21. srpna 2013 7:54 Lidovky.cz > Byznys > Média

Mattoni na obrazovce. Veřejnoprávní ČT propaguje značku, kde jen může

V prestižním a drahém prime time vysílala ČT koncert Mattoni. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy V prestižním a drahém prime time vysílala ČT koncert Mattoni. | foto: iVysílání Česká televize

PRAHA Umíte si představit, že by britská BBC v hlavním vysílacím čase nabízela divákům velkolepý životopisný seriál o známém výrobci whisky, Johnniem Walkerovi? Že by tento seriál navíc natočila z vlastních prostředků? A že by se diváci nechali každý týden dojímat jeho životním příběhem a s pravidelnou kadencí poslouchali slova o nejlepší whisky? Víkendový večer by pak připadl barmanské show. Absurdní představa? Ne tak docela. Něco podobného se teď děje v Česku.

Devadesátiminutový přenos v prestižním prime time na veřejnoprávním kanále. Takový propagační prostor dostane málokterá společnost. Karlovarským minerálním vodám Česká televize v neděli odvysílala živý přenos z jejich Mattoni koktejl festivalu. A zdaleka to není jediná spolupráce veřejnoprávní televize s výrobcem balených vod.

Jak je to se spoluprácí ČT a Mattoni? Čtěte více:

Oslovení mediální odborníci se nad přílišnou vstřícností televize k soukromé společnosti podivují. Tvrdí, že by veřejnoprávní médium mělo obezřetněji zvažovat, koho podporuje a proč.

"Grandiózní show plná hvězdných hostů, písniček a povídání," takovými superlativy lákala televize na přenos z Mattoni koktejl festivalu. Na profesora Jana Jiráka, přednášejícího z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy a bývalého šéfa Rady ČT, však show působila zcela jiným dojmem. "Celý ten pořad byl tuctovou estrádní zábavou bez jakékoliv přidané hodnoty, která by ji povyšovala na službu veřejnosti," říká Jirák.

Veřejný zájem chybí

Přitom právě služba veřejnosti je podle Jiráka jediný aspekt, který by spojení komerčního subjektu s veřejnoprávní televizí ospravedlňoval. "Nerad bych takovou spolupráci jednou provždy diskvalifikoval. Určitě bychom našli příklad, kdy může vést k vytvoření něčeho prospěšného. Pak je to složité, ale obhajitelné," upřesňuje Jirák. To se podle něj ale v případě spolupráce ČT a Mattoni nestalo.

Rada České televize (květen 2008)

Podobně hodnotí přenos i jeden z členů Rady České televize. "Nevidím v tom vysílání žádný veřejný zájem. Tohle je typ pořadu, který je vyloženě určený pro komerční subjekt," neskrývá kritiku Radek Mezuláník. Zaslal prý kvůli přenosu koncertu dotaz Radě, ta se ale zatím nevyjádřila.

'Zábava pro celou rodinu'

Na dotaz serveru Lidovky.cz, proč se ČT rozhodla v nedělním prime time udělit prostor právě komerční společnosti, vzkázala mluvčí Alžběta Plívová, že pořad odpovídá jejich představě o večerním programu na obrazovkách veřejnoprávní televize.

Karlovarské minerální vody

Společnost Karlovarské minerální vody jsou největším výrobcem balených vod v Česku. KMV založil karlovarský rodák Heinrich Mattoni. Společnost stáčí vody známých značek jako Mattoni, Magnesia a Aquila.

"Mattoni Koktejl Festival byl nejen vyvrcholením mistrovství světa, ale i rodinným zábavním pořadem s hudebními hvězdami a populárními osobnostmi, který se svým cílením na nejširší publikum zcela odpovídal letnímu schématu prvního programu České televize a byl vysílán i slovenskou televizí," uvedla pro Lidovky.cz Plívová.

Česká televize se obhajuje slovy o mistrovství světa a tím, že vysílání předávání cen ve společenských disciplínách je povinností veřejnoprávního média. Opomíjí však, že jde zcela o marginální soutěž v míchání nealkoholických koktejlů.

Prostor za miliony

Nejasné je i financování celé akce. Česká televize podle Plívové organizovala a platila televizní záznam. "S pořadatelem byla uzavřena standardní smlouva o podmínkách pořízení zvukově obrazového záznamu a smlouva sponzorská. Tento běžný smluvní vztah se týkal jedné konkrétní akce a není ničím dalším ovlivňován ani podmiňován," vzkázala Plívová. Na dotaz, kolik akce Českou televizi stála, už ale neodpověděla.

V televizní show se přitom pozornost nesoustředila jen na účinkující umělce. V záběru se nesčetněkrát objevovalo nejen logo sponzora, ale jeho jméno také intenzivně zaznívalo z úst moderátorů. Za takový propagační prostor na obrazovce by jinak společnost platila miliony.

Úzká spolupráce

Nedělní přenos z koncertu není jedinou spoluprací mezi Mattoni a Českou televizí. Na jaře letošního roku se v ulicích objevila rozsáhlá billboardová kampaň k 60. výročí vysílání ČT, celou ji platila právě společnost Karlovarské minerální vody. Na oplátku televize začala natáčet třináctidílný seriál Prodavač vody o zakladateli firmy Heinrichovi Mattonim.

Billboard České televize k 60. výročí vysílání.

Rozpočet historické seriálové řady činí 100 milionů, Karlovarské minerální vody se budou na financování podílet jen z části, zbytek zaplatí Česká televize. Naproti tomu cenu billboardové jarní kampaně nechce televize zveřejnit.

A v tom právě spatřuje jako hlavní problém Mezuláník. "Vadí mi především nevyjasněné financování té billboardové kampaně. Mělo by být pojednáno Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, jestli je to v pořádku," uvedl pro Lidovky.cz radní. I Jirák upozorňuje na nevyjasněné okolnosti financování. "To, že ČT nechce zveřejnit finanční okolnosti spolupráce, je jistě varující moment," říká.

Mattoni na obrazovkách

Ani tím spolupráce Karlovarských minerálních vod a televize nekončí. Logo firmy se na obrazovce objevuje i při udělování kulturních cen, třeba při příležitosti vyhlašování cen Magnesia Litera či Českého lva. V takovém případě je aspoň sledování zájmů společnosti zřejmé.

Česká televize se často odvolává na to, že vzorem je pro ni BBC. Britská veřejnoprávní rozhlasová a televizní společnost je známá svým striktním přístupem ke sponzorům. Dlouholetý šéf české redakce BBC Vít Kolář říká, že spolupráce se soukromými společnosti sice může fungovat, ale pouze s jasným veřejným záměrem a bez finančních nejasností.

"BBC se v každém případě vždycky snaží, aby vše, co dělá, bylo ve veřejném zájmu a peníze, které vynakládá, byla schopna doložit účty. BBC rozhodně není dokonalá, ale záměr je vždy jasně definovaný. A při spojení s komerčním subjektem se okamžitě rozsvítí všechna červená světla. Ten odstup je vždy nutné udržet," vysvětlil pro Lidovky.cz Kolář.

NÁZORY: Jaké léky pro děti vzít na dovolenou?
NÁZORY: Jaké léky pro děti vzít na dovolenou?

Jaké léky s sebou berete na dovolenou pro děti?