Neděle 9. května 2021svátek má Ctibor 22 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Byznys

Sexistické prasátečko vyhrála Lehce dráždivá fakulta

Vítězné video Sexistického prasátečka 2013. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vítězné video Sexistického prasátečka 2013. | foto: www.ldftoleti.cz

BRNO Absolutním vítězem pátého ročníku soutěže o nejsexističtější reklamu Sexistické prasátečko se stal klip spolku LDF (Lehce dráždivá fakulta) to letí z Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity. Spojuje sexismus a vysokoškolské vzdělání, používá i soft-pornografické scény, uvedla Petra Havlíková z pořádajícího hnutí Nesehnutí.

Výsledky soutěže byly ve čtvrtek vyhlášeny v Brně. Podle genderového odborníka z Fakulty humanitních věd Karlovy univerzity Petra Pavlíka toto video používá dokonce nejpokleslejší soft-pornografické konvence. U odborné poroty vyhrála reklama firmy Záclony a design se sloganem "poslední kapka jde do textilu".

Do letošního ročníku vyslali lidé rekordních 99 reklam, které se nacházejí v elektronických médiích, na billboardech, plakátech, v televizi či novinách.

Posilování stereotypů

"Z počtu zaslaných sexistických reklam je zřejmé, že sexismus v reklamě je problém, který zajímá čím dál více lidí. Je třeba o něm vést veřejnou debatu a přijímat konkrétní opatření, aby se jejich počet začal snižovat," uvedla Havlíková.

Vítězné video Sexistického prasátečka 2013.

Vítězné video Sexistického prasátečka 2013.

Hlasování veřejnosti se letos uskutečnilo ve spolupráci se serverem Markething.cz, který funguje pod záštitou Marketingových a mediálních studií Karlovy univerzity. Hlasovalo se ve třech kategoriích, protože v sexistických reklamách nejde jen o zobrazení odhaleného ženského těla.

V kategorii Stereotypy a jazykový sexismus, která zdůrazňuje, že sexismus v reklamách se neprojevuje jenom sexualizací bez souvislosti s produktem, ale také posilováním stereotypů ve společnosti o mužích a ženách. Zde zvítězila reklama na pračku Electrolux se sloganem "štíhlá holka s velkým plnícím otvorem".

ČTĚTE TAKÉ:

Tělo bez hlavy

Častým prvkem sexistických reklam je fragmentace lidského těla či nepřiměřené zdůraznění jedné jeho části, typicky s apelem na sexuální pudy. Druhá kategorie tedy nese název Fragmentace aneb Bez hlavy, ve které se vítězkou stala reklama firmy Videopodlahy na umělý trávník.

V poslední kategorii hlasovala veřejnost o Objektifikaci aneb Ukaž všechno. Tato kategorie obsahuje nejčastější projev sexismu v reklamách, tedy zobrazené lidské tělo bez souvislosti s propagovaným produktem. V této kategorii jednoznačně zvítězila již zmíněná reklama spolku LDF to Letí.

Nejvíce sexistické reklamy pořadatelé "odmění" diplomem a manuálem Jak na sexistickou reklamu, kterou Nesehnutí před nedávnem vydalo. Zároveň budou odměněni i nominující, kteří dostanou dárkové balíčky. Hnutí se dlouhodobě snaží prosadit systémové změny, které omezí sexistické a genderové stereotypy v reklamě.

,

Jsme inspektoři, ohlásili se agenti do Vrbětic. Později se ozval výbuch

Lidé v okolí Vrbětic protestovali po výbuších proti skladu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Přijeli do muničních skladů ve Vrběticích a prokázali se jako zaměstnanci ostravské firmy Imex Group. Jednalo se však o...

Muž z IMEX group: Do beden k odeslání by se ve Vrběticích nikdo nedostal

Vjezd do bývalých muničních skladů ve Vrběticích | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Sklady ve Vrběticích na Zlínsku, které podle českých tajných služeb vyhodili do povětří ruští tajní agenti, měla...

Války budoucnosti mohou probíhat v lidské mysli, říká bezpečnostní analytička

Kristina Soukupová | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Její znalosti sice využívají vojáci a jeden kolega ji prý s nadsázkou navrhl jmenovat čestnou generálkou britské...

Norské Rybičky pro chytré hlavičky: Zapojte se do 2měsíčního testu doplňku stravy pro děti
Norské Rybičky pro chytré hlavičky: Zapojte se do 2měsíčního testu doplňku stravy pro děti

Zdravé tuky nebo-li Omega-3 jsou klíčové pro správný vývoj a funkci nervové soustavy. Většina lidí jich ale ve svém jídelníčku nepřijímá dostatek....