7. listopadu 2013 15:00, aktualizováno  17:52 Lidovky.cz > Byznys > Média

První rezignace kvůli krizi v ČT. Zástupce šéfredaktora odstoupil

Adam Komers rezignoval na funkci šéfredaktora zpravodajství ČT. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Adam Komers rezignoval na funkci šéfredaktora zpravodajství ČT. | foto: ČTK

PRAHA Nejdříve se snažil na svůj nesouhlas s prací vedení upozornit oficiální stížností, teď se rozhodl odstoupit. Podle informací serveru Lidovky.cz Adam Komers ve čtvrtek rezignoval na svoji funkci zástupce šéfredaktora zpravodajství České televize.

Informaci ve čtvrtek odpoledne potvrdil sám Komers v sms zprávě. Důvody rezignace adresoval šéfredaktorovi zpravodajství, server Lidovky.cz má vyjádření k dispozici v plném znění.

Končí i šéfeditorky nových médií

Po nedávno propuštěné šéfredaktorce Pavlíně Kvapilové na ČT končí i dvě šéfeditorky Nových médií Angelika Bazalová a Gábina Gabrielová. Na sociální síti Twitter to oznámila Kvapilová. U pozornil na to server ihned.cz.

"Šéfeditorky Angelika Bazalová a Gábina Gabrielová: výpověď pro nadbytečnost, prý restrukturalizace. Díky za roky nasazení a spolupráce!" napsala.

Komers v něm upozorňuje, že vedení ČT si najalo PR agenturu Bison&Rose, která zasílá články médiím. V rezignaci uvažuje, jestli nejde o manipulaci veřejným míněním. Zmiňuje také jméno šéfeditora ČT24 Františka Lutonského a dohady, zda PR agentura nemohla ovlivňovat výběr zpráv v televizi.

Klientelismus v ČT?

"Nefunguje tohle náhodně rozkryté propojení i opačným směrem, tedy že se klientelistické zájmy PR agentury Bison&Rose přes šéfeditora Františka Lutonského nekontrolovaně dostávají do vysílání ČT24, aniž by to redaktoři, kteří na takové agendě mohou pracovat, vůbec tušili?" píše v rezignaci Komers.

V závěru rezignačního dopisu dává Adam Komers svérázným vyjádřením najevo pocity, s kterými funkci opouští. "A nyní se pro zbytek dnešního dne dovolím vzdálit z objektů Kavčích hor z důvodu nezbytné žaludeční hygieny," píše.

Spolupráce podle mluvčí neexistuje

Podle mluvčí ČT Komersovi zůstávají všechny pracovní povinnosti. Komers stále zůstává ve funkci vedoucího redaktora regionálního zpravodajství. "Adam Komers nadále zůstává členem vedení zpravodajství ČT, zodpovídá za řízení regionálních redakcí, účastní se porad vedení zpravodajství a dále je vedoucím na třetím stupni řízení," napsala mluvčí ČT Alžběta Plívová serveru Lidovky.cz.

Zároveň popřela, že by Česká televize někdy využívala služeb PR agentury, jak naznačil Komers ve svém rezignačním dopise. "Česká televize nikdy nevyužila služeb žádného soukromého subjektu ve věcech mediální komunikace událostí, které se v posledních dnech odehrávají v redakci zpravodajství," uvedla mluvčí.

Agentura s ČT spolupracuje už rok

Komersovo obvinění popřel i partner agentury Bison&Rose Vladimír Bystrov. "To je nesmysl. Žádné takové úkoly jsme od České televize nedostali. Kolegyně to zprostředkovala sama, což podle nás není z etického i profesionálního hlediska problém," řekl serveru Lidovky.cz.

Bystrov připustil, že agentura s ČT spolupracuje, ale jde prý o zakázku na základě vyhraného výběrového řízení. "Agentura Bison&Rose pracovala pro Českou televizi od roku 2012, a to na základě smlouvy uzavřené po řádném výběrovém řízení. V rámci práce pro klienta zajišťovala agentura běžnou podporu tiskovému oddělení ČT, především v oblasti produktového PR," upřesnil následně Bystrov ve vyjádření médiím.

Přečtěte si celý text rezignace, který má server Lidovky.cz k dispozici.

Rezignace Adama Komerse

Vážený pane šéfredaktore, vážené kolegyně a kolegové,

v dnešních Hospodářských novinách vyšel článek Michala Kubala, ve kterém prezentuje svůj názor k současnému dění v redakci zpravodajství. Nic proti tomu, s jeho názory a vývody o puči sice hrubě nesouhlasím, neboť jsou totálně zcestné, ale i tak budu dělat všechno proto, aby je mohl on i kdokoli jiný nadále svobodně prezentovat.

Co mě však poněkud zarazilo je to, že článek byl do Hospodářských novin doručen PR agenturou Bison a Rose, konkrétně z e-mailové adresy paní Jany Lutonské. Důkaz o této skutečnosti mám k dispozici a předložím ho předsedovi Rady ČT.

Co si myslet o novináři, jehož názor musí být redigován PR agenturou, už nechám bez komentáře, každý soudný člověk si udělá názor sám. Příběh má ovšem pokračování. V tentýž den vychází, tentokrát v Mladé frontě Dnes, jiný článek s podobným obsahem, který je pro změnu podepsaný Františkem Lutonským, šéfeditorem ČT24. Je to náhoda anebo Česká televize používá za peníze koncesionářů najatou PR agenturu k mediální denunciační kampani zaměstnanců, kteří ukázali na vážný problém, jehož existence a další bujení popírá samotný smysl instituce veřejné služby, a žádali jeho vyřešení?

Diví se ještě někdo tomu, že si většina signatářů podnětu Radě ČT netroufla zveřejnit své jméno? A já se ptám: šlo v této kauze o ojedinělou aktivitu Bison a Rose nebo vedení ČT pomocí služeb této PR agentury manipuluje veřejným míněním od počátku a jednotlivé kroky, jak upřít pozornost do slepé uličky, jsou pečlivě koordinovány pod vedením zkušených PR expertů?

Samozřejmě očekávám obligátní vysvětlení, že cesta článků s osobními postoji jejich autorů přes vlivovou PR agenturu je pouhým "omylem" či nedorozuměním, při nejhorším že jde o soukromou aktivitu nějaké agilní PR manažerky a že ČT ve spolupráci s vyškolenými externími odborníky žádné denunciační kampaně, které meritum věci posouvají do naprosto absurdních osobních rovin, neorganizuje.

A nyní vyvstává ještě další, možná daleko závažnější otázka. Nefunguje tohle náhodně rozkryté propojení i opačným směrem, tedy že se klientelistické zájmy PR agentury Bison a Rose přes šéfeditora Františka Lutonského nekontrolovaně dostávají do vysílání ČT24, aniž by to redaktoři, kteří na takové agendě mohou pracovat, vůbec tušili? Snad je tahle obava totálně lichá, třeba je to nějak sofistikovaně ošetřeno. Nevím...

Jako reakci stejně očekávám odpověď vedení ve smyslu, že pan Lutonský je schopný a poctivý novinář a že jakékoli pochybnosti v souvislosti s jeho prací jsou vyloučené, což jsem si ovšem donedávna myslel taky. Flagrantní střet zájmů je přece v ČT totální marginálie.

Protože propojení zpravodajství televize veřejné služby s PR agenturami považuji za nebezpečné a tudíž nepřípustné úplně stejně jako manipulace s informacemi a přikrašlování skutečností ve prospěch kohokoli, na protest proti těmto nepřijatelným praktikám, se kterými tento manažerský systém evidentně pracuje, jsem se rozhodl s okamžitou platností rezignovat na funkci zástupce šéfredaktora Redakce zpravodajství ČT.

Děkuji za pozornost,

Adam Komers

P.S. A nyní se pro zbytek dnešního dne dovolím vzdálit z objektů Kavčích hor z důvodu nezbytné žaludeční hygieny. ak Adam Komers vedoucí redaktor regionálního zpravodajství

Michaela Černá, spaŠárka Pálková, mevMartin Nevyhoštěný