26. ledna 2010 15:57 Lidovky.cz > Byznys > Média

Placený web je cesta do zapomnění, říká šéfredaktor Guardianu

The Guardian - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy The Guardian - ilustrační foto | foto: Reprofoto

LONDÝN Britský list The Guardian se zatím nemíní přidat k deníkům, které hodlají přístup na své webové stránky zpoplatnit. Šéfredaktor jednoho z hlavních britských seriózních listů Alan Rusbridger dnes v Londýně řekl, že pro deníky by to mohla být cesta do zapomnění.

Australský tiskový magnát Rupert Murdoch loni oznámil, že do léta hodlá zavést nějaký druh poplatků na webové verze svých listů, včetně britských The Times, The Sunday Times a News of the World.

Podobný záměr oznámil také minulý týden prestižní americký deník The New York Times, který zamýšlí zavést placený přístup v roce 2011.

Cesta do zapomnění

Podle šéfredaktora The Guardian zpoplatnění novinových webových stránek není jen obchodním rozhodnutím.

Podle něj by se tak média odklonila od "světa otevřeně sdíleného obsahu". "Mohli bychom se nechtěně vydat na cestu do zapomnění," řekl.

Všechny britské listy jsou nyní volně přístupné s výjimkou ekonomických Financial Times, které umožňují volný přístup jen k omezenému počtu článků za dané období. Podobný model používá od počátku další ekonomický list, americký The Wall Street Journal, který koupil před pár lety také Murdoch.

Podle Rusbridgera by vydavatelé novin měli zkoušet jiné obchodní modely - například zpoplatnit právě specializovaný obsah (jak to dělají FT nebo WSJ) nebo vybírat za přístup z mobilu.

Šéf The Guardian si také myslí, že je ještě brzy v nynější krizi odepisovat příjmy z reklamy na internetu a připomněl, že čtenářů webových stránek deníků stále přibývá. Podle obchodních analýz by prý zpoplatnění přístupu na stránky The Guardian prý přineslo jen zlomek příjmů, které má list z digitální reklamy.

Dalším faktorem je konkurence serverů zpravodajských televizí Sky TV a především veřejnoprávní BBC, které by byly nadále zdarma.

Lidovky.cz, ČTK