastupitelství AT Media, zastupujícího tyto a další tematické stanice na reklamním trhu.

"Podařilo se najít shodu s Asociací televizních organizací a je stanoven jasný harmonogram pro implementaci prvních sedmi stanic do výzkumu," říká Wolde. Podle jeho slov je přitom pravděpodobné, že stanic zapojených do peoplemetrů bude v říjnu ještě víc.

Elektronické měření sledovanosti peoplemetry by mělo těmto stanicím umožnit standardní prodej reklamního času prostřednictvím cen za počet diváků, kteří danou stanici sledují, řečeno reklamním slovníkem za kumulovaný zásah cílové skupiny (GRP).

"V jiných zemích, kde tyto kanály vysílají, prodávají svůj reklamní čas většinou standardně, včetně Maďarska nebo Polska. U nás to tak zatím nefungovalo, ale jak rostou možnosti sledování těchto stanic a klesá jednotková cena za výzkum, je to stále reálnější," konstatuje Wolde.

Jeho informace potvrdila také Lucie Pokorná, jednatelka Asociace televizních organizací, což je instituce, která u nás peoplemetrový výzkum zastřešuje. Ta dodala, že zmíněných sedm televizí nebude prvními "menšími kanály" zapojenými do výzkumu. "Už od června dostává peoplemetrová data standardně digitální stanice TV Barrandov, která je přidruženým členem asociace. Měřeny jsou také digitální kanály České televize, TV Nova a Prima TV, konkrétně ČT 4, ČT 24, Nova Cinema a Prima Cool," uvedla Pokorná.

Zájem? Zatím nic moc Zapojení do peoplemetrového výzkumu umožní tematickým televizním kanálům jednodušší prodej reklamního prostoru mediálním agenturám. Přesto nelze podle Woldeho zatím počítat s tím, že by tyto stanice v blízké době výrazněji ovlivnily trh. "S ohledem na množství peněz, které jde v současnosti do reklamy, slouží menší televizní stanice jen jako doplněk kampaní ve standardních velkých televizích," říká Wolde. Možnou budoucnost těchto stanic vidí výkonný ředitel AT Media v různých formách balíčkového prodeje reklamního času. "Na straně nabídky určitě takové projekty vznikají, zatím je ale otázka, nakolik vyvolávají zájem klientů," říká Wolde.

Podle nedávné studie společnosti PricewaterhouseCoopers bude televizní reklama i nadále nejvíce přispívat k růstu českého mediálního trhu. "Ekonomická krize sice zasáhla český trh v procesu digitalizace, pokračování tohoto procesu je však nezbytné pro další rozvoj českého mediálního trhu. Další technologický vývoj, a zejména formáty vysílání ve vysokém rozlišení (HD) a trojrozměrném vysílání (3D), budou získávat na větší popularitě," uvedla Zdeňka Gořalíková, senior manažerka PricewaterhouseCoopers Audit.

Na oživení televizního reklamního trhu netrpělivě čekají i produkční společnosti, které se potýkají s propadem zahraničních zakázek a výroba reklamy by jim pomohla tento odliv vyrovnat. Těm však zatím situace moc nenahrává. "Setkáváme se bohužel s tím, že klienti dost často chtějí přestříhávat a znovu vysílat své staré reklamy. Mohu to z jejich pohledu chápat, ale není to podle mě ta správná cesta. Protože spousta lidí vypíná při sledování staré reklamy pozornost," uvedl pro LN Eda Kauba, kreativní ředitel agentury Euro RSCG Prague.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!