Středa 23. září 2020svátek má Berta 22 °C přeháňky až bouřky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Média

Příjmy z reklamy v roce 2011 asi klesnou. Média ale nemají panikařit

Peněžní výnos | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Peněžní výnos | foto: Shutterstock

PRAHA Čisté inzertní příjmy z reklamy v roce 2011 zřejmě nepatrně klesnou. Vydavatelé odhadují jejich pokles proti letošku o 1,1 procenta, zadavatelé reklamy o 3,2 procenta.

Pouze mediální agentury očekávají jejich nárůst o 0,7 procenta. Snížit by se měly příjmy všech typů médií s výjimkou internetu. Vyplývá to z výsledků ankety, kterou na diskusním setkání uspořádala Unie vydavatelů.

Vydavatelé odhadli pokles čistých inzertních příjmů tisku o 7,3 procenta, televize o 1,9 procenta, rozhlasu o deset procent, venkovní reklamy o 14,2 procenta a kin o 29,5 procenta. Nárůst u internetu čekají o 10,5 procenta.

Zadavatelé předpokládají snížení příjmů tisku o 10,1 procenta, televize o 2,9 procenta, rozhlasu o 1,2 procenta, venkovní reklamy o 10,8 procenta a kin o 26 procent. U internetu očekávají nárůst o 9,9 procenta. Čisté inzertní příjmy zahrnují ceny, které skutečně inzerent platí médiu.

Jsou věcí obchodní politiky a vztahem jen mezi médiem a inzerentem, takže nejsou veřejně známé. Hrubé příjmy jsou reklamní příjmy médií v ceníkových cenách zjišťované monitoringem inzerce. Jsou to v podstatě maximální ceny, od nichž se pak odečítají slevy a další položky. Hrubé inzertní příjmy by měly podle vydavatelů příští rok stoupnout o 1,9 procenta, podle zadavatelů o 1,6 procenta a podle agentur o 4,9 procenta.

Média by se neměla nechat strhnout "krizovou" panikou
Ředitel mediální agentury ZenithOptimedia Petr Majerik míní, že v roce 2011 je možné očekávat mírný nárůst reklamních příjmů médií, ale návrat jejich objemu na úroveň roku 2008 si podle něj vyžádá ještě několik hospodářsky úspěšných let.

Marketingový manažer společnosti SABMiller Lukáš Burda na setkání vyzval média, a to nejen tisková, aby se nenechala strhnout "krizovou" panikou, ale sebevědomě hájila své pozice, pokud jde o poskytování slev zadavatelům, a využívala co nejvíce prestiže svých ověřených značek. Za sebevražedné pro média označil šroubování slev, ke kterému se podle něj některá z nich uchýlila.

Setkání se zúčastnilo téměř 60 zástupců vydavatelů, zadavatelů a mediálních agentur. Dvě třetiny z nich se zapojily do ankety, v níž účastníci obdrželi údaje o vývoji hrubých a odhadovaných čistých reklamních příjmech jednotlivých médií od roku 2007 a na jejich základě a také podle získaných informací mohli zaslat své odhady vývoje reklamního trhu v roce 2011.

Vývoj odhadovaných čistých inzertních příjmů a jejich vývoje v roce 2011 (rok 2010 je 100 procent):

                             vydavatelé    zadavatelé     mediální agentury
tisk                           92,7               89,9                    94,8
televize                    98,1               97,1                  102,3
rozhlas                    90,0               89,8                    95,4
internet                  110,5             109,9                  113,1
venkovní reklama    85,8               89,2                    92
kina                         70,5               74                       83,6
reklama celkem      98,9               96,8                  100,7

Zdroj: Unie vydavatelů fd dvd

,

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří románů Stanislav... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Lucie Výborná | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Zdravotník odebírá vzorky pro testování na covid-19 v indické Kalkatě. (23.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...