Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Náklady na chod televize jsou smrtící, Z1 musela vypnout

Média

  7:00
PRAHA - Televize Z1: na počátku velké ambice a obří investice, na konci malý zájem diváků a také inzerentů. Přehnaná očekávání, odliv inzertních peněz kvůli ekonomické krizi a vysoké náklady na provoz pozemního digitálního vysílání. To jsou tři hlavní problémy, které trápí tuzemské nové digitální televize a které velkou měrou přispěly i ke konci zpravodajského kanálu Z1.

Generální ředitel Z1 Martin Mrnka foto: Z1

Zatímco zaměstnanci televizní zpravodajské stanice Z1 byli jejím včerejším uzavřením překvapeni, odborníky rozhodnutí investorské skupiny J&T nezaskočilo. Podle nich může podobný osud čekat i další televize, a to zejména kvůli vysokým nákladům na distribuci signálu.

"Já jsem to čekal od samého počátku. Po tom, co přestaly fungovat původní dohody, jsem k pozemnímu digitálnímu vysílání velmi skeptický," řekl Jiří Balvín, předseda Asociace digitálních televizí a generální ředitel hudební televize Óčko.

Příliš drahý signál

Podle původního plánu měl v Česku vzniknout jeden či dva robustní multiplexy pro pozemní digitální vysílání. Ty by pokryly celé území a využívaly by je zejména ČT, Nova a Prima. Další multiplex by pokryl zhruba 70 procent území a hodil by se držitelům novým digitálních licencí, jako je TV Barrandov, plánovaná Febio TV nebo TV Pohoda. Poslední multiplex měl být určen menším, úzce specializovaným televizím, jako je Óčko, Z1 nebo Public TV.

Tato dohoda však přestala platit v říjnu 2008 v okamžiku, kdy provozovatel (České Radiokomunikace) oznámil, že každý, kdo bude využívat jeho multiplexu, musí zaplatit za celé, v tu chvíli dostupné pokrytí. "Jenže to stojí strašné peníze. Současné pokrytí je zhruba 75 až 80 procent území republiky a distribuce signálu jednoho kanálu stojí kolem 70 milionů korun ročně," řekl Balvín.

Zatímco velké celoplošné televize si takové náklady mohou dovolit, pro malé specializované kanály tvoří tak vysoká částka na distribuci signálu příliš velké procento z celkových nákladů.

                              Pro zvětšení klikněte na grafiku

Share televizních stanic

Podle mediálních odborníků by pro Z1 bylo výhodnější zaměřit se jen na pokrytí krajských měst, ale kvůli podmínkám na trhu neměla zpravodajská televize na výběr.

Televize Z1 byla přesvědčena, že náklady na vysílání se jí vrátí z reklamy. Nepodařilo se jí ale získat dostatek inzerentů. "Tento kanál prostě inzerenty nepřesvědčil o tom, že ti, kteří jsou ochotni Z1 pravidelně sledovat, jsou přesně tou skupinou, kterou by měli oslovit a zařadit do svých kampaní," řekl Martin Potůček, generální ředitel reklamní a marketingové agentury HBA.

Vstup přímo do krize

Dalším problémem Z1 bylo načasování jejího spuštění, které se téměř přesně kryje se začátkem finanční a později ekonomické krize. "Majitelé rozjezd plánovali v době, kdy ekonomika České republiky úžasně rostla. Než však televizi rozjeli, tak se situace dramaticky změnila," zdůraznil Potůček.

Právě před dvěma a půl lety, když Z1 spustila své vysílání, totiž začali inzerenti velice striktně škrtat ve svých rozpočtech na reklamu. Méně peněz tak zbylo nejen na již zavedené televize, ale zejména na nově vznikající projekty.

Na výkonnosti televize Z1 se také podepsal nákladný a o čtyři roky odložený rozjezd. "Nedostatečně reagovali na to, že zde byla již etablovaná ČT24. Navíc ani nenabídli dostatečně odlišný program, aby zaujali," tvrdí mediální expert Ondřej Aust.

Studio digitální televize Z1 Veronika Sedláčková Jan Němec

Odborníci na mediální trh se shodují, že kdyby Z1 nemusela platit tak vysoké částky za distribuci pozemního digitálního signálu, byla by zhruba o polovinu levnější. "Zničila ji pozemní digitální licence," tvrdí Balvín. Podle něj však podobný osud může čekat další televize, například Public TV.

Z původní šestice držitelů nových digitálních licencí se TV Pohoda a Febio TV rozhodly ani nezačít vysílat právě kvůli nákladům na šíření signálu.

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...