27. září 2015 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Média

Obce objevují rozhlas v mobilu. Varovné sms posílá čím dál více starostů

Starostové posílají občanům stále více zpráv. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Starostové posílají občanům stále více zpráv. | foto: Reuters

PRAHA Nové způsoby informování občanů o požárech či živelních pohromách jsou na vzestupu. Elektronická komunikace narůstá o více než deset procent ročně.

Nedávný požár v litvínovském areálu společnosti Unipetrol vyvolal mimo jiné vlnu kritiky na adresu města kvůli nedostatečnému informování občanů. Litvínov nemá systém celoplošného městského rozhlasu, a tak musela do ulic vyrazit městská policie s tlampači. Řada obcí dnes ovšem využívá modernější způsob informování svých obyvatel, než je místní rozhlas. Jsou to hromadné e-maily, SMS a nově také automatické hlasové zprávy.

„Pozor! Od 17. hodiny jsou hlášeny silné přívalové deště s krupobitím. Zabezpečte prosím ve vlastním zájmu svá obydlí a motorová vozidla. František Nový – starosta.“ Podobná hlášení už lidé neslýchají jen z amplionů na telegrafních sloupech, ale čtou si je přímo ve svém mobilním telefonu. Počet starosty a obcemi odeslaných SMS se během roku pohybuje v řádech milionů.

Stovky tisíc oznámení

■ Starostové letos rozeslali 850 tisíc informačních SMS.

■ Nejčastějšími tématy sdělení jsou:

- požáry 31 procent
- varování před tropickými teplotami 22 procent
- varování před nedostatkem vody a regulace spotřeby 20 procent
- zákaz rozdělávání ohňů (pálení listí a podobně) 13 procent

■ Na kolik tyto služby vyjdou:

- SMS 1 Kč
- hovor 2 Kč/min
- e-mail haléře

Kvůli letním vedrům a s nimi spojenému omezování spotřeby vody bylo letos v rámci České republiky odesláno zhruba 850 tisíc výstražných SMS. Nejrušnější byl červenec, kdy šlo o 290 tisíc výstražných zpráv, většinou kvůli požárům, tropickým teplotám a nedostatku vody.

Novou technologií jsou hromadné hlasové hovory, jejichž objem se zatím počítá v řádu hodin, ale významně roste. Starostové si na automatizaci pochvalují hlavně rychlost a efektivitu komunikace. Obtelefonovat tisícihlavou obec lze během dvou minut.

„SMS zprávy využíváme při kontaktu s občany často, oznamujeme jim důležité informace o dění v obci. Krizové SMS jsme naštěstí zatím posílat nemuseli. Hlasové zprávy využíváme jako minireferenda. Vyhodnocení trvá pár minut,“ říká Martin Habáň, starosta jihomoravské Březiny.

Obecně činí nárůst v objemu obecní elektronické komunikace zhruba 12 procent. Mezi lety 2013 a 2014 to bylo dokonce 15 procent, především kvůli povodním, které nutily část obcí komunikovat častěji a některé motivovaly si podobnou službu zřídit. Automatická komunikace funguje nejen od obcí směrem k občanům, ale i v rámci organizací.

„Při výjezdu jsou zásadní vteřiny. Volat každému hasiči jednotlivě je vzhledem k okolnostem v podstatě nereálné. Tímto způsobem získám časovou výhodu a vím, že se zpráva dostane ke všem členům týmu,“ vysvětluje velitel dobrovolných hasičů z Brna – Králova Pole Jan Šrůtek.

Stačí počítač s internetem

Zapomínat nelze ani na ekonomickou stránku věci. Spustit v obci systém informování občanů hlasovými či textovými zprávami není nic složitého. Stačí k tomu počítač s připojením k internetu.

Cena za vybudování a provoz obecního rozhlasu je přitom výrazně vyšší. U středně velkého města jde jen v případě renovace staršího instalovaného systému o investici v řádu stovek tisíc korun, při použití pokročilejších technologií a nutnosti stavebních prací se lze dostat i přes milion. Ak tomu je nutné připočítat náklady na údržbu.

V případě mobilního rozhlasu náklady závisejí na velikosti obce a zvoleném tarifu. Poplatky se pohybují v řádech stokorun až po několik tisíc korun měsíčně, z kterých se následně hradí provolané minuty nebo odeslané SMS. Lze se dostat i na ceny pod dvě koruny za minutu automatizovaného hovoru, pod jednu korunu za hromadnou SMS a jednotky haléřů za e-mail.

„Telefonní hovor je i v současné době nezastupitelný komunikační kanál. Reaktivita na telefonát je vysoká, stejně tak vnímaná důvěryhodnost sdělení, pokud je relevantní,“ vysvětluje efektivitu hlasové komunikace Ondřej Švrček, ředitel společnosti Neogenia, která je jednou z firem provozujících automatizované služby.

Hlasové zprávy mají potenciál i pro komerční účely jako doplněk marketingové komunikace. Některé firmy už je tak i využívají. Patrně nejznámějším příkladem jsou mobilní operátoři, kteří tímto způsobem informují zákazníky třeba o nezaplaceném účtu. Kromě toho je využívají například obchody k propagaci novinek a akcí, fankluby při pozvánkách na zápasy či školy k informování rodičů o třídních schůzkách.

Jak vypadá sex po narození dětí? Realita je krutá, přiznávají rodiče
Jak vypadá sex po narození dětí? Realita je krutá, přiznávají rodiče

Je mi 20, jemu bude 30. Tvrdí ze ja mám sex na prvním místě, ale on už ne.. je pravda ze změnil práci. Je ridic. Predtim ale dělal náročnější práci a sex ještě byl několikrát týdne. Teď stěží jendou a to ještě on si nevzpomene ani měsíc…