11. dubna 2015 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Média

Podle Herecké asociace kodex dabingu krizi na TV Prima nevyřeší

Logo televize Prima | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Logo televize Prima | foto: Reprofoto

PRAHA Kodex výroby dabingu, který tento týden vydala v reakci na spor dabingových studií, herců a zastupujících agentur TV Prima, podle Herecké asociace (HA) krizi dabingu neřeší. Po pátečním jednání její dabingové sekce to řekl prezident asociace Jiří Hromada.

Spor se vyhrotil vloni, kdy dabingová studia přestala spolupracovat s herci v agenturním zastoupení, kteří požadovali lepší podmínky včetně vyššího finančního ohodnocení.

„Herecká asociace opakovaně žádala vedení TV Prima o setkání, kde by se mohla společně řešit krize v dabingu. Bohužel jsme dostali odpověď, že další jednání je bezpředmětné,“ dodal Hromada.Podle stanoviska HA vznikly zásady, jimiž se při dabování pořadů bude Prima řídit, proto, aby si televize obhájila a odůvodnila kroky, které loni učinila. „A to především přeobsazením většiny agenturních herců v seriálech a jejich takřka nulovou účastí na nových projektech. Je nastaven tak, aby do budoucna měla Prima volné ruce a při krizové situaci se mohla opřít o kodex, kterým obhájí a legalizuje své záměry,“ uvedl Hromada v prohlášení, které podepsal i šéf dabingové sekce Zdeněk Hruška. Kodex nepovažují jako garanta záruky k zachování kvalitního českého dabingu, ale jako jasnou a varovnou odpověď „neposlušným“ hercům.

„Českou dabingovou scénou delší dobu hýbou diskuze, situace ztrácela na přehlednosti a naše pozice byla často prezentována zkresleně. Proto jsme se rozhodli naše stanoviska zveřejnit a dát jim formu transparentního kodexu,“ uvedl tento týden generální ředitel skupiny Prima Marek Singer.

Spor začal gradovat poté, co někteří herci začali vyžadovat nová pravidla tvorby; dabingová studia je proto přeobsadila. „Doplácíme na to, že jsme chtěli změnit praxi komerčních produkcí, které od nás vyžadují více práce za kratší dobu a nabízejí za to méně peněz,“ uvedl už dříve Hromada. V září 2014 zástupci asociace na protest vystoupili z poroty Cen Františka Filipovského.

V kodexu Primy, který má 13 bodů, se mimo jiné píše, že dabing je společným výtvorem překladatelů, úpravců, režisérů, zvukařů, dramaturgů, dabérů, produkcí i zadavatelů. „Dabing je týmová práce, obecně však platí, že hlavním garantem kvality výsledného díla je výrobní dabingové studio, vedoucí dramaturg a režisér českého znění,“ zní jedna ze zásad. V dalším bodu se uvádí, že ke všem profesím se přistupuje stejně bez ohledu na to, ať jsou někde organizováni nebo někým zastupováni či jednají sami za sebe.

Podle kodexu dabingové studio sjednává odměnu, která by měla být výsledkem dobrovolné dohody obou stran a odrážet současnou tržní hodnotu a náročnost výkonu. Televize se i nadále zaměří na kvalitní výsledek. „Ale protože jsme komerční televizí, zajímá nás samozřejmě i hospodárnost,“ podotkl vedoucí dabingu FTV Prima Jaroslav Richtr. Za neetické považuje dodatečné vznášení finančních či jiných požadavků nebo pokusy o vměšování se do finančních rozpočtů soukromých firem.

ČTK, Lidovky.cz

PŘÍBĚH: Nechci druhé dítě, partner ano
PŘÍBĚH: Nechci druhé dítě, partner ano

Přítel na mě tlačí že chce druhé dítě synovi je 6 let a že by to už chtělo druhé. Jenže já druhé nechci. Když mu řeknu důvody ( jsem na vše sama nemáme ani hlídací babičku, přítel s námi nikam nechce výlet, dovolená vše sama se synem.) On si stejně mele svou ale že by něco změnil to ne.