Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Rada informuje, jak bude posuzovat reklamu. Nový zákon zatím není

Média

  16:03
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání přijala v úterý 2. února metodiku, jak bude postupovat ve věci transpozice evropské směrnice o audiovizuálních a mediálních službách do českého právního řádu. Zákon, který měl tuto směrnici zabudovat do českého práva, totiž zatím nebyl schválen.
Televize - ilustrační foto.

Televize - ilustrační foto. foto: Shutterstock

Budou moci televize na českém trhu využívat takzvaný product placement, tedy umísťovat přímo do obsahu vysílaných děl za úplatun komerční výrobky? A co takzvaný "split screen", neboli prostorové rozdělení obrazovky, v jejíž oddělené části běží reklama? Bude u nás legální? Podle rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) se televize vysílající v České republice na tyto novinky zatím těšit nemohou.

"Článek evropské směrnice, zabývající se možností umístění produktu do vysílaného pořadu (product placementem), připouští širší autonomii legislativní pravomoci členských států. Úprava umožňuje členskému státu EU institut umístění produktu buď zakotvit do svého právního řádu (za stanovených podmínek), anebo ho naopak zcela zakázat. Z uvedeného je zřejmé, že v České republice bude product placement legalizován teprve tehdy, až tak výslovně stanoví zákon," píše jednoznačně rada.

Takzvaný split screen, který si televize na českém trhu vyzkoušely v rámci svých reklamních bloků poprvé v roce 2000, teď také u nás nečekají příliš široké možnosti rozšíření. Podle stanoviska rady musí nové reklamní techniky respektovat pravidla používání reklamy, jako je zásada oddělení redakčního obsahu od komerčního sdělení. Technika dělené obrazovky by podle rady neměla připouštět ani možnost zařadit reklamu během závěrečných titulků s ohledem na požadavek zachování celistvosti audiovizuálních děl. "Rada tak bude v jednotlivých konkrétních případech rozhodovat, při zachování eurokonformního výkladu, zda při použití techniky dělené obrazovky nedochází k porušování pravidel používání reklamy," uvedla RRTV ve svém prohlášení.

O aplikaci evropské směrnice tak rada uvažuje prakticky jen v článcích, které se dotýkají celkového objemu reklamy na obrazovkách. Týká se to následujících bodů: Délka pořadů, které lze přerušit reklamou, musí být minimálně třicet minut, přičemž byla odstraněna povinnost dvacetiminutového intervalu mezi přestávkami na reklamu. Dále došlo ke zrušení denního vysílacího času reklamy a teleshoppingu, nadále zůstává pouze omezení v rámci jedné vysílací hodiny (20 %, tedy 12 minut). Zrušeno bylo i omezení týkající se počtu reklamních bloků a maximálního celkového denního podílu teleshoppingu, přičemž poměr reklamy a teleshoppingu si nyní může určit sám provozovatel vysílání podle své potřeby. I v tomto případě však RRTV dodává, že bude při posuzování přihlížet ke skutečnostem konkrétního případu.

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.