Věk nejmladšího dítěte s mobilním telefonem se u většiny dotazovaných (71 procent) pohybuje v rozmezí šest až deset let. Roste ale také počet dětí, které telefonem disponují již v pěti letech (13 procent).
Mohou se dovolat pomoci
Dvě třetiny respondentů podle průzkumu oceňují, že dítě může v případě nouze zavolat o pomoc, třetina pozitivně hodnotí také možnost spojení s dalšími členy rodiny, například prarodiči. Jen 16 procent účastníků průzkumu přiznalo, že je ke koupi telefonu přiměl sociální tlak, kdy dítě telefon chtělo, protože jej měli ostatní.
ČTĚTE TAKÉ |
Účet za telefon se ve třech čtvrtinách případů pohybuje pod 200 korunami. Jen osm procent dětí za telefon utratí více než 300 korun měsíčně. Účty za telefon přitom ve většině případů platí rodiče, ačkoli zhruba desetina domácností jej hradí společně s dětmi, aby si uvědomily hodnotu peněz.
Hraní her v kapse
Průzkum dále ukázal, že platby za telefonování dětí ve věku do 15 let jsou ve většině případů zajišťovány prostřednictvím předplacené karty (kreditu). "Předplacenou kartu dětem pořizují nejčastěji rodiny v příjmové kategorii 15.000 - 30.000 Kč (87 procent) a rodiny, kde je žena s nejmladším dítětem na mateřské," uvedl ředitel SAZKAmobilu Jan Schmiedhammer.
V 70 procentech případů děti volají rodičům, zhruba čtvrtina odchozích hovorů směřuje kamarádům. Mobilní zařízení přitom využívají hlavně k volání a psaní SMS (66 procent), některé využívají také internet (23 procent). Mobily dále slouží k přehrávání hudby (43 procent), focení (35 procent), hraní her (58 procent) či spouštění aplikací, jako je Facebook, Instagram nebo WhatsApp.