28. listopadu 2013 21:43 Lidovky.cz > Byznys > Média

Sexistické prasátečko vyhrála Lehce dráždivá fakulta

Vítězné video Sexistického prasátečka 2013. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vítězné video Sexistického prasátečka 2013. | foto: www.ldftoleti.cz

BRNO Absolutním vítězem pátého ročníku soutěže o nejsexističtější reklamu Sexistické prasátečko se stal klip spolku LDF (Lehce dráždivá fakulta) to letí z Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity. Spojuje sexismus a vysokoškolské vzdělání, používá i soft-pornografické scény, uvedla Petra Havlíková z pořádajícího hnutí Nesehnutí.

Výsledky soutěže byly ve čtvrtek vyhlášeny v Brně. Podle genderového odborníka z Fakulty humanitních věd Karlovy univerzity Petra Pavlíka toto video používá dokonce nejpokleslejší soft-pornografické konvence. U odborné poroty vyhrála reklama firmy Záclony a design se sloganem "poslední kapka jde do textilu".

Do letošního ročníku vyslali lidé rekordních 99 reklam, které se nacházejí v elektronických médiích, na billboardech, plakátech, v televizi či novinách.

Posilování stereotypů

"Z počtu zaslaných sexistických reklam je zřejmé, že sexismus v reklamě je problém, který zajímá čím dál více lidí. Je třeba o něm vést veřejnou debatu a přijímat konkrétní opatření, aby se jejich počet začal snižovat," uvedla Havlíková.

Vítězné video Sexistického prasátečka 2013.

Vítězné video Sexistického prasátečka 2013.

Hlasování veřejnosti se letos uskutečnilo ve spolupráci se serverem Markething.cz, který funguje pod záštitou Marketingových a mediálních studií Karlovy univerzity. Hlasovalo se ve třech kategoriích, protože v sexistických reklamách nejde jen o zobrazení odhaleného ženského těla.

V kategorii Stereotypy a jazykový sexismus, která zdůrazňuje, že sexismus v reklamách se neprojevuje jenom sexualizací bez souvislosti s produktem, ale také posilováním stereotypů ve společnosti o mužích a ženách. Zde zvítězila reklama na pračku Electrolux se sloganem "štíhlá holka s velkým plnícím otvorem".

ČTĚTE TAKÉ:

Tělo bez hlavy

Častým prvkem sexistických reklam je fragmentace lidského těla či nepřiměřené zdůraznění jedné jeho části, typicky s apelem na sexuální pudy. Druhá kategorie tedy nese název Fragmentace aneb Bez hlavy, ve které se vítězkou stala reklama firmy Videopodlahy na umělý trávník.

V poslední kategorii hlasovala veřejnost o Objektifikaci aneb Ukaž všechno. Tato kategorie obsahuje nejčastější projev sexismu v reklamách, tedy zobrazené lidské tělo bez souvislosti s propagovaným produktem. V této kategorii jednoznačně zvítězila již zmíněná reklama spolku LDF to Letí.

Nejvíce sexistické reklamy pořadatelé "odmění" diplomem a manuálem Jak na sexistickou reklamu, kterou Nesehnutí před nedávnem vydalo. Zároveň budou odměněni i nominující, kteří dostanou dárkové balíčky. Hnutí se dlouhodobě snaží prosadit systémové změny, které omezí sexistické a genderové stereotypy v reklamě.

Lidovky.cz, ČTK